21 هکتار فعالیت گلخانه ای در آبیک/ بیمه کشاورزان به موقع پرداخت نمی شود

وی افزود: آبیک 8 هزار و 989 هکتار ذرت زیر کشت در بخش ذرت خوراکی دارد که سالانه حدود 315 هزار و 791 تن ذرت زیر کشت این شهرستان تولید می شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبیک با بیان اینکه تولید حبوبات در این شهرستان کم است؛ وی گفت: به دلیل اینکه حبوبات معمولا در مزارع پرباران کشت می شود سالانه 25 تن از حدود 63 هکتار مزارع تولید می کنیم.

همت زاده گفت: آبیک با 2016 هکتار زمین زراعی برای محصولات صنعتی از جمله چغندرقند حدود 13 هزار و 280 تن در سال تولید می کند و با 219 هکتار زمین زراعی در سیفیجت سالانه حدود 17 هزار تن تولید دارد.

فروش حبوبات به سراسر کشور

این مسئول با اشاره به اینکه کل برداشت آبیک 33 هزار و 130 هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: وی ادامه داد: صادرات معمولاً در حوزه باغاتی مانند پسته انجام می شود که در آن حدود 3500 هکتار جنگل بارانی (انگور، بادام، گردو) داریم. اما وقتی صحبت از محصولاتی مانند گندم و خوراک می شود، محصولات آبیک در کشور به فروش می رسد.

با تاکید بر اینکه خشکسالی عملکرد ما را در تولید غلات و علوفه کاهش داده است. وی گفت: کم آبی نه تنها شهرستان آبیک بلکه کل استان را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین با وجود اینکه تولید گندم در سال 1398 75 هزار تن بود، اما امسال این آمار به 55 هزار تن رسید.

همت زاده با اشاره به اینکه آبیک هر ساله رتبه اول تولید کلزا را در استان دارد، افزود وی گفت: امسال با تولید حدود 36 هزار تن کلزا موفق شدیم مقام اول تولید این محصول را به خود اختصاص دهیم. اما در زمینه گندم خشک به دلیل خشکسالی عملکرد خوبی نداشتیم.

کشاورزان آبیکی از عدم پرداخت به موقع بیمه خود گلایه دارند

مدیر جهاد کشاورزی آبیک با بیان اینکه کشاورزان از عدم پرداخت به موقع بیمه شکایت دارند، تاکید کرد: وی افزود: مهمترین موضوع در زمینه سرمازدگی، خشکسالی و سایر بلایای طبیعی بیمه محصولات کشاورزی است که باید در شهرستان آبق تقویت شود و از کشاورزان می خواهیم محصولات دیم و آبی خود را بیمه کنند.

وی گفت: 4500 متر لوله در مناطق کم آب توزیع کردیم. وی گفت: تلاش کرده ایم از طریق لوله کشی از روستاهای بالادست که دارای چشمه، قنات و رودخانه هستند، آب را به مزارع و باغات دیگر منتقل کنیم تا در مقابل خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 21 هکتار گلخانه در آبیک گفت: حدود 11 هکتار گلخانه سبزی با یک هزار و 500 تن محصول، 55 هکتار نهال گوجه فرنگی و بادمجان با 265 میلیون اصله نهال، 4.2 هکتار و گلخانه با نیم یا 5. تولید میلیونی گلدان، 402 هکتار گلخانه قارچ خوراکی با 6600 تن تولید، 1.6 هکتار گلخانه با 2 میلیون گل و 3 هکتار گلخانه قارچ با 168 هزار تن تولید سالانه در آبیک وجود دارد.

همت‌ساده در پایان گفت: کشاورزان به دلیل کمبود آب مجبورند زمین‌های زراعی خود را کاهش دهند وگرنه آب به مزارعشان نمی‌رسد؛ کمبود اعتبار برای آبیاری تحت فشار و خرید سموم نیز مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید