250 گرم نان یارانه ای در روز

250 گرم نان یارانه ای در روز

روز جدید : رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد: قاچاق 3 میلیون تن آرد اظهار کذب است.

با گذشت سه روز از جنجال بر سر افزایش عجیب قیمت آرد نانوایی های روباز، جزئیات جدیدی از برنامه جبرانی یارانه نان توسط دولت اعلام شد. توجیه اصلی این اقدام این بود که با توجه به تخلفات زیاد در زمینه توزیع آرد در سال های اخیر، دولت تصمیم گرفت یارانه نان را که قبلاً متعلق به گندم بود، مستقیماً به نانوایان اختصاص دهد. بر همین اساس طی چند روز اخیر نانوایی های استان زنجان به صورت پایلوت به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شده اند و قرار است یارانه نان به تعداد نان های فروخته شده در اختیار نانوایی قرار گیرد بدون اینکه تغییری در حجم و قیمت نان ایجاد شود. نان خریداری شده همانطور که مشخص است دولت برای هر نفر روزانه 250 گرم نان کنار گذاشته است. گفته می شود مازاد بر این نیاز باید مجانی پرداخت شود. در واقع خریدار نان روزانه تا 250 گرم با قیمت یارانه ای دریافت می کند و مابقی را باید با قیمت آزاد محاسبه کرد. مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده اند که خرید با کارت های بانکی انجام می شود و با مشخص شدن نواقص کار در استان زنجان، این طرح در سایر استان ها نیز اجرایی می شود. در همین راستا مهران محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی روز گذشته از عدم نیاز به کارت جدید و بازگشایی حساب برای خرید یارانه خبر داد. به گفته محرمیان، در حال حاضر 1500 دستگاه پوز در نانوایی های استان زنجان برای اجرای این طرح وجود دارد، اما قبل از عید این طرح در یکی از شهرستان ها آزمایش شد و هم اکنون به بهره برداری می رسد. وی در خصوص تسویه حساب با نانوایان گفت: در خصوص تسویه حساب با نانوا تغییری نخواهیم کرد، به عبارتی تسویه با نانوا و کل مبلغ در همان سیکل های ثابت به حساب وی واریز شود. روزانه و به همان روش قبلی باشد.

برنامه و سازمان بودجه باید طرح نان را شفاف کند
سید محمدرضا مرتضوی، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد ایران در واکنش به اخبار جنجالی که در روزهای اخیر در رسانه ها مبنی بر پرداخت یارانه آرد منتشر شد به اعتماد گفت: متاسفانه برخی گمانه زنی می کنند که یارانه آرد چگونه است. با رسانه ها و مطبوعات مصاحبه کردند و یک روز گفته شد این یارانه به سرپرست خانوار واریز می شود و روز دیگر گفته شد به حساب نانوا واریز می شود.به این طرح که سازمان برنامه و بودجه هنوز در این زمینه واکنشی نشان نداده است، در حالی که آقای مسعود میرکاظمی باید در این خصوص شفاف سازی کند و در مورد اصلاح نظام آرد و نان و تغییر قیمت گندم در ایران و جهان صحبت کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد ایران با اشاره به اجرای طرح پایلوت پرداخت یارانه آرد در استان زنجان گفت: روند اعطای یارانه آرد به نانوایی ها بر اساس فروش تغییر می کند. یارانه نان، آرد به حساب نانوایان واریز می شود.» چند پوز به نانوایی های زنجان داده می شود و وقتی خریدار کارت بانکی خود را برای خرید نان بیرون می آورد، قیمت نان مانند گذشته محاسبه می شود اما مابقی پرداخت می شود. به حساب نانوا توسط دولت.

سهم هر ایرانی 300 گرم گندم در روز

مرتضوی با اشاره به سهمیه 250 گرمی نان گفت: سهمیه گندم به نانوایی ها حدود 7 میلیون تن در سال است که حدود 600 هزار تن در ماه است که البته با احتساب ماکارونی و حجیم بودن (دیدنی). ) نان از این رقم به 10 میلیون تن گندم می رسد. در گذشته تخمین زده می شد که سهمیه مصرف هر ایرانی یا سرانه حدود 300 گرم گندم در روز بود که اگر آن 300 گرم را در 360 روز ضرب کنید حدود 100 کیلوگرم در سال می شود. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد ایران گفت: این اقدام دولت چقدر درست یا غلط است، یارانه نان را چگونه توزیع می کنند، آیا در آینده قیمت ها کاهش می یابد یا می خواهند همان منابع را به طور مساوی تقسیم کنند. در میان مردم؟» که می خواهند فقط به دهک های خاص بدهند، یکی از مواردی است که دولت باید شفاف سازی کند تا مردم از نحوه عملکرد دولت آگاه شوند.

من ادعای قاچاق 3 میلیون تن آرد را رد می کنم

مرتضوی در پاسخ به ادعای قاچاق 3 میلیون تن آرد، گفت: بعید به نظر می رسد زیرا ظرفیت هر کامیون حمل آرد 10 تن است و این میزان آرد باید با 300 هزار کامیون و 1000 کامیون آرد قاچاق شود. هر روز از مرز عبور کنید. «هیچکس نباید جلوی این حجم از قاچاق را بگیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد ایران ادامه داد: به نظر من این ارقام آمار و دروغی بیش نیست. مصرف آرد صنفی و صنعت و مصرف آرد نان در کشور مشخص است. از او پرسیده شد که این مقدار آرد قاچاق از کجا آمده است؟

مرتضوی گفت: دولت برای سال 1401 باید حدود 120 هزار میلیارد تن یارانه گندم و آرد نان پرداخت می کرد که با این شرایط قادر به پرداخت این میزان یارانه نیست و این طرح برای این منظور نان تهیه کرده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان آرد ایران گفت: با توجه به محدودیت منابعی که برای این منظور در اختیار دولت قرار دارد، قبلاً این روش (طرح نان) را در پیش گرفته است و مردم باید بدانند که راه حل بهتری وجود ندارد. برای این موضوع و به نفع مردم است.» و اخبار کذب در این زمینه منتشر نشود.

بر اساس این گزارش، قیمت نان در نانوایی های دولتی تغییری نکرده و قیمت انواع نان به شرح زیر است: نان سنگک پخته ساده: 5000 تن، کنجد پخته سنگک بر اساس اندازه نان در برخی مناطق میانی. تهران: 7 تا 10 هزار تومان، سنگک ساده با آرد دولتی: 3 هزار تومان، نان تافتون: 1500 تومان، لواش: 500 تومان، بربری با آرد دولتی: 3 هزار تومان، بربری بربری رایگان: 5 هزار تومان، نان باگت (بسته به مناطق مختلف پایتخت): گوجه فرنگی 8 10 هزار، دونات: گوجه فرنگی 20 تا 25 هزار، نان خرما (نان دیدنی): 5 هزار گوجه و نان نارگیل: 8 هزار تن.

دیدگاهتان را بنویسید