12 درصد آب استان زنجان به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی و فاضلاب تلف می شود

وی با اشاره به اینکه این استان باید نزدیک به 310 میلی متر بارندگی داشته باشد، افزود: تنها 17 درصد بارندگی ها کاهش یافته و پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال نیز خشک تر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود بارندگی‌ها در زمستان امسال نرمال باشد، گفت: اما بارندگی‌ها همچنان نمی‌تواند کمبود را برطرف کند و استان جزو استان‌های بدون بارندگی خواهد بود.


98.7 درصد شهرهای استان دچار خشکسالی هستند

وی اذعان داشت: زنجان از جمله استان هایی است که بارندگی کافی نداشته است. در مورد خشکسالی یک ساله، تقریباً 98.7 درصد شهرستان های استان درگیر خشکسالی هستند و به جز شهرستان ابهر، 100 درصد سایر شهرستان ها درگیر خشکسالی هستند.

وی اذعان داشت: وضعیت از نظر خشکسالی 10 ساله خوب نیست به طوری که 97.7 درصد استان دچار خشکسالی است و اکثر شهرستان ها از خفیف تا بسیار شدید با این وضعیت دست و پنجه نرم می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه آبرسانی در شهرهای بزرگ استان از منابع سطحی از جمله سدهای تهام و کینه ورس انجام می شود، گفت: آب شهر های زنجان، ابهر، خرمدره از منابع سطحی تامین می شود. بقیه منابع آب نیز از منابع زیرزمینی تغذیه می شوند و وضعیت آب های زیرزمینی را بحرانی تر می کند.

وی با بیان اینکه شهرستان های استان در تابستان گذشته مشکل آب نداشتند، گفت: در روستاها نیز برای اصلاح مشکلات تلاش کردند.


آبرسانی به 57 روستای استان در طرح جهاد آبرسانی

جزقاسمی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت آبفا پروژه های متعددی در استان در دست اجرا دارد، اظهار داشت: یکی از پروژه ها طرح جهاد آبرسانی است که با همکاری بسیج سازندگی به 57 روستا آبرسانی می شود و با این وجود تمام اعتبارات بودجه برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است. کسری در حوزه تامین آب حدود 100 میلیارد تومان است که در این راستا مصرف می شود.

وی افزود: مجتمع های روستایی با اعتبارات ملی اجرا می شود، آبرسانی شهر زنجان در اختیار شهر زنجان است و مرکز استان با 500 هزار نفر جمعیت در اولویت آبرسانی است و پروژه های ویژه مسکن عمومی انجام شده است. تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی های استان از ابتدای سال جاری پروژه اضطراری راه اندازی شده و با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان وارد فاز اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برداشت آب از سد تهام در ابتدا حدود 800 لیتر در ثانیه بود که به 250 لیتر در ثانیه کاهش یافته است، گفت: با توجه به اندک بودن ذخیره آبی سد تهام تلاش بر این است که ذخیره موجود حفظ شود.


بحث جیره بندی آب در استان زنجان مطرح نیست

جزقاسمی با بیان اینکه بحث توزیع آب در استان زنجان مشکلی ندارد، تاکید کرد: اما درخواست ما از هم استانی ها این است که در مصرف آب نهایت دقت را داشته باشند.

وی همچنین گفت: تصفیه خانه شهرک ابهر کورمدره نیز احداث و راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه یکی از بزرگترین پروژه ها در بحث پروژه های فاضلاب، پروژه فاضلاب شهری زنجان است، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر شبکه فاضلاب زنجان را از 28 درصد به 60 درصد رسانده ایم. به دلیل محدودیت منابع از بخش خصوصی جذب وام شده و 8 پیمانکار در شهرستان مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: با توجه به مدیریت بحران استانداری و جلساتی که در خصوص مسائل شهری برگزار شده، تلاش کرده ایم در مناطقی که مشکل دفع فاضلاب دارند کار کنیم. در شهر زنجان نیز 120 میلیارد تومان برای شبکه فاضلاب در نظر گرفته شده است، بنابراین نزدیک به 40 کیلومتر فاضلاب اختصاص یافته است که تاکنون 25 کیلومتر آن تکمیل شده است.

جزقاسمی در خصوص مدول اول تصفیه خانه که در سال 2018 ارتقاء یافت و به 3 میلیون و 200 هزار نفر رسید، گفت: مدول دوم در حال پیشرفت است و بیش از 90 درصد پیشرفت دارد و در پایان امسال یا اوایل سال آینده به بهره برداری کامل می رسد. سال سرمایه گذاری در این پروژه به قیمت امروز بیش از 1500 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری کامل از مدول دوم تصفیه خانه، ظرفیت تصفیه خانه زنجان به ظرفیت اسمی می رسد، اظهار داشت: نگرانی در خصوص گسترش شبکه فاضلاب شهر نداریم و جلوتر از این هستیم. برنامه زمانبندی تحویل فاضلاب به سرمایه گذار. اما به دلیل شرایط خشکسالی از بازیافت آب استفاده کردیم و بتوانیم از پساب در صنعت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات ۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب را به یکی از بلوک های صنعتی انتقال دادیم و آب سالم را جایگزین آن کردیم. در فاز دوم با سه شهر صنعتی اطراف زنجان از جمله اشراق، شهید شهریاری و ناوران آب تفاهم نامه منعقد شد و از طریق تصفیه خانه فاضلاب زنجان به ظرفیت 12500 مترمکعب موارد لازم را تامین کرد. با این حال هنوز جا برای تامین آب مورد نیاز صنعت از طریق بازیافت پساب از طریق تصفیه خانه فاضلاب شهر زنجان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در مورد شبکه فاضلاب شهر ابهر سرمایه گذاری با فولاد بسته شده و مبلغ قرارداد 320 میلیارد تومان است، همچنین از طریق این قرارداد اجرایی و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است. ماه گذشته

وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد منابع آبی استان از آب های زیرزمینی تامین می شود، گفت: 10 درصد مصرف آب در بخش های صنعتی و خانگی و 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی همچنین با تاکید بر عدم قطعی آب در استان گفت: مشکلی از نظر فشار آب نداریم و گاهی فشار آب در برخی مناطق بالا بوده که این مشکل را متعادل کرده ایم.


بیش از 65 درصد از مشترکان منطقه مشترکین با مصرف استاندارد هستند

جزقاسمی با بیان اینکه مشترکین پرمصرف بر اساس ردیف قرارگیری جریمه می شوند، گفت: مشترکان با مصرف زیر 5 مترمکعب آب بهای صفر خواهند گرفت. این در حالی است که بیش از 65 درصد از مشترکان منطقه مشترک مصرف استاندارد و دارای زیرمجموعه مصرف آب هستند. این در حالی است که 10 درصد از مشترکان مصرف کننده ضعیف هستند و بیش از دو برابر الگوی مصرف آب مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه استان زنجان از معدود استان هایی است که شرکت مشترک آب و فاضلاب صنعتی ندارد، اظهار داشت: اما تقاضا کرده ایم صنایعی که از آب چاه ها و آب های زیرزمینی استفاده می کنند به استفاده از پساب های بازیافتی روی بیاورند.


35 کیلومتر از شبکه آبرسانی و فاضلاب شهر زنجان بهسازی شد

مدیرعامل شرکت آبفای استان زنجان با بیان اینکه مشکل فرسودگی شبکه در استان زنجان وجود دارد گفت: در سال های اخیر میزان منابع برای اصلاح شبکه کم بود اما از منابع به خوبی استفاده شد و در شهر زنجان، منابع محلی نزدیک به 35 کیلومتر در بخش مرکزی شهر است، شبکه اصلاح و بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه هدررفت آب در شهرها زیر 24 درصد و در روستاها بالای 40 درصد است، گفت: به طور متوسط ​​30 درصد آب استان غیر درآمدی است که 12 درصد آن مربوط به فرسودگی آب است. و شبکه فاضلاب

دیدگاهتان را بنویسید