57.51 درصد از فروش نمایشگاه مجازی به کتاب های مؤلف اختصاص دارد

ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806705

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اعلام اینکه 57.51 درصد از فروش این رویداد مربوط به کتاب های مؤلف بوده است، گفت: گروه موضوعی کودک و نوجوان بهتر بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، فروش اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را 640 میلیارد و 516 میلیون و 690 هزار و 984 ریال عنوان کرد. وی تصریح کرد: اما میزان فروش کتاب در این دوره از نمایشگاه با 33 درصد افزایش همراه بود و ناشران تا ساعت 24 دوشنبه یازدهم باخمن 852 میلیارد و 43 میلیون و 791 هزار و 607 عنوان کتاب فروختند. لازم به ذکر است که تعداد خریداران در دومین نمایشگاه با افزایش 12.2 درصدی همراه بود به طوری که در سال 1399 تعداد 161125 نفر و امسال 180789 نفر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت کرده و اقدام به خرید کتاب کردند.

وی میانگین قیمت سبد خرید از سوی مخاطبان در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را 2 میلیون و 859 هزار و 845 ریال عنوان کرد و گفت: این میزان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با 28.5 درصد افزایش به 3 میلیون و 675 هزار و 755 ریال رسیده است. میانگین سبد خرید در سال 1399 6 نسخه و در سال 1400 5.7 نسخه بوده است. میانگین قیمت کتاب در نمایشگاه نیز 16.3 درصد افزایش یافته است. بنابراین در دوره اول به یک میلیون و 806 هزار و 804 ریال و در دوره دوم به 2 میلیون و 100 هزار و 613 ریال رسید.

مدیرعامل مؤسسه کتاب و ادبیات ایران افزود: میانگین قیمت فروش کتاب در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 472 هزار و 212 ریال بود که در دوره دوم 649 هزار و 18 ریال بود که 37.4 درصد افزایش داشت. همچنین میانگین قیمت هر صفحه از کتاب عرضه شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال 1399، 2114 ریال بوده که با 39.4 درصد افزایش از 1400 ریال به 2947 ریال رسیده است. البته متوسط ​​قیمت هر صفحه کتاب فروخته شده در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1445 ریال بود و دومین نمایشگاه با 7.5 درصد افزایش به 1553 ریال رسید.

رمضانی تعداد نسخه های فروخته شده در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را بیان کرد: کتاب های فروخته شده در اولین دوره با یک میلیون و 364 هزار و 565 نسخه 2.4 درصد بیشتر از این دوره بوده و به ترتیب در دومین دوره نمایشگاه کتاب مجازی تهران فروش یک میلیون و 331 هزار و 530 نسخه از این کتاب. البته باید اشاره کنیم که در این مدت 3.5 درصد افزایش در تعداد سفارشات داشتیم. به عبارتی در اولین نمایشگاه 223 هزار و 969 سفارش ثبت شد که در این مدت این میزان به 231 هزار و 801 سفارش کتاب افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه جوانان بیشترین خرید را از این نمایشگاه داشته اند، گفت: در دومین نمایشگاه نسبت به سال گذشته با افزایش تعداد خریداران آقایان و بانوان همراه بودیم. بدین ترتیب در سال 1399، 91303 مرد و در سال 1400 با افزایش 12.9 درصدی، 103099 مرد از نمایشگاه مجازی کتاب تهران خرید کردند. همچنین شاهد این افزایش در تعداد خریداران زن هستیم. 69 هزار و 822 زن در نمایشگاه اول و 77 هزار و 690 نفر در نمایشگاه دوم کتاب خریدند که نسبت به این مدت 11.3 درصد افزایش داشته است.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیان اینکه اوج خرید و ثبت سفارش برای مردم در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است، گفت: سال گذشته این نمایشگاه 6 روزه بود که 4 روز تمدید شد و تعداد روزهای نمایشگاه به آن رسید. 10 روز؛ بیشترین خرید مردم در ششمین باخمن سال 1399 و 4 روز مانده به پایان نمایشگاه انجام شده است. اما طبق اعلام اولیه نمایشگاه امسال به مدت 8 روز برگزار شد و بنا به گفته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی یک روز تمدید شد. همچنین مخاطبان در هشتمین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکشنبه (13 بهمن 1392) خرید بیشتری کردند.

وی افزود: در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از گروه موضوعی کودک و نوجوان استقبال بهتری صورت گرفت و میزان توجه والدین به کتابخوانی فرزندان واقعا لذت بخش است.گروه موضوعی ادبیات، علوم اجتماعی، دین و تاریخ. از جغرافیا سال گذشته گروه های موضوعی بیشتر در بین کودکان و نوجوانان، ادبیات، علوم اجتماعی، دینی و آموزشی مورد استقبال قرار گرفت. در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، توجه مردم عزیزمان به کتاب های نویسندگان ایرانی بیشتر شد. سال گذشته 54.85 درصد از فروش کتاب در حوزه آثار مولف بوده است، اما در این نمایشگاه 57.51 درصد از فروش کتاب به کتاب های مؤلف اختصاص دارد و این نشان می دهد که عموم مردم به آثار نویسندگان کشور ما توجه بیشتری دارند. در حوزه آثار ترجمه شده، 44.58 درصد از فروش کتاب در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و 41.98 درصد در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به آثار ترجمه شده اختصاص دارد. همچنین 0.49 درصد از مخاطبان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و 0.55 درصد از مردم نمایشگاه سال گذشته به خرید سایر کتاب ها روی آوردند.

رمضانی در پایان گفت: همه می دانیم که مردم شهرهای مختلف کشور از نظر دسترسی به کتاب با هم برابر نیستند. مشاهده می شود که برخی استان های کشور دارای کتابخانه و کتابفروشی بیشتر و برخی دیگر کمتر. در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شاهد استقبال بیشتر از مردم این استان ها بودیم. به عنوان مثال استان ایلام اولین استان کشور بود که با توجه به جمعیت خود بیشترین حجم خرید کتاب را در سامانه ثبت کرد و استان های یزد، بوشهر، اردبیل، قزوین، قم، مرکزی، کردستان و همدان در رتبه های بعدی قرار دارند. بیشترین خرید کتاب را در بین جمعیت استان دارند. این همان سال گذشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید