اگر مثل سال 79 مخالف جریان اطلاعات هستند، همه رسانه ها را تعطیل کنند و بروند/ دستگیری خبرنگاران مانع از جریان اطلاعات نمی شود.

اگر مثل سال 79 مخالف جریان اطلاعات هستند، همه رسانه ها را تعطیل کنند و بروند/ دستگیری خبرنگاران مانع از جریان اطلاعات نمی شود.

یک پیشکسوت روزنامه نگاری معتقد است تلاش برای حفظ جریان اطلاعات در ایران، حتی به شکل محدود کنونی آن، باید ادامه یابد، اما اگر مخالف هستند، به جای دستگیری خبرنگاران مانند سال ۱۳۵۸، همه رسانه ها را تعطیل کنند.

عباس عبدی، فعال رسانه ای در گفت و گو با «شبکه شرق» با اشاره به ادامه بازداشت خبرنگاران در ایران گفت: بدیهی است که وضعیت ما نمونه ای از این شعر است: گوش کن اگر مال توست و ناله اگر زاری ماست. که البته به جایی نمی رسد گریه می کند واقعا عجیب و غم انگیز است که رسانه ملی تا این حد فرو رفته است و وضعیت اسفبار سایر رسانه ها هم همینطور است، اما بعد به دنبال دستگیری و برخورد با چند خبرنگار تحقیقی و مستقل هستند.

و ادامه داد: مدت زیادی است که اختیارات رسانه به خارج از کشور منتقل شده است و دلیل این امر همچنان همین ارتباط با خبرنگاران است. اگر یک نهاد بی طرف در کشور وجود داشت که در مورد کسانی که اقداماتشان امنیت ملی کشور را به خطر انداخته است قضاوت کند، آنها هستند که با این سیاست ها قدرت رسانه ای را به خارج از کشور فرستادند.

این پیشکسوت رسانه درباره دلیل ادامه بازداشت خبرنگاران نیز گفت: در مجموع دلیل برخورد ما با خبرنگاران این است که کسانی که با خبر و واقعیت سروکار دارند از هم جدا می شوند. واقعیت هایی در جامعه وجود دارد که گاهی خودشان در شکل گیری آن نقش دارند، اما نادیده گرفته می شوند و انتشار اخبار یا تهیه گزارش از این واقعیت ها را عامل بحران می دانند نه خود پدیده ها. این بزرگترین اشتباه آنهاست. آنها معتقدند که واقعیت خالی است مگر اینکه گفته شود. به همین دلیل است که از انتشار اخبار جلوگیری می کنند و فکر می کنند که این امر مانع از واقعیتی می شود که مردم از آن ناراحت هستند و آن را دوست ندارند.»

عبدی یادآور شد: در حالی که اصولا اینطور نیست. واقعیت تاثیرات خاص خود را دارد و اتفاقا انعکاس اخبار می تواند تاثیرات منفی آن را کاهش دهد. چرا؟ زیرا انتشار اخبار به نوعی جامعه را برای حرکت به سمت حل مشکل فعال می کند. بنابراین فارغ از اثرات منفی این جلسات باید گفت که به نفع این افراد نیست و اوضاع را بدتر می کند».

وی با تاکید بر بی نتیجه بودن دستگیری خبرنگاران خاطرنشان کرد: اتفاقی که با کل روند اعتراضی اخیر رخ داد در مورد دستگیری خبرنگاران نیز رخ می دهد. در بهترین حالت دیگران کمتر می نویسند و محافظه کار هستند، اما توجه نمی کنند که جریان اطلاعات تمام نمی شود، بلکه در جای دیگری تکثیر می شود و این بار هیچ کنترل قانونی روی آن وجود ندارد».

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که به نظر من افرادی که سیاست دستگیری خبرنگاران را انجام می دهند، به زودی با رفتار خود با آنچه از آن می ترسند مواجه می شوند چرا که به سرعت در آن سمت حرکت می کنند. دلیل آن این است که دیگر نمی توان جریان اخبار را کنترل کرد و این رسانه های محلی محدود در نهایت مجبور به تقویت جریان اخبار آزاد می شوند. بنابراین ادامه سیاست دستگیری خبرنگاران، جز غیررسمی و غیرمسئولانه‌تر کردن آن، تأثیری بر جریان اطلاعات ندارد و در صورت وقوع، مختلط می‌شود و مردم بیشتر متاثر می‌شوند.»

وی با یادآوری سیاست برخورد با رسانه ها در دهه 70 و 80 گفت: سوال این است که این افراد با رفتاری که در دهه 70 و 80 با مطبوعات انجام دادند چه دستاوردهایی داشتند؟ امروز وضعیت خیلی بدتر از این است. اتفاقاً وضعیت فعلی رسانه ها و انتقال مرجع خبری به خارج از کشور نیز محصول همین رفتار است. اگر چنین جلساتی نبود امروز اوضاع اینگونه نبود و فضای مجازی و رسانه های خارجی اینقدر پر مخاطب نمی شد چرا که رسانه به وظیفه اصلی خود عمل می کرد.

وی افزود: این یک واقعیت است که مردم دوست ندارند یک جریانی هر کاری می خواهد انجام دهد، هر خبری را که می خواهد منتشر کند، هر اتهامی می خواهد بزند، چه خبر محرمانه باشد، چه درست باشد و چه نباشد، یک واقعیت است، اما یک پشتیبان مطمئن وجود دارد. و از طرفی کشور گرایشی است که اگر حرف های عادی بزند سریع با او برخورد می شود و این مشکل پاشنه آشیل گرایش خاصی شده است که از حمایت دولت برخوردار است.

عبدی در پایان خواستار قاطعیت نهادهای مسئول در ایران در موضوع آزادی اطلاعات شد و گفت: دو نکته را بگویم. اولاً ما امیدواریم و تلاش می کنیم که جریان آزاد رسانه را حتی در حد محدودی که وجود دارد زنده نگه داریم. این به نفع کشور، دولت و مردم و همه است، اما اینکه چرا حاکمان نمی فهمند، بحث دیگری است. ثانیاً اگر واقعاً دولت فکر می کند که جریان آزاد اطلاعات برای آنها بد است، باید در سال 79 بیایند و اقدام کنند. همه رسانه ها را تعطیل کنید و بگویید از کارتان بیرون بروید! آن وقت آنها تنها خواهند ماند و رسانه های خارجی هم همین طور. آن وقت دیگر نمی توانند اعتراض کنند که چرا رسانه های بیگانه به ما دروغ می گویند، چون خودشان افراد واقعی درونی را حذف کردند، پس حق دارند با رسانه های دروغگو و فحاشی مقابله کنند».

دیدگاهتان را بنویسید