سیاست اقتصادی دولت در موضوع هدفمندی یارانه ها کاملا صحیح است/ رضایت اقشار آسیب پذیر از اجرای این سیاست


ساعت: 11:11
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842019

محمدرضا مرندی گفت: سیاست اقتصادی دولت در مورد هدفمندی یارانه ها کاملا درست است چرا که ارز 4200 تومانی عواقبی جز فساد و هدر دادن سرمایه های کشور ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا مرندی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با اشاره به اجرای آخرین سیاست های اقتصادی دولت اظهار داشت: دولت ارز 4200 تومانی را حذف می کند چرا که این ارز در قالب ارز آزاد و دولتی نرخ ارز را دو برابر کرده است. .

وی افزود: دولت روحانی ارز 4200 تومانی را در سال 97 همزمان با خروج ترامپ از برجام با وجود مخالفت همه اقتصاددانان اعلام کرد و گفت به مردم با همان قیمتی که می خواهند دلار می دهند. در نتیجه در یک هفته 37 میلیارد دلار از محل صندوق ارزی کشور به بازار سرازیر شد و عده ای در امارات از بازار دلار جذب کردند و در نهایت صندوق ارز خالی شد.

مرندی خاطرنشان کرد: سپس در این مدت چند ده تن سکه با قیمت پایین وارد بازار شد و در نهایت هم سکه و هم دلار جمع آوری شد، اقتصاد کشور ضربه سختی خورد و دلار به بالای 20 هزار تن رسید تا جایی که دولت توانست. خارج از کنترل بودن

وی گفت: هدف از اعلام نرخ ارز 4200 تومانی تضمین ارز پایین تولیدکنندگان بود تا بتوانند کالاهای خارجی را با همان ارز وارد کرده و با قیمت پایین به مردم بفروشند اما در این مدت چهار ارز امسال 4200 تنی باعث کاهش قیمت کالاهایی که این ارز به آن تعلق دارد، نبود.

این کارشناس سیاسی گفت: همه تولیدکنندگان ارز 4200 جلد دریافت کردند، کالا را با قیمت پایین وارد کردند اما به صورت رایگان فروختند.

مرندی گفت: دو نرخی شدن ارز و کالاها مفسده و سوء استفاده است زیرا نمی توان همه افرادی را که ارز 4200 تنی بین آنها توزیع می شود، چه کاری انجام داده اند، چه کالاهایی که وارد کرده اند و فروخته اند یا نه، محاکمه کرد. بنابراین زمینه سوء استفاده از آنها فراهم شد، قیمت ها چندین برابر شد و با توزیع ارز بین این افراد، پول مردم و بیت المال هدر رفت.

وی افزود: برخی کالاها دو قیمت دارند، مثلاً سه نوع آرد در کشور وجود داشت. آرد یارانه ای یک و دو و آرد مجانی که آرد یک را می پزد یارانه آرد یک را با قیمت های بسیار پایین برای نانوایی های دولتی برای فروش نان با قیمت پایین به برخی افراد و برخی نانوایی ها یک شبه و در برخی موارد بدون مخفی کاری. آرد با درآمد هنگفتی به نانوایی ها یا قنادی ها در فضای باز فروخته می شد و یا مستقیماً توسط دلالان به قنادی ها فروخته می شد.

مرندی افزود: تعداد نانوایی ها زیاد است و برای هر نانوایی و دلالی باید نماینده تعیین شود. همچنین باید مراقب باشند که مزاحمتی برای نظارت کارگزاران ایجاد نکنند که در نتیجه توزیع چنین ارزی مفسده دارد و ثمره چندانی برای جامعه ندارد.»

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این مشکل باعث شده تا آرد به پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق شود، چرا که قیمت آرد و نان در ایران بسیار ارزان و در برخی موارد حتی نان پخته شده قاچاق است.

مرندی گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی در روزهای اخیر، در پی سیاست‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران، قیمت برخی از کالاهایی که در ایران آزاد اعلام شده‌اند موجب افزایش قیمت این کالاها در امارات شده است. ما یارانه می دهیم ما هم مردم امارات بودیم.


ایران به 17 میلیون شهروند کشورهای همسایه یارانه می دهد

وی افزود: برآورد می شود که ایران برای حدود 17 میلیون شهروند در کشورهای همسایه آرد، سوخت و دارو تهیه کرده است.

مرندی افزود: سهمیه بندی سوخت در دولت آقای احمدی نژاد در سال 86 مانع از قاچاق وی به کشورهای همسایه شد تا جایی که در کابل مردم افغانستان با سیاست های ایران مخالفت کردند زیرا این سیاست ها باعث افزایش قیمت سوخت در افغانستان و توزیع یارانه ها شد. مردم این کشور

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: دولت نیز باید در بحث سوخت ورود کند چرا که الان قیمت سوخت در ایران بسیار بسیار پایین است تا زمانی که ارزان ترین سوخت دنیا را داریم. البته اینطور است. به معنای ارزان قیمت کالاهای دیگر نیست، اما ما این نوع ارزان را می خواهیم و ما فاسد صحبت می کنیم.

مرندی افزود: قیمت خودرو در ایران بسیار گران و ناعادلانه است اما قیمت سوخت ارزان است در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته خودرو ارزان و گران است. البته بحث خودروهای گران قیمت نیز از دیگر موارد خلاف عدالت است و دلایل دیگری هم دارد.»

وی افزود: در دنیا حدود 200 کشور بدون یارانه به مردم سوخت می دهند اما ایران جزو پنج کشوری است که بدون یارانه به مردم سوخت می دهد، آیا 195 کشور و 2.5 درصد اشتباه می کنند؟ کشورها تصمیم درستی می گیرند که بعید است.

مرندی گفت: پیش از این قیمت هر لیتر سوخت در ترکیه بیش از 3000 تن بود اما اکنون با توجه به تورم 70 درصدی ترکیه که دو برابر ایران است، قیمت سوخت در ترکیه می تواند یکسان باشد. بالاتر از این نرخ.»

وی گفت: به دلیل ارزان بودن سوخت، شاهد قاچاق آن به کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان هستیم، زیرا ارزان ترین سوخت ایران است در حالی که یک لیتر بنزین 10 هزار تن برای دولت هزینه دارد، اما قیمت برگشتی به مردم سه هزار تومان پیشنهاد می دهد.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: کار درست یارانه دادن به مصرف کننده است اما در واقع پرداخت یارانه به تولیدکننده و کالا درست نیست.

مرندی خاطرنشان کرد: توزیع 4 هزار و 200 تن مانند یارانه دادن به کالا بود که باعث فساد شد و مشکلی حل نشد. یارانه به آرد داده می شود که به دلیل فروش آن توسط نانوایی ها مفسده می شود و به بیت المال خسارت وارد می کند، پول فقرا را می توان به ثروتمندان پرداخت و افراد با رفاه بیشتر می توانند از یارانه بیشتری استفاده کنند.

وی افزود: اکنون دولت ارز 4200 دلاری را با اثرگذاری مناسب حذف کرده و تولیدکننده کالاهای اساسی مانند مرغ و روغن را رایگان می خرد و با نرخ آزاد می فروشد. در واقع دولت اینجا یارانه را چند برابر کرده است، «به جای 45 هزار تن، حدود 400 هزار تن یارانه می دهد که مستقیماً به مصرف کننده می دهد، می تواند از این یارانه بی هدف استفاده کند، در واقع کار درستی است. برای دولت انجام دهد.


لزوم حذف یارانه سوخت

این کارشناس سیاسی گفت: معتقدم دولت باید در مرحله بعدی یارانه سوخت را حذف کند.

مرندی افزود: متاسفانه در دولت روحانی بی دلیل کارت سوخت حذف شد در حالی که همه به کارت سوخت عادت کرده بودند و مشکلی وجود نداشت اما با حذف کارت سوخت اعلام شد 40 میلیون لیتر روزانه بنزین از ایران در کشورهای همسایه حمل می‌شود. این امر به این دلیل است که در کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس، قیمت سوخت پنج تا شش برابر قیمت سوخت در ایران است. هر لیتر بنزین برای دولت 10000 هزینه دارد تنی که با قیمت 3000 تن به مردم عرضه می شود اما با قاچاق آن هر لیتر سوخت به قیمت بالای 15 هزار تن فروخته می شود در حالی که سودش نصیب مردم و دولت نمی شود.

وی افزود: این سیاست اقتصادی که دولت دنبال می کند کاملا درست است چرا که ارز 4200 تنی عواقبی جز فساد و تباهی سرمایه های کشور ندارد و کالاهای دو نرخی مانند آرد هیچ فایده ای جز فساد و سوء استفاده ندارند. دلالان “.

مرندی خاطرنشان کرد: دولت اعلام کرده قیمت نان افزایش نمی یابد اما از طریق نرم افزار نصب شده بر روی دستگاه های پوز مابه التفاوت قیمت نان رایگان و دولتی را به میزان نان فروخته شده برای آنها پرداخت می کند که البته معیار اساسی نیست با توجه به کاهش اثرات روانی، افزایش قیمت نان این کار را انجام داد، در حالی که وظیفه اصلی، آزادسازی قیمت نان و افزایش یارانه نان و در واقع توزیع یارانه نانوایان برای مردم است، زیرا در حال حاضر وجود دارد. هنوز جا برای سوء استفاده و مردم است. هر چقدر نان بخواهند می توانند بخرند و این موضوع باعث قاچاق نان می شود تا جایی که عده ای با چند کارت بانکی نان می خرند و حمل می کنند. ما در گذشته دیده ایم.


عدم پرداخت یارانه به تولیدکنندگان و کالاها در کشورهای توسعه یافته

وی افزود: در حال حاضر کشورهای توسعه یافته به کالاها و تولیدکنندگان یارانه نمی دهند، اما یا یارانه نمی دهند یا مستقیماً به مصرف کننده می پردازند، زیرا این اقتصاد یارانه ای هم خلاف عدالت است و هم با فساد.

این کارشناس سیاسی گفت: این سیاست اقتصادی باید انجام می شد که دیر یا زود تبعات منفی برای افزایش قیمت ها خواهد داشت اما چاره ای جز اجرای این سیاست ها نیست.

مرندی خاطرنشان کرد: البته در حوزه آرد و سوخت نیز باید این اتفاق بیفتد و به جای اینکه هر بار قیمت نان و سوخت یارانه ای را بالا ببرند، قیمت آن را پایین بیاورند تا در جامعه تنش ایجاد شود، اما زمینه های فساد باید برطرف شود. .

وی افزود: در کشورهای دیگر به دلیل دوبرابر بودن کالا، پدیده قاچاق کالا وجود ندارد و فقط قاچاق مواد مخدر است. البته واردات کالاهای خارجی بدون تعرفه گمرکی دلیل دیگری است که نرخ ارز دوبرابر قیمت آرد، روغن، مرغ و … نباشد. قیمت های جهانی داشته باشد، قاچاق مقرون به صرفه نخواهد بود.

مرندی افزود: اگر همه کالاها به قیمت جهانی در کشور به فروش برسند، زمینه سوء استفاده وجود نخواهد داشت. سپس، تا زمانی که دولت تشخیص دهد که فشار بر فقرا با یارانه های مستقیم جبران می شود، عدالت اجرا می شود.» و مشکلات جامعه در حال کاهش است.

وی گفت: در دو هفته گذشته و پس از اجرای سیاست اقتصادی دولت، با وجود اعتراض برخی از مردم، اکثر اقشار ضعیف و آسیب پذیر از اجرای این سیاست دولت خوشحال هستند و اخبار حاکی از آن است که قدرت خرید این گروه افزایش یافته است.

مرندی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی در بین نیازمندان و خانوارهای متمول یکسان نیست، افزود: با پرداخت یارانه مستقیم به فقرا بیت المال کمتر هدر می رود و به نفع آحاد جامعه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید