50 سال «رهبری فرهنگی» در ننگین ترین هجمه های فرهنگی / 5 دهه هدایت; یک عمر غفلت!

ساعت: 15:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802784

گزارش دانا از جلسه نقد و بررسی کتاب “درآمدی بر اندیشه فرهنگی حضرت آیت الله خامنه ای”;

نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر اندیشه فرهنگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» برخی از مباحث پیرامون مواضع فرهنگی رهبر معظم انقلاب را مطرح کرد. آنها پرداخت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین جلسه از سلسله جلسات نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر اندیشه فرهنگی حضرت آیت الله خامنه ای» نوشته مهدی جمشیدی، پژوهشگر و مدرس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ساعت 10:30 صبح شنبه به وقت محلی کتابخانه مجلس شورای اسلامی ساختمان تحقیقات ایرانی ساخته شد.

نگاهی کوتاه به ساختار و متن کتاب

اندیشه فرهنگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اولین گزارش تحلیلی و نظام‌مند از مواضع فرهنگی رهبر معظم انقلاب است که نگارنده آن را با استناد به مواضع فرهنگی معظم‌له در پنج دهه اخیر تلطیف کرده است.

نویسنده این اثر محصول شش سال پژوهش خود را در قالب یک کتاب گردآوری کرده و توانسته است مطالعات «علمی» و «مستند» اندیشه فرهنگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در قالب «تحلیلی» و «استراتژیک» ارائه کند. کار روایی

کتاب مورد نظر موضوع فصول و بخشهایی است که می توان پیرامون اثر بیان کرد;

این کتاب یک «نظام تفکر» طراحی شده است، متشکل از عناصر و لایه های فرهنگی متفاوت و در هم تنیده که مخاطب را هم با «زیرساخت های معرفتی و فکری» و هم با «مظاهر عینی» اندیشه همراه می کند. فرهنگ آیت الله خامنه ای را معرفی می کند.

862b0a7f c2cd 4648 b1ba 5d38eca4f197 خبر خاکستری

کتاب مقدمه ای بر اندیشه فرهنگی آیت الله خامنه ای در چارچوبی تنظیم شده است که شامل مجموعه ای از «نسخه ها» و «توصیه ها» فرهنگی است که خواننده می تواند پس از تصویری «دقیق» و «مفصل» از دیدار با اندیشه های رهبر معظم انقلاب، آن را مطالعه کند. و آشنایی با آن که بهترین فرصت در حال حاضر است که می تواند از حصار زمان و مکان عبور کند و نسل جوان را با اندیشه های پویا رهبر خود در عرصه فرهنگی آشنا کند.

کتاب یک مجموعه ساده نیست. همچنین شامل «توصیف» و «تحلیل» است و از آنجایی که داستان پنج دهه رهبری فرهنگی جامعه نیز موضوع بیان تاریخی است، نویسنده باید از شکل ناب داستان پرهیز کند و از لحن تاریخی «استدلال» و ادبیات بگریزد. با “شواهد ذهنی”. با جذب حداکثری سلیقه از فرصت جذب مخاطب بیشتر بهره می برد.

در حالی که جهت گیری اثر به سمت «تفکر» و تبدیل «گفته های فرهنگی» به «اندیشه های فرهنگی» است و از توجه به کشورهای «ساختاری» غفلت نمی شود، اما موضوعاتی مانند «نظام بخشی فرهنگی» حائز اهمیت است. در نظر گرفته می شوند.

همان طور که قبلاً اشاره شد، دیدگاه های فرهنگی حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب پنجاه ساله (از دهه پنجاه تا سال 1400) نشان می دهد که مطالعه کتاب می تواند بیانگر بصیرت معظم له در عرصه فرهنگ باشد که در این کتاب به طور خاص به آن توجه شده است. یک بار دیگر ثابت کنید و اگر بسیاری از متولیان فرهنگ و هنر به توصیه او به درستی عمل می کردند، بی شک امروز شرایط بهتری را تجربه می کردیم. زیرا حضرت آیت الله خامنه ای شدت مشکلات فرهنگی را زمینه ساز مشکلات سایر حوزه ها می دانند و بر این مهم تأکید می کنند.

خاستگاه نگارش و نگارش کتاب به زبان مؤلف

مهدی جمشیدی، محقق و مدرس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نویسنده کتاب آشنایی با اندیشه فرهنگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در این نشست پیش از پرداختن به ساختار و محتوای کتاب گفت: پشت صحنه نگارش این کتاب و آنچه در ذهن است. از نویسنده سابق باید بگویم که من در واقع می خواستم نظامی در موضوع فرهنگ در اندیشه اسلامی ایجاد کنم.

اتفاق خوشایند فرهنگی که در این زمینه رخ داده این است که بر خلاف دهه های گذشته، اکنون حضرت آیت الله خامنه ای را فردی عاقل و با ملاحظه می دانند، در حالی که در گذشته این مقوله کمتر متمرکز بود. در عین حال به عنوان یک سیاستمدار و یک حکیم به عنوان یک سیاستمدار و متفکر جایگاه ویژه ای دارند.

وی افزود: حضرت آیت الله خامنه ای شخصیت بسیار متواضعی دارند. بحمدالله آنچه در دهه گذشته اتفاق افتاده این است که بسیاری از نیروهای حزب الله به بعد علمی و حقوقی شخصیت آیت الله خامنه ای پی برده و به آن توجه بیشتری کرده اند. یعنی در گذشته تمرکزی که نویسندگان روی افرادی مانند شهید دکتر مطهری داشتند، امروز بر مقام معظم رهبری است. به نظر می رسد این یک معکوس از نگرش ارزشمندی است که من به عنوان یک حکیم ابعاد شخصیت او را بررسی کرده ام و دیدن او به عنوان یک حکیم لطف است.

98f15113 88fa 4a87 b46e 6f8d7b4a3eab خبر خاکستری

محقق و مدرس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود می‌گوید: یکی از مقاطع مهم در اندیشه فرهنگی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بازاندیشی و بازنگری در سیاست‌های فرهنگی است. به یک معنا، آنها احساس کردند که گذشته نیاز به بازنگری دارد. حال اینکه چه شاخص هایی باید برای انجام این بازنگری ها استفاده شود جای بحث دارد. علاوه بر این، ایشان بارها گفته اند که رشد فرهنگی انقلاب کند است. اما هیچ واکنشی و توقفی نداشت.

وی ادامه داد: در چرخش نگرش ها و چرخش تفکر سیستمی یا نظام مند دچار غفلت تاریخی شده ایم، مثلاً در دهه 40 و 50 این بحث به عنوان ایدئولوژی و مکتب پذیرفته شد اما بعد از انقلاب نه.

جمشیدی با بیان اینکه الان اما گذشته را چگونه باید نقد کرد؟ وی ادامه داد: ما در بسیاری از این مسائل در حد صفر نیستیم. اما باید تا جایی که می توانیم آن را تدوین و طراحی کنیم و به گذشته تکیه کنیم و بتوانیم نظریه پردازی کنیم. می گویند انقلاب ها مبتنی بر مفاهیم است، پس باید دایره المعارف فرهنگی انقلاب اسلامی با استفاده از دیدگاه امام یا رهبری یا هر دو تدوین شود. در این دایره المعارف باید مشخص شود که انقلاب با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کرد و راه های متفاوتی از آن داشت.

09428008 6514 45d2 b259 7eafe33d79d4 خبر خاکستری

وی بیان کرد: یکی دیگر از محورهای نگرش به سؤالات رهبر انقلاب، نگاه تاریخی است. یعنی تاریخ فرهنگی انقلاب و ذیل آن تاریخ نظریه پردازی باید مرور شود. به نظر می رسد می توان معیار پنجم و معیار ترکیبی را برای تحلیل طراحی کرد. اگرچه خود من اغلب وسوسه می شوم که در قالب داستان های دیگر به گذشته بپردازم. ملاک پنجم این است که کار را به دو قسمت تقسیم کنیم; در بخشی از آن به بحث مفاهیم و موضوعات مفهومی می پردازیم و در قسمت دیگر در زیر داستان می توان نگاه مسئله محور و موردی داشت. بعد از انقلاب که از صفر شروع کردیم همین شد. اگر شکست های فرهنگی داشته ایم چرا و به چه دلیل؟

به گزارش خبرنگار دانا؛ در این مراسم منتقدانی چون دکتر علی جعفری، استاد علوم ارتباطات اجتماعی و دکتر سیدعلی سیدی فرد، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم اسلامی مفتح به عنوان مدرس و منتقد به ارائه دیدگاه های خود درباره کتاب پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید