بسته ویژه دولت برای خروج بازار اجاره بها از بحران/ برداشتن تیغ ​​های تیز از گردن اقشار آسیب پذیر نیازمند حرکت جهادی است.


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۷
کد خبر: 1876546

وزیر راه و شهرسازی در توییتر خود نوشت: تیغ تیز بر گردن اقشار آسیب پذیر آسیب پذیر است و رفع آن نیازمند جهاد، حرکت گسترده و اقدام فرا وزارتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بسته جدید برون رفت از این بحران را با کمک کارشناسان به رئیس جمهور ارائه کردیم که خدای ناکرده با تایید سران قوا به جای اسکان موقت حرکتی اساسی است.

اواخر مردادماه سال گذشته رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از اولین اقدام خود در حوزه مسکن برای ساماندهی بازار اجاره خبر داد و گفت: مسکن دغدغه دولت سیزدهم است.

وی افزود: اولین قدم در مسکن مهر زدودن تیغ ​​از گلوی ضعیف اقشار آسیب پذیر است. شرایط کنونی مسکن که باید محل زندگی و آسایش باشد، بزرگترین دغدغه مردم شده است.

وی تاکید کرد: امروز پس از مشکل تاج، مهمترین دغدغه دولت سیزدهم معیشت و مسکن مردم است.

به گزارش تسنیم در سال گذشته، با مصوبه ستاد ملی تاج و تخت، علاوه بر تعیین سقف افزایش اجاره بها (در تهران 25 درصد، کلانشهرها 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد)، قرارداد مستاجران به صورت خودکار تمدید شد. بنابراین، مالکان اجازه نداشتند قراردادهای اجاره را با مستاجران تمدید نکنند.

اردیبهشت امسال وزیر راه و شهرسازی نیز در حمایت از مستاجران گفت: یکی از مهم ترین موضوعات افزایش اجاره بهای مسکن است. آنچه مشخص شده حداکثر افزایش نرخ اجاره بها در تهران 25 درصد است.

قاسمی در پاسخ به این سوال که ملاک این 25 درصد چیست، تصریح کرد: کار کارشناسی کارخانه تنظیم بازار انجام شده است، این را در گذشته داشتیم. امسال به دلیل افزایش تورم ستاد تنظیم بازار با رقم 25 درصد موافقت کرده و قابل افزایش نیست.

وی افزود: بنابراین هر بنگاه املاکی که این کار را – بالاتر از سقف تعیین شده – انجام دهد، تخلف محسوب می شود و جزو مصوبات تنظیم بازار است که به آن رسیدگی خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بر اساس کد رهگیری کاملا مشخص است و می توان تعیین کرد که اجاره مسکن در یک بلوک چقدر است و امسال چقدر افزایش می یابد.

قاسمی در پاسخ به توافق پشت دریچه ای بین موجر و مستاجر گفت: این تخلف بزرگ است، گزارش ها پنهان نمی ماند و گزارش می شود که برخورد جدی صورت می گیرد و کسانی که این گونه عمل می کنند قطعاً برخورد خواهند کرد. پشیمان شو.”

به گزارش تسنیم، سقف افزایش اجاره بها در کشور از اوایل دهه 90 و در زمان تصدی علی نق زاد در وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. این برنامه همواره با انتقاد کارشناسان مسکن مواجه بوده که تاثیر چندانی بر توسعه بازار اجاره مسکن ندارد. این موضوع مورد تاکید وزیر فعلی راه و شهرسازی نیز قرار گرفت و به همین دلیل دستور تهیه «بسته جدید برون رفت از بحران اجاره مسکن» را صادر و به رئیس جمهور تقدیم کرد.

با توجه به اینکه در روزهای پایانی امتحانات دانش آموزی هستیم و فصل نقل و انتقال مستاجران به اوج خود نزدیک می شود، بسته پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی ممکن است بخشی از فشارهای سال های اخیر بر این قشر ناشی از زوج دولت قبل را جبران کند. یارانه بسته ای که هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

انتهای پیام/
منبع: اکو نیوز

دیدگاهتان را بنویسید