71 درصد از امکانات گردشگری زنجان در سند آمایش سرزمین / تور مجازی در ایام نوروز در استان زنجان است.


ساعت: 14:12
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1812721

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان این خبر را اعلام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به تعداد امکانات در حوزه های آمایشی گفت: 219 مرکز گردشگری، آپارتمان و مسافرخانه در استان وجود دارد که 71 درصد آن در زنجان، ابهر است. ، هورامدره، نیکوپی و سلطانیه که یکی از مناطق درجه یک سند توسعه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; امیر ارجمند امروز در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان با اشاره به اینکه ماده 4 برنامه توسعه ملی به راهبردها و سیاست های سرزمینی اختصاص دارد، اظهار کرد: در ماده 190 این ماده بر تجهیز زیرساخت ها و توسعه شبکه های یکپارچه گردشگری تاکید شده است.

وی افزود: در این بخش، استان زنجان به عنوان یکی از استان‌ها، محور گردشگری جاده ابریشم به شهرهای سرحس، مشهد، سمنان، تهران، کرج، تبریز، قزوین و بازرگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال استان در حوزه گردشگری یک دهم گردشگران است، گفت: در حال حاضر 65 درصد از امکانات گردشگری استان در حوزه گردشگری است. شهرها و 35 درصد در روستاها.

وی بیان کرد: با توجه به سیاست های سرزمینی برای توسعه گردشگری در استان، موضوعات متعددی از جمله بهره مندی از اولویت بالای مهمان نوازی و میهمان نوازی در استان برای توسعه گردشگری، ایجاد و توسعه گردشگری در استان با حمایت بخش خصوصی توسعه گردشگری سلامت با تاکید بر مناطق معتدل، توسعه گردشگری آیینی و مذهبی، ایجاد فضا و مکان های تفریحی با تاکید بر فعالیت های تفریحی و ورزشی و در نهایت ایجاد زیرساخت های سلطانیه کتله هور زنجان. – محورهای گردشگری ماهنشان و زنجان – طارم. .

ارجمند خاطرنشان کرد: طرح هایی برای اجرای تفاهم نامه های حوزه گردشگری از جمله توسعه زیرساخت ها و خدمات، توسعه گردشگری طبیعی، توسعه گردشگری مذهبی، فرهنگی و تاریخی، گردشگری روستایی و عشایری، حفاظت و نوسازی بافت های تاریخی در دست پیگیری است. ارزش، حفظ و احیای میراث فرهنگی تاریخی، توسعه و ساماندهی صنایع دستی و برنامه حمایت از تولید و صادرات صنایع دستی است.

وی با اشاره به تعداد تسهیلات در مناطق آمایشی خاطرنشان کرد: استان دارای 219 مرکز گردشگری، هتل آپارتمان، مسافرخانه است که 71 درصد آن در زنجان، ابهر، هورامدره، نیکوپی و سلطانیه قرار دارد و از جمله این مناطق محسوب می شود. به عنوان مناطق درجه یک یک سند برنامه ریزی.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه محور سرویس دهی استان شامل محور زنجان، تام، چورزک است، گفت: محور درجه دو و این در حالی است که منطقه خدابنده – ایجرود تقسیم بندی شده است. به محور گردشگری ترانزیتی درجه 2 تبدیل شود.

وی با اشاره به راه اندازی طرح های عملیاتی آمایش سرزمین در حوزه گردشگری گفت: ثبت ژئوپارک جهانی، بازار تاریخی، موزه نمک و مجموعه رختشویخانه، تعیین حریم و مصونیت آثار تاریخی، مرمت سالانه و مستمر بناهای تاریخی، مکان یابی و تهیه GIS آثار ثبتی، اخذ سند مالکیت آثار ثبتی، راه اندازی سامانه نظارت از راه دور آثار ثبتی و ارائه تجهیزات و تصاویر مانیتورینگ از جمله برنامه هاست.

ارجمند گفت: احداث هتل های 4 و 5 ستاره، توسعه گردشگری سلامت، ایجاد موزه های مشارکتی، ایجاد طرح های گردشگری کشاورزی، راه اندازی سایت تخصصی گردشگری نیز از جمله برنامه های عملیاتی در این زمینه خواهد بود. بخش گردشگری، ایجاد زیرساخت ها در شهر جهانی ملیله، بهبود بازار چاقو، نمایشگاه ملی صنایع دستی، جشنواره صنایع دستی فلزی، توسعه خوشه های صنایع دستی، استانداردسازی فضاهای محلی، تکمیل و تعریف فضای ظریف برای کارگاه ها و بوکس و مستندات رشته های محلی این برنامه است و امیدواریم در سال 1401 بالای 70 درصد برنامه ها اجرا شود.

وی با بیان اینکه پروژه های متعددی برای مدیران گردشگری در استان زنجان در نظر گرفته شده است، گفت: از جمله این پروژه ها پروژه میدان سبز است که با همکاری شهرداری به اتمام می رسد. این در حالی است که علاوه بر سایر پروژه ها در ثبت جهانی ژئوپارک زنجان و ماهنشان تمامی مجریان موظف به همراهی اداره کل میراث فرهنگی استان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه برنامه‌ریزی عید در حال انجام است، گفت: اطلاعات تمامی مکان‌های گردشگری در سایت ستاد کل موجود است و در سال 1401 تور مجازی 21 نقطه گردشگری استان فعال می‌شود.


استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه بخش گردشگری استان زنجان

در ادامه این نشست حامد سرایی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه باید از ظرفیت های بیشتری در فضای مجازی برای شناسایی مکان های گردشگری در استان زنجان استفاده شود، گفت: یکی از کاستی هایی که وجود دارد و نادیده گرفته شده است استفاده نشد. اینها اپلیکیشن هایی هستند که می توان در حوزه گردشگری از آنها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی تاثیر مثبتی در شناسایی جاذبه های گردشگری استان خواهد داشت، افزود: بازدید از موزه های مجازی نیز می تواند تاثیر مثبتی در جذب گردشگر داشته باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری زنجان گفت: شرکت های فعالی در استان برای استفاده از اپلیکیشن های همراه با سرویس میراث فرهنگی وجود دارد و اگر این کار انجام شود قطعا در جذب گردشگر برای سال های آینده موفق خواهد بود. “

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این نشست گفت: گردشگری به عنوان یک صنعت تلقی می شود و باید توجه ویژه ای به این شود که برای کشوری که وارد استان می شود متفاوت باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید برای انتخاب این استان به عنوان مقصد گردشگری پس از ورود گردشگر به زنجان برنامه ریزی شود، افزود: جاذبه های گردشگری باید به گونه ای به گردشگران نشان داده شود که علاوه بر بازدید از این مکان ها، گردشگران آماده خرید باشند. آنها هم باید در استان مشارکت کنند، به عبارتی با ماندن در آن استان سرمایه موجود را در اینجا خرج کنند تا برای استان سود ببرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید