86 روستای استان زنجان تحت تنش آبی ثابت هستند/ فاضلاب امن ترین منبع برای مصارف صنعتی است


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879140

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب محدود به یک هفته نیست، گفت: روستاهای مشکل آب را تقسیم بندی کرده ایم که از این تعداد 86 روستا تنش آبی ثابت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; علیرضا جزقاسمی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته پس انداز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقتصاد نباید به یک هفته محدود شود، بلکه با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان نیاز به مصرف بهینه آب در طول سال داریم.

وی گفت: خشکسالی یک مشکل جهانی است. «حدود 30 سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم.

جاسمی افزود: میزان بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت 28 درصد کاهش داشته است بنابراین میانگین بارندگی باید 300 میلی متر باشد که 82 میلی متر کمتر از این میزان است.

وی ادامه داد: این موضوع استان زنجان را تحت تاثیر قرار می دهد که بیش از 75 درصد تامین آب متکی به منابع زیرزمینی است در حالی که بارش برف به باران تبدیل شده است و همچنین به صورت بارانی و کوتاه مدت مانع از جذب می شود. “


* ذخایر سد تام نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است

مدیر اجرایی ویک زنجان گفت: سفره های زیرزمینی و روان آب ها وضعیت خوبی ندارند و همه اینها ایجاب می کند که از منابع موجود حداکثر استفاده را ببریم.

وی افزود: باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی، تقاضای آب را مدیریت کنیم و با طرح هایی که در دست اجرا داریم بخشی از آن را برطرف کنیم.

جزقاسمی گفت: بیش از 236 پروژه در روستاها در دست اجرا داریم اما به دلیل خشکسالی وضعیت خوبی در روستاها نداریم و حتی چاهی که اخیرا حفر شده نیز خشک شده است.


* 24 درصد آب در شهرها و 50 درصد در روستاها تلف می شود

مدیرعامل آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و شرب به ترتیب 90، 4 و 6 درصد است، گفت: دلیل تاکید بر مصرف بهینه در بخش آب شرب این است که آب شرب عرضه گران است..

وی با اشاره به هدررفت آب به دو صورت آشکار و واقعی خاطرنشان کرد: دستگاه های نظامی و انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی آب زیادی مصرف می کنند.

جزقاسمی تلفات مشهود را مربوط به استفاده از کنتورهای بدون کنتور و انشعابات غیرمجاز دانست و افزود: 50 درصد آب در روستاها و 24 درصد در شهرها تلف می شود که در هر دو قسمت 50 درصد تلفات مشهود و 50 درصد واقعی و شهری است. هدررفت آب در کشورهای توسعه یافته 15 درصد است.


* فاضلاب امن ترین منبع برای مصارف صنعتی است

مدیرعامل شرکت آبفای زنجان در خصوص بازیافت آب در چرخه مصرف گفت: در این راستا پروژه هایی داریم که در 7 شهر استان اجرا و بهره برداری می شود و همچنین یک پروژه روستایی که بهره برداری و بهره برداری شد. اجرای دو پروژه روستایی.

وی خاطرنشان کرد: فاضلاب امن ترین منبع برای مصارف صنعتی است و 99.9 درصد فاضلاب را آب تشکیل می دهد. بسیاری از موارد نیز این آب ها را به فاضلاب متصل می کنند.

جزقاسمی با بیان اینکه سامانه تلفنی 122 به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: این سامانه تمامی مطالب مربوط به آب و فاضلاب شهری و روستایی را دریافت کرده و کد رهگیری ارائه کرده است که شهروندان می توانند با استفاده از آن تمامی خدمات مورد نظر خود را بسیار راحت و سریع پیگیری کنند. .


* 86 روستای استان زنجان تحت تنش آبی دائمی هستند

وی در خصوص استفاده از مشارکت در پروژه ها گفت: بخشی از کمک ها توسط خود اهالی، بخشی محل اعطای وام به روستا و بخشی دیگر توسط خیرین انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ویک زنجان با بیان اینکه برخی مشارکت ها نیز توسط شرکت ها انجام می شود، گفت: به عنوان مثال; آبرسانی به 23 روستا با کمک پاکشوما که خرید لوله و خرید اتصالات و اجرای پروژه با آبفا و از منابع داخلی سهم هر یک (آبفا و پاکشوما) 4.5 میلیارد تن است و شرکت جی تی ای پارسیان نیز آبرسانی می کند. به 17 روستا

وی گفت: روستاهای مشکل آب را تقسیم کردیم. 86 روستا دارای تنش آبی ثابت، 116 روستا دارای تنش آبی فصلی و تنها در فصل تابستان عمدتاً به دلیل استفاده نامتعارف، 169 روستا دارای تنش آبی هستند.» بیشتر روستاهای زیر 20 خانوار تحت پوشش ABFZ نیستند.

جزقاسمی با بیان اینکه در مجموع 508 روستا تحت پوشش آبفا هستند، افزود: در 236 روستا در حال اجرای پروژه هستیم و در سه ماهه نخست امسال موفق به رفع مشکل آب 51 روستا شده ایم.


* 100 درصد شهرها و 90 درصد روستاها تحت پوشش شرکت آبفا هستند

وی گفت: 100 درصد شهرها و 90 درصد روستاها تحت پوشش شرکت آبفای استان زنجان هستند.

مدیرعامل ویک زنجان با بیان اینکه علاوه بر محدودیت های اعتباری برای احداث شبکه فاضلاب، نیازمند همکاری سایر دستگاه ها برای اخذ مجوز و همچنین صبر و حوصله شهروندان برای اجرای پروژه ها هستیم، گفت: در سال 1399 و 1400. به دلیل نداشتن مجوز خفاری نتوانستیم فاضلاب را به اتمام برسانیم اما امسال با حضور مدیریت جدید در شهرداری، تعاملات نیز بهتر شد و در نظر داریم 50 کیلومتر فاضلاب احداث کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 60 درصد شهر زنجان و 40 درصد کل استان تحت پوشش شبکه فاضلاب است.

جزقاسمی یادآور شد: سال گذشته یک هزار و 856 مورد شبیه سازی غیرمجاز در استان شناسایی و جمع آوری شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید