11000 ایرانی در سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند

11000 ایرانی در سال گذشته به کانادا مهاجرت کردند

روز جدید رئیس کمیته قضایی و مبارزه با فساد خانه تهران گفت: خروج سرمایه 11 هزار نفری که سال گذشته از ایران به کانادا مهاجرت کرده بودند را کدام نهاد کنترل کرد؟ سرمایه پولی و انسانی کشور هر سال با سرعت بیشتری از کشور خارج می شود.

حسن فروزان فرد با بیان اینکه فساد اداری فضای کسب و کار کشور را خدشه دار کرده است، گفت: هر ساله میزان فساد اداری در کشورها اندازه گیری و گزارش می شود و از سوی دیگر دولت ها با آیتم هایی سعی در کاهش این فساد دارند. واقعیت این است که در 2 دهه اخیر فساد اداری در ایران گسترش یافته و از سوی دیگر نحوه اطلاع رسانی به مسائل سیاسی و محکومیت گروه سیاسی مربوط می شود و به گفته این فعال اقتصادی امروز این شیوه اطلاع رسانی نگران کننده و غیرواقعی فساد در کشور نمایان شد.

رئیس کمیته قضایی و مبارزه با مفاسد خانه تهران شیوه گزارش فساد در ایران را غیرحرفه ای و با انگیزه سیاسی دانست و افزود: معرفی انگیزه های سیاسی در پوشش خبری فساد اداری تاثیرات آن را در کسب و کار افزایش داده است. محیط و در نتیجه آن در ذهنیت مردم. مردم عادی و فعالان اقتصادی آثار بدی از خود به جای گذاشته اند. وی با بیان اینکه فساد اداری منجر به انحراف ذهنیت افرادی شده است که قصد سرمایه گذاری بلندمدت در کشور را دارند، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی نسبت به موضوع فساد حساسیت و حساسیت بیشتری دارند چرا که می خواهند اقدامات لازم را دریافت کنند. تعهدات در قبال سرمایه گذاری در کشور لذا نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان می دهند و با مشاهده نمادهای مفاسد اداری و اقتصادی تصمیمات توسعه ای خود را متوقف یا به حداقل می رسانند.

فروزان فرد ادامه مفاسد اقتصادی در کشور را توسعه اقتصادی را با مشکل مواجه می کند و افزود: توسعه حاصل تصمیمات بلندمدت فعالان اقتصادی کشور است و در واقع سرعت توسعه کشور دچار شوک و شوک می شود. چالش ها و مسائل. بنابراین فساد علاوه بر آثار کوتاه مدت بر مردم و فعالان اقتصادی، پیامدها و آثار بلندمدتی بر کل اقتصاد این کشور بر جای می گذارد.

وی کاهش نرخ رشد و توسعه اقتصادی را اصلی‌ترین اثر فساد اقتصادی در کشور عنوان کرد و افزود: تصور فساد در کشور و نامشخص بودن شرایط باعث می‌شود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل چندانی به فساد اقتصادی نداشته باشند. سرمایه گذاری در کشور و برای به نظر می رسد ایران گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران واقعی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که تمایل سرمایه گذاران خارجی در کشور چقدر کاهش یافته است؟ وی بیان کرد: شرایط به گونه ای شده است که دیگر به دنبال ورود سرمایه به کشور نیستیم و تلاش می کنیم تدابیری اتخاذ کنیم تا سرمایه های داخلی از کشور خارج نشود. طبق آمار رسمی اتاق تهران سالانه 9 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می شود که به اعتقاد من این رقم واقعی نیست و بیشتر از آن است زیرا این رقم فقط شامل سرمایه پولی می شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: خروج سرمایه 11 هزار نفری که سال گذشته از ایران به کانادا مهاجرت کرده اند را کدام نهاد کنترل می کند؟ سرمایه های پولی و انسانی کشور هر ساله با روندی فزاینده از کشور خارج می شود و به گفته وی فضای فاسد ناشی از فساد اداری و اقتصادی مهمترین دلیل خروج سرمایه ها از کشور است. ایران اعلام کرده است که می تواند به خارجی هایی که از 100 تا 200 هزار دلار دریافت می کنند، اقامت اعطا کند. این موضوع این سوال را ایجاد می کند که چرا برای حفظ سرمایه و نیروی انسانی محلی و جلوگیری از خروج آنها تلاش نمی شود؟

فروزان فرد با بیان اینکه تحریم ها امکان جذب سرمایه گذاری خارجی به ایران را از میز مذاکره حذف کرده است، افزود: سیستم بانکی ما فعال نیست و امکان جابجایی پول و مبنایی برای ورود سرمایه خارجی وجود ندارد و اگر ما شاهد سرمایه گذاری خارجی بشام از دولت و با حمایت دولت است. در حال حاضر مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی جلوگیری از شتاب خروج سرمایه از کشور است.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: چاره ای جز امیدواری نداریم و دولت باید با گروه ها و افرادی که در گذشته در کشور سرمایه گذاری کرده اند روابط نزدیکتر و دوستانه تری برقرار کند و زمینه اعتماد بیشتر را در بین مردم فراهم کند. مردم . امروزه امکان توسعه صادرات و درآمد حاصل از فروش نفت محدود و نرخ رشد اقتصادی کاهش یافته است، بنابراین اخذ مالیات از این افراد باید به گونه ای باشد که بتوان کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی اداره کرد. بنابراین دولت باید به آنها نزدیک باشد، یعنی بیشتر دیده شوند و نظرشان جویا شود. دولت چاره ای جز بهبود شرایط برای کسانی که مانده اند و می خواهند بمانند، ندارد.

وی تاکید کرد: دستور جدید وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نظارت بر کار صنایع غذایی توسط 2 نیروی بسیجی این پیام را به فعالان این حوزه می دهد که تولیدکنندگان اشتباه می کنند در حالی که هر بازرسی جدید فرصت اشتباهات جدید را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید