109 طرح کشاورزی در خراسان جنوبی به بهره برداری می رسد


ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854699

جعفری گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی در این استان 109 طرح با هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری بالغ بر 104 میلیارد و 298 میلیون تن راه اندازی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانمهدی جعفری امروز در نشست خبری با بیان اینکه 21 تا 27 خردادماه به عنوان هفته جهاد کشاورزی اعلام شد، اظهار کرد: به همین مناسبت امسال 109 طرح با وام 104 میلیارد و 298 میلیون و 600 هزار تنی در استان حذف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیش از 19 هزار و 332 خانوار با جمعیت 81 هزار و 330 نفر از طرح های هفته جهاد کشاورزی بهره مند می شوند. در این طرح ها اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین فراوانی پروژه ها در حوزه های اجرایی مربوط به پروژه های آب و خاک با 57 پروژه، باغبانی با 12 پروژه و منابع طبیعی و آبخیزداری با 9 پروژه است، ادامه داد: بیشترین پروژه های روباز مربوط به سرایان است. زیرکوه، سربیشه، نبندان و حصف.

جعفری گفت: در هفته جهاد کشاورزی استان 11 روستای بازار به منظور عرضه مستقیم محصولات روستائیان افتتاح می شود که در پارک کجستان بیرجند برگزار می شود.

به گفته وی، حضور مدیران در نماز جمعه، برگزاری مراسم، ایراد سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه مرکز استان، پیاده روی خانوادگی، جشنواره بازی های بومی و محلی، راه اندازی مزرعه قراردادی پایلوت و نشست تشکل های کشاورزی با استاندار برنامه هایی را پیش بینی کنید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در بازدید استاندار خراسان جنوبی از برخی پروژه های مرکز شتر در ماه گذشته، 2 میلیارد تن اعتبار درخواست شد. پیمانکار و یک میلیارد تومان از سوی سازمان جهاد شناسایی شده و کشاورزی و یک میلیارد دیگر توسط یکی از بانک های عامل در قالب تسهیلات پرداخت می شود.

جعفری ادامه داد: زنجیره هاب شتر توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حال تکمیل است و برخی از پروژه ها به اتمام رسیده و محصولات زیادی به بازار عرضه شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه تولید شیرخشک شتر ماهانه سه تن شیر از استان جمع آوری و برای تبدیل به شیرخشک به استان همجوار ارسال می شد اما چند ماهی است که شیرخشک و شیر شتر مشکل دارد. شیر خشک تایید نشده است.


حذف بوروکراسی اداری برای سرمایه گذاران کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: با حذف بروکراسی اداری موضوع متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به ویژه در صنایع تبدیلی و تکمیلی را شخصا پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه طرح احداث کارخانه فرآوری زرشک با وام 800 میلیارد تنی تدوین شد که با افتتاح آن 45 هزار خانواده زرشک استان از مزایای آن بهره مند می شوند، گفت: محصول زرشک ظرفیت مهمی برای استان و همه ما باید کار کنیم.

جعفری افزود: تولید شربت زرشک با پایه عسل تولید و مورد استقبال قرار گرفته و تجاری سازی این محصول در شهرک صنعتی بیرجند در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به توزیع محصولات تنظیم بازار در استان تصریح کرد: در حال حاضر 976 تن برنج هندی و تایلندی و 35 تن برنج پاکستانی فرآوری و به استان منتقل می شود.

وی افزود: برای تامین روغن خوراکی مشکلی نداریم، 586 تن شکر خانگی و 400 تن سهمیه تجاری و صنعتی نیز مصرف و به استان منتقل می شود.

جعفری در خصوص کمبود و گرانی سیب زمینی گفت: دو محموله سیب زمینی از سازمان تعاون روستایی وارد استان شده است که در مرکز استان در بلوار شهدای عبادی به صورت عمده کیلویی 12 هزار تومان و 13 هزار تومان به فروش می رسد. خرده فروشی.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح های نوین آبیاری در استان در حال اجرا است گفت: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 40 میلیون تن و 15 میلیون تسهیلات به کشاورز پرداخت می شود که 85 درصد هزینه ها توسط دولت تامین می شود. و 15 درصد از مردم.

وی با اشاره به اینکه 11 هزار و 895 هکتار طرح آبیاری نوین در دست اجراست خاطرنشان کرد: امسال در 611 هکتار از سطح استان آبیاری نوین اجرا شده است.


پیشرفت کم طرح گلخانه در روستا/منابع آب قابل انتقال نیست

جعفری با بیان اینکه پیشرفت در طرح گلخانه‌ای استان به دلیل غیرقابل انتقال بودن منابع آب کند است، افزود: شعار ترافیک گلخانه‌ای بیش از آنچه بود بود و مجتمع‌های گلخانه‌ای ساخته شد، اما آب توزیع نشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه یک لیتر آب نیاز است در حالی که برای یک مجتمع 30 هکتاری 2 لیتر آب در نظر گرفته شده و پروژه را به تاخیر انداخته است، یادآور شد: در حال حاضر در استان کار می شود. 80 هکتار گلخانه با تولید 14135 تن محصول.

وی افزود: یکی از چالش ها این است که مجموعه طراحی و ساخته می شود اما آب توزیع نمی شود. امسال 23 هکتار گلخانه به ارزش 250 میلیارد تن برای دریافت تسهیلات در بانک عامل گذاشته شد و آب نیز رهاسازی شد.

جعفری خاطرنشان کرد: تا پایان امسال این میزان به 40 هکتار می رسد که برای توزیع 17 هکتار آب پیگیر هستیم و بدون توزیع آب مجموعه در اختیار متقاضی قرار نمی گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید