4 پیش بینی قیمت دلار در آینده/هشدار ارزی کارشناسان به بازارسازان

4 پیش بینی قیمت دلار در آینده/هشدار ارزی کارشناسان به بازارسازان

قیمت دلار طی یک ماه گذشته بین 49 تا 50 هزار تومان در نوسان بود. برخی کارشناسان اقتصادی از کاهش قیمت دلار به 43 هزار تومان خبر می دهند و برخی دیگر این کاهش را موقتی می دانند.

قیمت دلار این هفته از 50 هزار تومان شروع شد و در انتهای کانال با قیمت 49 هزار تومان به پایان رسید. این روند در حالی است که هفته گذشته کارشناسان پیش بینی کرده بودند قیمت دلار به محدوده 52 تا 53 هزار تومان برسد.

دلیل کاهش قیمت دلار

از جمله برزو حکشناس کارشناس بازارهای مالی به تجارت نیوز گفت: هفته گذشته پیش بینی ما این بود که اگر دلار روی 50 هزار تومان تثبیت شود به بالای 52 و 53 هزار تومان می رسد اما دلار شکست خورد. برای ماندن در آن محدوده و قیمت آن کاهش یافت.

اما دلیل کاهش قیمت دلار چیست؟ حقشون دلیل کاهش قیمت دلار را اقدامات سازماندهی شده دولت در بازار عنوان می کند. ارزش داخلی دلار در بازار حدود 52 تا 54 هزار تومان است اما بازارساز اصرار دارد قیمت دلار را در کانال 40 هزار تومان نگه دارد و حتی قیمت را بیشتر کاهش می دهد.

این کارشناس بازارهای مالی می گوید: با نزدیک شدن به اواسط تا اواخر تابستان، دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می کند. اما در هفته آینده تا زمانی که بازارساز بتواند قیمت را زیر کانال 50 هزار تومان سرکوب کند و دلار در این سطح تثبیت نشده باشد، نمی توان گفت که دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می کند. بر این اساس به گفته این کارشناس، دلار در هفته آینده زیر 50 هزار تومان باقی می ماند».

پیامدهای کنترل قیمت دلار در انتظار بازار

میشم رادپور، کارشناس اقتصادی نیز مانند خاک شناس تاکید کرد که دولت بازار ارز را کنترل کرده و دلار را به صورت مصنوعی پایین نگه داشته است. وی تاکید می کند که در دوره نوسانات ارزی هستیم و دولت اقداماتی را برای کنترل قیمت ها انجام می دهد اما این اقدامات تبعات این دوره را به شدت تشدید می کند.

وی با اشاره به اینکه این تصور وجود دارد که دولت با برخی اقدامات می تواند معجزه کند، تاکید کرد: اخذ مالیات های جدید مانند مالیات بر درآمد عمومی، محدود کردن عرضه دلار و مسدود کردن ارز با مشکلات فعلی کشور سازگاری ندارد و حتی ممکن است این مشکل ایجاد کند.” آرام آرام وجود دارد. این محیط به اندازه کافی مخاطره آمیز است، حالا حاشیه سود نیز کاهش می یابد، آیا این می تواند برای فضای کسب و کار موثر باشد.”

رادپور با تاکید بر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت نیز به شدت کاهش یافته است، گفت: صادرات و تراز تجاری کشور رشد نکرده و منفی شده است و با وجود تحریم ها، دولت نمی تواند کاری انجام دهد. از جمله فروش طلا برای مدیریت بازار ارز توسط دولت در هر مرحله انجام می شود.

ارزش دلار مبهم شده است

روند بازار ارز نامشخص است و به همین دلیل است که معاملات در بازار ارز به حداقل خود می رسد. اگرچه برخی کاهش معاملات را دلیل کاهش قیمت دلار می دانند اما برخی دیگر معتقدند عامل اصلی قیمت دلار در بازار دولت است و مطالبات خرد تاثیر چندانی در این بازار ندارد. . اما قیمت ها کجا خواهند رفت؟

علی طباطبایی کارشناس بازارهای مالی می گوید: حاشیه ایجاد شده در بازار ارز توسط بازارساز باعث شده قیمت دلار در ماه های اخیر با مشکل مواجه شود. معتقدم تا زمانی که موضوع توافقات و مشکلات اصلی کشور به سمت و سوی خاصی نرود، دلار در محدوده فعلی نوسان خواهد داشت.

این کارشناس خاطرنشان می کند: «اگر تکلیف مذاکرات مشخص شود، شاید تقاضای مردم به سمت خرید دلار یا عدم تمایل به خرید دلار برود.» اما اگر تکلیف مذاکره مشخص نباشد، بازارساز می تواند قیمت دلار را حفظ کند. در محدوده فعلی تا اکتبر و در نهایت تا نوامبر.”

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع تورم و افزایش تقاضای واردات در نیمه دوم سال جاری خاطرنشان کرد: ممکن است در صورت توافق قیمت دلار برای مدت طولانی تری متضرر شود. اما در صورت توافق یا عدم توافق، پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال هفت تا پایان سال جاری باشد.»

منتظر 43 هزار تومان باشیم

پیام الیاس کردی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی است که پیش بینی خود را از قیمت دلار انجام می دهد. او می گوید دلار در حال حاضر بین یک تا دو هزار تومان در نوسان است. به عنوان یک قاعده کلی، با توجه به انتظاراتی که بر اساس رفتار گذشته دلار داریم و این واقعیت که برای مدت طولانی در روندهای جانبی بوده است، انتظار داریم که برای مدت طولانی تری در این محدوده باقی بماند (مثلاً حدود یک ماه). به عبارتی پیش بینی می شود قیمت دلار در این کانال بین 49 تا 51 هزار تومان باقی بماند.

اما سقف و کف قیمت دلار چقدر است؟ پیام الیاس کردی می گوید: پیش بینی قیمت دلار در ماه های آینده بسیار سخت شده است. چون اخبار سیاسی این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. اما در صورت ادامه روند نزولی قیمت دلار، ممکن است دلار تا محدوده 43 هزار تومان کاهش یابد. اما اگر این اتفاق نیفتد و سیگنال افزایشی به بازار برسد، دلار می تواند تا محدوده 55 هزار تومان هم بالا رود.

به گفته این کارشناس، اخبار سیاسی و اطلاعاتی که سیاست به بازار می دهد در تعیین قیمت دلار بسیار مهم و تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید