4 آوریل، روز نوروز / روز طبیعت


زمان: 09:41
تاریخ انتشار: 1401/01/13
کد خبر: 1818951

طبق سنت دیرینه سیزدهم فروردین یا روز طبیعت، مردم به میان طبیعت می روند و روز خود را در طبیعت می گذرانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، پس از گذشت دو سال که آغاز سال جدید و ایام نوروز درگیر ویروس کرونا شد، امسال با افزایش واکسیناسیون در جامعه، اخبار محدودیت‌های سفر دو سال گذشته به نوروز و سایر برنامه‌های نوروزی به شرایط قبل از تاج‌گذاری بازگشت.

همه ساله طبق سنت دیرینه در سیزدهم فروردین یا روز طبیعت مردم به طبیعت می روند و روز خود را در فضای باز و در طبیعت می گذرانند، امسال برخلاف دو سال گذشته که مردم ترجیح می دادند به جای رفتن به طبیعت در خانه بمانند. . هوای طبیعت مردم را گرفت و در سیزده بدر و طبیعت به دل طبیعت زد تا نوروز را بیرون کنند.

طبق سنت دیرینه سیزدهم فروردین یا روز طبیعت، مردم به میان طبیعت می روند و روز خود را در فضای باز و طبیعت سپری می کنند و این روز نیز مانند تمام ایام و مناسبت های خاص سال، آداب و رسوم خاص خود را دارد. در هر منطقه در منطقه آذربایجان و میاندوآب هم همینطور است.


یک روز در طبیعت

روز سیزدهم فروردین بسیاری از خانواده‌های میاندوآبی به همراه برخی از اقوام و اقوام صبح زود به دشت‌ها و طبیعت زیبای نقاط مختلف این شهر و شهرهای اطراف رفتند و تا غروب آفتاب روز را در طبیعت سپری کردند و برای گذراندن یک روز به اجرای آیین‌های مختلف پرداختند. خوشحال از انجام در طبیعت.

در این روز طبیعت، پارک ها و باغ ها پذیرای هزاران نفر هستند که به مناسبت نوروز هر ساله برای گذراندن سیزدهمین روز خود به دامان طبیعت می آیند.


ناهار ویژه و اختصاصی 13 بدر

رسم بر این است که در گذشته های دور خانواده ها برای ناهار 13 بدر کوفته و آش را در نظر می گرفتند، اما امروزه باید غذاهایی مانند چلوکباب را به آن اضافه کرد و در واقع این سه غذا اساس ناهار مردم است. روز طبیعت در حال شمارش است.

از طرفی برخی خانواده ها می توانند بین کوفته یا کباب یکی را انتخاب کنند، اما هر غذایی که می خورند، نمی توانند سوپ رنگین کمانی را از دست بدهند و پختن سوپ همچنان جزء غذاهای ثابت خانواده در روز طبیعت است.


روز طبیعت در روستاها

در گذشته های دور مردم روستاها ناهار خود را تهیه می کردند و به پشت بام ها می بردند و در آنجا سفره پهن می کردند و درب روستای خود را نگه می داشتند.

اگرچه این آیین‌های سنتی هنوز در برخی روستاها انجام می‌شود، اما در سال‌های اخیر قدم زدن در دامان طبیعت در دهه‌های اخیر در بین روستاییان رایج شده است و امروزه روستاییان در باغ‌ها و مزارع اطراف روستای خود از مردم شهر پیروی می‌کنند. یا به شهرها می روند و سیزده قطعه را در آنجا پراکنده می کنند.


علف های گره دار در آب رودخانه رها شده اند

بر اساس یک آیین سنتی سیزدهم فروردین، مردم سبزه را آبیاری می کنند به این امید که این دانه ها همراه با آب روان موجب برکت و باروری مزارع شود و در این میان برخی معتقدند سبزه را باید در دشت و طبیعت کاشت. بارورتر از آنچه هست است

گره زدن سبزه یکی دیگر از آداب سنتی است که بر اساس آن در روز سیزدهم فروردین، دختران بی بند و بار قبل از هر کاری، گرهی از سبزه می بندند تا ثروت خود را باز کنند!


چند نکته برای روز طبیعت

اما با وجود همه این تشریفات باید در نظر داشت که تاج هنوز تمام نشده است و مردم باید توجه ویژه ای به رعایت مقررات بهداشتی داشته باشند.

از طرفی کسانی که به طبیعت می روند باید به بهانه طبیعت گردی و شادی به فکر آن باشند. محیط زیست و طبیعت را تخریب نکنید

همچنین به مردم عزیز میاندوآب که دارای مناطق مذهبی و طبیعت زیبا، کوهستان و طبیعت زیبای جنگلی در باروک و مناطق روستایی مانند باداملو، چاهیراحمد، جان آقا، قطار و آبشار زیبای اوزان است که شاید در کمتر کسی وجود داشته باشد، پیشنهاد می کنیم. اماکن.در ایران.و می توان به عنوان مکانی برای یک سفر یک روزه انتخاب کرد، یک سفر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید