4 زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش همچنان در آستانه اتصال به پنجره سرویس هوشمند هستند

4 زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش همچنان در آستانه اتصال به پنجره سرویس هوشمند هستند

پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، سامانه‌ای است که با هدف دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر مردم به خدمات نهادها و وزارتخانه‌ها ایجاد شده و در مرحله آماده‌سازی و فعالیت است. در قانون بودجه امسال همه دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها موظف شدند پنجره خدماتی خود را ایجاد کنند تا از روی آوردن خدمت گیرندگان به سامانه های مختلف و چندگانه جلوگیری شود.

این دستگاه ها باید پنجره خدمات خود را با پنجره خدمات ملی هوشمند دولت تا پایان سپتامبر مرتبط می کردند. مجموع دستگاه های اجرایی که خدمات آنها گواهینامه دریافت می کنند 170 دستگاه است که از این تعداد 136 دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هستند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می توانند برای ثبت نام و احراز هویت به آن مراجعه کنند. پس از اولین ورود، یک رمز عبور یک بار مصرف برای دسترسی به این سیستم کافی است. با مراجعه به قسمت سامانه های ملی و استانی می توانید ادارات و وزارتخانه های مختلف را مشاهده کرده و سپس وزارت مربوطه را انتخاب کنید.

در پرتال اطلاع رسانی خدمات الکترونیکی به وزارت بهداشت، علاوه بر MES، نام 6 دستگاه به عنوان دستگاه های تابعه درج شده است که در مجموع 102 سرویس ثبت شده برای این دستگاه ها تعریف شده است. این 6 نهاد عبارتند از: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، سازمان نهضت سوادآموزی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

با انتخاب گزینه مربوط به وزارت آموزش و پرورش در پنجره خدمت، سامانه مربوط به آموزش و پرورش و سازمان برجسته آموزش و پرورش کشور برای مردم قابل دسترسی است. سایر خدمات دستگاه های مذکور در یک توقفگاه این وزارتخانه ارائه می شود.

در نگاه اول می توان مرجع صلاحیت تحصیلی، جستجوی مدرسه و خدمات مرجع آموزشی را مشاهده کرد که البته فقط سرویس مرجع قابل ارائه است و دو مورد دیگر هنوز قابل ارائه نیست. خدمات سایت ها و سازمان های زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش در قسمتی جداگانه درج شده است که در مقایسه با اطلاعات درگاه ملی اطلاعات دولت الکترونیکی مشخص می شود که دو سازمان آموزشکده ملی تعمیرات، توسعه و سازمان تجهیزات و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هنوز به هم متصل نیستند.

در سامانه سازمان نهضت سوادآموزی افراد می توانند از 19 زیرسرویس معرفی شده استفاده کنند. انتخاب یک سازمان آموزشی استثنایی نیز مصرف کنندگان را به سیستم توانبخشی و خدمات مرتبط با آن منتقل می کند. اما در مورد سیستم مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اینطور نیست و با وجود اینکه گزینه خاصی برای آن وجود دارد، هنوز به پنجره وزارت متصل نشده است و کاربران برای دسترسی باید نام کاربری وارد کنند. آی تی. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز وضعیت به همین منوال است. با وجود گزینه قابل مشاهده برای آن، هیچ سیستمی برای آن تعریف نشده است و در واقع هیچ سرویسی توسط این سازمان در پنجره ارائه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید