“بورس سهام”؛ حلقه مفقوده اقتصاد ایران/ سهم ناچیز کرمانشاه از بازار سرمایه با وجود بحران بیکاری


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855968

سهم کرمانشاه از بازار سرمایه بسیار ناچیز است تا جایی که تنها سه شرکت در این بازار فعال هستند، در حالی که کرمانشاه دومین استان بیکار کشور است و بی توجهی به بورس منجر به از دست رفتن فرصت های شغلی در این حوزه می شود. ■ منطقه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، اگرچه مشوق هایی برای ورود شرکت ها به بازار سرمایه در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه استقبال خوبی از این موضوع صورت نگرفته و وضعیت کرمانشاه با وجود بیکاری بسیار بالا بسیار بدتر است.

بازار سرمایه در زمینه تامین مالی و جذب نقدینگی، ایجاد رشد و توسعه، تقویت بنیه شرکت ها و… از ظرفیت بالایی برخوردار است اما بنا به دلایلی آن طور که باید مورد استقبال قرار نمی گیرد که البته شرایط خاصی را می طلبد. کشور. بیایید بیشتر از همیشه استفاده کنیم.

تعداد شرکت های استانی فعال در بازار سرمایه بسیار اندک است

محمد باخمن در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با بیان اینکه در حال حاضر سه شرکت ثبت شده و دو شرکت فرابورس در استان کرمانشاه فعالیت می کنند، اظهار کرد: استان کرمانشاه از نظر حجم معاملات معمولا در رتبه های ششم تا سیزدهم قرار دارد.

وی افزود: کرمانشاه نیز در سال گذشته با اختصاص سه درصد از حجم مبادلات کشور به خود رتبه نهم را به خود اختصاص داد که نشان می دهد سهم کرمانشاه از نظر مبادلات قابل توجه است اما تعداد شرکت های موجود در بازار سرمایه نسبت به شرکت های بازار رایج است. بسیار کم است

باخمن خاطرنشان کرد: باید تعداد شرکت‌های کرمانشاه را در بازار سرمایه افزایش دهیم تا بتوانیم از ظرفیت این بازار برای تامین مالی شرکت‌های استان استفاده کنیم، زیرا عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه آسان‌تر، مقرون به صرفه‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. قابل اطمینان تر از سایر روش های تامین مالی

وی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به ویژه در شرکت های بخش خصوصی نتوانسته ایم آنها را وارد بورس کنیم.

07c90e8a 6775 4288 863c a440df73ac89 خبر خاکستری

مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: ورود شرکت های بخش خصوصی به بازار سرمایه فرآیندی زمان بر است که حدود یک سال طول می کشد.

باخمن افزود: در حال حاضر در مرحله پذیرش دو شرکت در فرابورس و دو شرکت در بورس هستیم که در صورت تایید مدارک وارد بازار سرمایه می شوند.

وی افزود: شرکت ها نیز باید همکاری کنند و مدارک خود را بر اساس درخواست آماده کنند تا بتوانیم روند پذیرش آنها در بازار سرمایه را تسهیل کنیم.

مدیر بورس منطقه ای کرمانشاه گفت: در سال های اخیر نه تنها نتوانسته ایم شرکت را وارد بازار سرمایه کنیم، بلکه دو شرکت فعال از بازار خارج شده اند و این یک مزیت منفی برای استان کرمانشاه است.

باخمن بیان کرد: امیدواریم با فرهنگ سازی در بین مدیران شرکت ها بتوانیم این روند را بهبود بخشیم تا ببینیم شرکت ها چگونه وارد بازار سرمایه می شوند.

b466b7cf 6183 4111 b895 17387a0958a8 خبر خاکستری

ظرفیت بورس در استان کرمانشاه مغفول مانده است

فرید خلیلی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: از نظر شرکت ها و فعالان اقتصادی محدودیت هایی برای فعالیت در بازار سرمایه وجود دارد که البته در دنیا مرسوم است و همین سازوکار در نظر گرفته شده است. شرکت ها برای ورود بورس اوراق بهادار، اما در بلغارستان از آنجایی که تامین مالی در بخش بانکی آسان‌تر است، شرکت‌ها در صورت عدم توانایی پرداخت، مشمول تعویق وام، حق مذاکره و چانه‌زنی با مدیران سیاسی و بانکی، تسهیلات دریافت می‌کنند. مالی به جای بازار سرمایه، این کار را از طریق بازار بانکی انجام دهید.

وی در خصوص شرایط بازار سرمایه نیز افزود: در قانون نیز اشاره شده است که شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه مشمول معافیت های مالیاتی و حمایت های اضافی در بازار سرمایه هستند. علاوه بر این، تامین مالی بازار سرمایه در واقع با اهرم طولانی‌تر است.» مشوق‌های بازار سرمایه مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است، اما عدم تمایل شرکت‌ها و شرکت‌های تولیدی به تأمین مالی از طریق این بازار عمدتاً به دلیل جذابیت بخش تأمین مالی بانکی است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه گفت: از سوی دیگر مدیران شرکت ها باید اطلاعات مالی را شفاف کنند تا در بازار سرمایه پذیرفته شوند. آنها تمایلی به ارائه اطلاعات شفاف به رقبا و مردم ندارند و شاید بتوان گفت در حوزه مالی در مورد شرکت هایی که برای ورود به بازار سرمایه بر اساس قوانین جاری بازار باید اطلاعات مالی شفاف ارائه کنند، محرمانه ای وجود دارد.

خلیلی خاطرنشان کرد: سه شرکت ثبت شده در بورس کرمانشاه وجود دارد که اکثرا دولتی هستند. در واقع سهم کرمانشاه از بورس بسیار ناچیز است در حالی که شرکت های بخش خصوصی به راحتی می توانند وارد این بازار شوند.

وی گفت: در این حوزه جلسات متعددی با مسئولان اتاق بازرگانی، خانه صنعت، شهرهای صنعتی و دستگاه های اجرایی برگزار شد که مجوز افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس به این شرکت ها داده شد، اما علیرغم تلاش ها مورد استقبال قرار گرفت در این راستا پیشنهاد شد شهرداری مستندات خود را مستند کند. به سازمان بورس و بورس اختيار مي دهد تا بر اساس آنها مجوز انتشار اوراق مشاركت اخذ و از اين محل تامين مالي پروژه ها انجام شود.

8d84971b a2ae 48dc 9280 d0dc124c519a خبر خاکستری

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه گفت: علاوه بر این با وجود برگزاری همایش ها و نشست های دو جانبه شهرداری و سازمان بورس و تفاهم نامه ها، عملا کاری انجام نشده است.

خلیلی گفت: ظرفیت بورس در استان کرمانشاه و در سطح ملی مغفول مانده و سهم کمی از تولید ناخالص داخلی ایجاد کرده است، کاهش تورم، تامین مالی بلندمدت و افزایش شفافیت در اقتصاد.

وی افزود: برخی از نوسانات و شوک هایی که اکنون در اقتصاد ملی ما رخ می دهد و همچنین رانت ها و فسادها ناشی از عدم شفافیت مالی است، بنابراین اگر تامین مالی با هدف افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد باشد. نوسانات این تکانه ها نیز کمتر و بیشتر قابل قبول خواهد بود.

بر اساس گزارش ها مرصادنیوزمتولیان امر به ویژه در کرمانشاه باید تمام تلاش خود را بر افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه و در این راستا رفع موانع موجود برای این شرکت ها و افزایش مشوق های اضافی متمرکز کنند و ضمن تبیین شفاف ظرفیت های موجود در این استفاده، اقدام کنند. بازار.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید