افشای اسرار نظامی یا فریب دشمن؟

افشای اسرار نظامی یا فریب دشمن؟

روز جدید : خبرگزاری صداوسیما روز شنبه گزارشی تصویری از مرکز عالی نظامی ایران منتشر کرد. بینندگان و کاربران شبکه های اجتماعی خیلی زود متوجه شدند که چگونه بی توجهی سردبیران صداوسیما و همچنین گزارشگر منجر به انتشار اطلاعات مهمی از این سایت مخفی شده است. این اولین بار نیست که بسیاری از کارشناسان می گویند این اتفاق می افتد. پیش از این صداوسیما در گزارش های مختلف با انتشار تصاویر و گزارش های خبری از مراکز حساس امنیتی و نظامی ایران، اطلاعات فوق محرمانه را به راحتی در اختیار مردم قرار داده بود. کارشناسان خبری معتقدند عدم آگاهی خبرنگاران رادیو از گزارش های نظامی یکی از عوامل مهم این حوادث است. البته در این میان نیروهای نظامی نیز به دلیل اعتماد به نفس این نیروهای غیرمتخصص در این اتفاقات موثر هستند.

روز شنبه رسانه های مختلف رسمی ایران گزارش دادند که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از یکی از سری ترین پایگاه های هواپیماهای بدون سرنشین ایران بازدید کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی ارتش، 313 پایگاه پهپادی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انواع پهپاد ایرانی، شناسایی و ناوشکن، مجهز به سامانه موشکی، بمب‌های بومی و سامانه‌های جنگ الکترونیک مورد بازدید رئیس جمهور قرار گرفت. سرلشکر محمد بیل مکانیکی ستاد کل نیروهای مسلح مستقر شدند. پایگاه راهبردی پهپاد 313 یکی از پایگاه‌های پهپادی زیرزمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با سطح امنیتی مورد نیاز در مناطق مختلف مرزی توسط ارتش طراحی و توسعه یافته است.

خبرگزاری ین بدون اشاره به گستره این پایگاه، آن را کاملا محرمانه اعلام کرد. تصويب آيين نامه نحوه نگهداري اسناد محرمانه دولتي و طبقه بندي و نحوه تعيين نوع اسناد و اطلاعات به سال 1333 برمي گردد و بر اساس ماده 1 اين آيين نامه «اسناد محرمانه دولتي به چهار دسته تقسيم مي شود. بر اساس میزان مراقبت هایی که باید برای حفاظت از آنها انجام شود: دسته اول اسنادی هستند که افشای غیرمجاز آنها بر اساس اصول دولتی و دولتی خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. دسته دوم اسنادی هستند که افشای غیرمجاز آنها منافع عمومی و امنیت ملی را تهدید می کند. دسته سوم اسنادی هستند که افشای غیرمجاز آنها ناقض نظام امور سازمان ها بوده و انجام وظایف اساسی آنها را غیرممکن می کند. دسته چهارم اسنادی هستند که افشای غیرمجاز آنها ناقض امور داخلی سازمان یا مغایر با مصالح اداری این سازمان است. اسناد محرمانه در طبقه اول و دوم و اسناد محرمانه در طبقه سوم و چهارم قرار دارند. «اسناد درجه یک به عنوان محرمانه، اسناد درجه دو در طبقه بندی محرمانه، اسناد درجه سه به عنوان بسیار محرمانه و اسناد درجه چهارم در طبقه بندی محرمانه قرار می گیرند.

خبر بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از قرارگاه مخفی ارتش در حالی منتشر شد که صداوسیما گزارش ویژه ای از این بازدید پخش کرد. گزارش منتشر شده نشان می دهد که یک خبرنگار قرار است با هلیکوپتر به پایگاه پرواز کند. اما نکته اینجاست که خبرنگار اعلام کرده بود که سفر هوایی خود را از کرمانشاه آغاز می کند اما هیچکس قبل از سفر به او نگفت جزییات ماموریتش چیست. در اولین ثانیه های گزارش عکس های ماموران پلیس با خبرنگار شطرنجی و غیرقابل تشخیص بود. کاملاً طبیعی است که افسرانی که به مخفیگاه یکی از پایگاه های مخفی ارتش دسترسی دارند شناسایی نشوند. اما نکته اینجاست که از هم اکنون برای مردم روشن شده است که گزارشگر حاضر در صحنه از جمله افرادی خواهد بود که به جزئیات این پایگاه مخفی دسترسی دارند. حداقل اگر دقیقاً نداند این پایگاه کجاست اما حدود آن را می داند یعنی به غیر از کسانی که بر اساس مسئولیت سازمانی با وجود و جزئیات پایگاه مخفی آشنا هستند به این خبرنگار رادیو نیز اطلاع داده شده است. جزئیات پایگاه مخفی را می داند و این ممکن است تهدیدی برای اسناد طبقه بندی شده باشد.

اکنون دشمنان ایران می توانند با مشاهده این خبرنگار اطلاعات بیشتری از این پایگاه به دست آورند و به طرق مختلف اطلاعات وی را تخلیه کنند و به این ترتیب آنچه به عنوان اطلاعات پایگاه مخفی ارتش شناخته می شود فاش شود.

اما خطا در گزارش به این محدود نمی شود. خبرنگار همچنان گزارش می دهد که پرواز آنها 40 دقیقه به طول انجامیده است. در عین حال، آنها چند ثانیه از مسیر پرواز خود را نشان می دهند. کارشناسان می گویند با توجه به اینکه مدل هلیکوپتر در تصویر اصلی و طول پرواز اعلام شده توسط خبرنگار نشان داده شده است، می توان حدس زد که برد این پایگاه مخفی تقریبا کجاست. با توجه به اینکه خبرنگار قبلی در ابتدای گزارش خود محل پرواز آنها را پایگاه یکم هوایی کرمانشاه اعلام کرده بود. در عین حال برخی معتقدند که دستگاه های امنیتی کشور در صورت تمایل می توانند نقشه توپوگرافی منطقه را از روی عکس های منتشر شده توسط رادیو شناسایی و مشخص کنند که بالگرد از کدام مسیر به پایگاه مخفی ارتش رسیده است.

محدوده پایه

خطای دیگری در ادامه گزارش نمایان می شود. تصاویر برای لحظه ای سیاه می شوند اما این بار صدای باز شدن در بزرگ فلزی به گوش می رسد. یکی از کاربران توییتر از انتشار چنین گزارشی انتقاد کرد و نوشت: در شهر پخش نشد، اما مطمئنم اگر صدای باز شدن در را به یکی از دوستانم که متخصص در ساخت درهای بزرگ است نشان دهم، او می تواند به راحتی وارد درب شود، آلیاژ، وزن، “ما به شما می گوییم زیرزمینی است یا زیرزمینی و سایر مشخصات.” بنابراین می توان گفت که هر دقیقه گزارش در واقع بخشی از اطلاعات این پایگاه داده مخفی را منتشر می کرد. اطلاعاتی که اگر سرویس های امنیتی کشورهای مختلف به آن دسترسی داشتند، می توانست بسیار دشوار باشد.

خبرنگار سپس وارد پایگاه شد و در کنار سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش قرار گرفت. سرلشکر موسوی در مراسم معارفه خود گفت: اکنون چند صد متر زیر زمین و در یک نقطه از ایران هستیم. ظاهراً او سعی می کند حتی به مرزهای پایگاه اشاره نکند. اما او نمی داند که در این گزارش که از صداوسیما پخش شده، حدود پایگاه را قبلاً اعلام کرده است. خبرنگار می گوید این سایت در رتبه بندی کاملا محرمانه است اما برای اولین بار اجازه ورود پیدا کردیم. سوال اینجاست که چگونه طبقه بندی به طور کامل در معرض دوربین خبرنگار قرار می گیرد؟

خبرنگار در نهایت با اشاره به جایی که گزارش خود را ضبط کرده است، گفت: «در دل کوه‌های غرب ایران، یکی از پایگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی» پس شکی نیست که آن پایگاه در کدام استان و منطقه جغرافیایی است. سایت کاملا مخفی است و نیازی به دانستن جزئیات نیست. انتشار جزئیات «پایگاه پهپاد استراتژیک 313» از این هم فراتر رفت. اشتباه دیگری پس از انتشار عکس های مربوط به بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از این پایگاه رخ داد. یکی از عکس های منتشر شده یک کپسول آتش نشانی با نام دالاهو را نشان می دهد. دالاهو یکی از شهرهای استان کرمانشاه است.

جدای از آن، متادیتا (متادیتا) مربوط به عکس ها بدون حذف در اختیار خبرگزاری ها قرار گرفت و با انتشار این عکس ها به راحتی می توان فهمید که این عکس ها در دو مرحله گرفته شده اند. یک بار صبح روز هشتم اردیبهشت ماه تک عکس هایی از پهپاد گرفته شد و روز بعد ساعت 10 عکس های دیگر مربوط به گزارش بازدید صداوسیما و باقری از این پایگاه بود. در نتیجه این بار زمان تقریبی برای تهیه گزارش توسط روابط عمومی ارتش مشخص می شود. یک حساب کاربری انگلیسی زبان منعکس کننده رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود نوشت که با توجه به حداکثر سرعت بالگرد بل 214، به جرات می توان گفت که این پایگاه مخفی حدود 102 کیلومتر با پایگاه هوایی یکم فاصله دارد.

تاریخچه رادیو

این در حالی است که دالاهو تقریباً با این کاربر توییتر برابری می کند. در نتیجه، بسیاری از کاربران توییتر انتقاد خود را از این گزارش های خبری افزایش داده اند. خیلی ها نوشته اند که اگر این سایت کاملا محرمانه است چه لزومی دارد که از آن گزارش خبری تهیه شود؟ دلیل انتشار چنین اخباری حتی در صورت عدم انتشار چنین جزئیاتی چیست؟ با این تفاوت که بخشی از تجهیزات و ابزار جنگی را برای غافلگیری دشمن فراهم می کند. در این راستا وقتی از وجود چنین پایگاهی مطلع می شود، چگونه می توان انتظار داشت که دشمن غافلگیر شود؟!

اما برخی می گویند صداوسیما با هماهنگی مقامات ممکن است عمداً جزئیات مشابهی را برای گمراه کردن دستگاه های امنیتی دیگر کشورها منتشر کرده باشد. با این حال افشار اطلاعات محرمانه بی سابقه ای از مراکز حساس ایران از طریق رادیو در اختیار دارد. مهمترین نمونه آن در سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران به سایت هسته ای نطنز رخ داد.

در آن زمان دوربین رادیو با حضور محمود احمدی نژاد وارد سایت اصلی شد و تمام جزئیات سایت و چهره دانشمندان هسته ای را به تصویر کشید و عجیب اینکه همه این تصاویر پخش شد. مستند «روزهای صفر» به کارگردانی الکس گیبنی می گوید رژیم صهیونیستی و آمریکا با اطلاعات منتشر شده در عکس ها و فیلم های این بازدید توانسته اند راهی برای نفوذ به این سایت و همچنین شناسایی چهره ها پیدا کنند. از برخی دانشمندان ویروس استاکس نت بعداً ضربه شدیدی به تأسیسات نطنز وارد کرد. همچنین یکی از علمای فیلم به نام مصطفی احمدی روشن نیز بعداً به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید