7 عامل موثر در قیمت ترازو آزمایشگاهی هنگام خرید!


ساعت: 17:34
تاریخ انتشار: 14/04/01
کد خبر: 1841565

ترازوهای آزمایشگاهی تجهیزات بسیار حساسی هستند و عوامل فیزیکی و محیطی می توانند بر نحوه کار آنها تأثیر بگذارند. Draft Shield ظرفی است که روی قسمت توزین قرار می گیرد و از تأثیر جریان هوا بر روی توزین جلوگیری می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این مقاله برای افراد زیر مفید است:

  1. افرادی که می خواهند آزمایشگاه راه اندازی کنند.
  2. افرادی که ترازو دارند و می خواهند ترازو دوم بخرند.
  3. افرادی که می خواهند تجارت خود را توسعه دهند.

اگر وضعیت شما یکی از موارد فوق است، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتری داشته باشید. با ما بمان.

عوامل مهم ترازوی آزمایشگاهی

در ترازوهای آزمایشگاهی مانند هر دستگاه آزمایشگاهی دیگری عوامل متعددی وجود دارد که کیفیت و در نهایت قیمت ترازو را تعیین می کند. این عوامل عبارتند از:

  1. دقت
  2. ظرفیت
  3. نوع کالیبراسیون
  4. حداقل وزن قابل اندازه گیری
  5. ظرف شیشه ای
  6. واحدهای اندازه گیری
  7. گارانتی و پشتیبانی

هر یک از موارد فوق می تواند بر کیفیت و قیمت ترازو تاثیر بگذارد. در زیر به بررسی هر یک از این عوامل خواهیم پرداخت.

دقت ترازوهای آزمایشگاهی

دقت اولین و مهمترین مسئله در مورد ترازو است. ترازوهای قابل استفاده در آزمایشگاه ها معمولاً از نظر حرارتی هستند. به طور خلاصه، دقت مقیاس آزمایشگاهی تعداد ارقام بعد از نقطه اعشار است که یک ترازو می تواند اندازه گیری کند. بنابراین، مقیاسی که تا 1 رقم بعد از اعشار نشان داده می شود، دقت یازده گرم دارد. توجه داشته باشید که دقت ترازو عناوین مختلفی داده می شود. ترازو گرم یازدهم، ترازو یا ترازو تک رقمی 0.1 همشون یکی هستن

ترازوهای آزمایشگاهی با دقت های متفاوتی در دسترس هستند و هر چه دقت بالاتر باشد قیمت ترازو بالاتر می رود. محدوده دقت استاندارد برای این ترازو بین یازده گرم تا صد میلی گرم است. (0.1 تا 0.00001)

البته دقت بالاتری وجود دارد. اما آنها دیگر به اندازه این دقت مفید نیستند و استفاده از آنها بسیار خاص است.

ظرفیت تعادل آزمایشگاهی

ظرفیت ترازو حداکثر وزنی است که یک ترازو می تواند تحمل کند. این عدد در مقیاس های مختلف متفاوت است. به طور کلی ظرفیت و دقت ترازوها با یکدیگر نسبت عکس دارند. یعنی هر چه دقت ترازوها بیشتر باشد ظرفیت آنها کمتر می شود. یعنی اگر مثلا ترازوهایی با دو رقم اعشار حداکثر 10 کیلوگرم ظرفیت دارند، ترازوهایی با پنج رقم اعشار 80 گرم ظرفیت دارند. دلیل این امر یک محاسبه ریاضی انجام شده در زمینه الکترونیک است که البته در اینجا قصد بررسی آن را نداریم.

ترازو دیجیتال از دو بخش تشکیل شده است. یکی الکترونیکی و دیگری مکانیکی. سیستم مکانیکی مقیاس کرنش سنج نامیده می شود. نکته مهم در مورد کرنش سنج ها این است که اگر وزن بیشتری از ظرفیت ترازو بر روی ترازو وارد کنید، آسیب می بیند. این آسیب می تواند منجر به خم شدن یا در موارد جدی تر، حتی شکستگی شود. بنابراین قبل از اینکه برای مجموعه خود مقیاسی تهیه کنید، مطمئن شوید که ظرفیت لازم را دارید.

نوع کالیبراسیون

قبل از اینکه در مورد انواع کالیبراسیون صحبت کنیم، خوب است کمی در مورد خود فرآیند کالیبراسیون صحبت کنیم.

همانطور که می دانید ترازو نیز مانند هر وسیله اندازه گیری دیگری نیاز به کالیبره شدن دارد. کالیبراسیون ترازو فرآیندی است که در آن از نمایش صحیح عدد وزن اطمینان حاصل می کنیم. این کار به این صورت انجام می شود که ابتدا ترازو را مدرج می کنند، سپس تا زمانی که چیزی روی ترازو نباشد، وزن صفر را روی ترازو وارد می کنند، سپس وزنی مثلاً 500 گرمی روی ترازو می گذارند و وزن آن را 500 گرم می کنند. در نهایت، مقیاس کالیبره شده است. یعنی با وارد کردن دو نقطه صحیح، ترازو سایر نقاط را به درستی اندازه گیری می کند.

البته عدد 500 گرم فقط یک نمونه بود و این عدد برای ترازوهای مختلف متفاوت است. نکته بعدی این است که وزن کالیبراسیون وزنی است که از قبل وزن آن را می دانیم. یعنی وزن او را با ترازوی مرجع اندازه گرفتیم.

انواع ترازو کالیبراسیون

ترازوها به دو صورت کالیبره می شوند. اتوماتیک و دستی.

همانطور که در بالا ذکر شد، ترازو با استفاده از وزنه کالیبره می شود. در کالیبراسیون دستی وزن باید از کاربر به ترازو خریداری شود و هر بار که ترازو کالیبره می شود کاربر باید خودش این کار را انجام دهد.

اما در کالیبراسیون خودکار، سازنده وزنه ای را در داخل دستگاه نصب می کند و کاربر با لمس یک دکمه ترازو را کالیبره می کند.

البته به دلیل پیچیدگی حالت اتوماتیک نسبت به حالت دستی، قیمت آن نیز بالاتر است.

در نهایت باید توجه داشت که کالیبراسیون خودکار بسیار دقیق تر از حالت دستی است. زیرا بدون دخالت کاربر انجام می شود.

حداقل وزن قابل اندازه گیری تعادل (حداقل وزن)

یکی دیگر از عواملی که در بروشور ترازوهای آزمایشگاهی ثبت می شود، موضوع حداقل وزن قابل اندازه گیری است. همانطور که از نام آن پیداست، این عدد کمترین وزنی است که ترازو می تواند اندازه گیری کند. توجه داشته باشید که ممکن است وزن ما کمتر از این تعداد ترازو اعلام شده باشد و ترازو نیز عدد وزن را نشان دهد. اما این عدد به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

پس باید بررسی کنیم که حداقل وزنی که نیاز داریم چقدر است و سپس مطمئن شویم که ترازو آماده شده این موضوع را پوشش می دهد.


ظرف شیشه ای

ترازوهای آزمایشگاهی تجهیزات بسیار حساسی هستند و عوامل فیزیکی و محیطی می توانند بر نحوه کار آنها تأثیر بگذارند. ظرف شیشه ای یا همان پروژه های سپر این محفظه ای است که بر روی قسمت توزین قرار می گیرد و از تاثیر جریان هوا بر روی توزین جلوگیری می کند.

البته توجه داشته باشید که استفاده از محفظه شیشه ای برای همه ترازوها ضروری نیست. ترازوهای 0.1 و 0.01 گرمی معمولاً بدون ظرف هستند. برای ترازوهای 0.001 گرمی این یک گزینه است و باید بسته به محیط توزین انتخاب شود. اما در دماهای بالاتر از 0.0001 گرم این امر ضروری است و تقریباً همه سازندگان ترازو دوربینی با ترازو ارائه می دهند.

واحدهای اندازه گیری

واحد پایه در تمام مقیاس های آزمایشگاهی گرم است. اما اگر در مکانی کار می کنید که نیاز به استفاده از واحدهای غیر از گرما دارید، حتما این مورد را روی ترازو بررسی کنید. واحدهای دیگر مانند اونس، قیراط، پوند و غیره. واحدهایی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال، اونس، سوت و قیراط به طور گسترده در صنعت طلا استفاده می شود.

گارانتی و پشتیبانی

موضوع ترازو را دست کم نگیرید. حتی اگر ترازو دارید که گارانتی یا گارانتی ندارد، مطمئن شوید که ترازو قابل تعمیر است. زیرا ترازوهای آزمایشگاهی ابزار بسیار حساسی هستند. کوچکترین ضربه یا ضربه شدید می تواند به لودسل دستگاه آسیب برساند و یا کوچکترین لرزش الکتریکی ممکن به برد الکترونیکی دستگاه آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که ترازو آماده شده قابل تعمیر باشد.

نتیجه

در این مقاله کمی در مورد ترازوهای آزمایشگاهی و نکات مهمی که قبل از خرید دستگاه باید بدانید صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید