پیش بینی/ریسک بازار سرمایه در بازارهای مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913194

یک کارشناس بازار پول و مالی با مقایسه بازار مسکن و بازار سرمایه گفت: ریسک بازارهای مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تورم که مهمترین عامل افزایش نرخ ارز است، این روند را تسریع کرده و باعث شد سرمایه گذاران در بازار سهام کمتر محتاط باشند

میشم رادپور کارشناس بازار پول و مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دلایل افزایش نرخ ارز و پیامدهای آن بورس و بازارهای دیگر با همین وسعتتصریح کرد: با تورم محسوسی که اقتصاد ما با آن دست و پنجه نرم می کند، افزایش نرخ ارز غیرعادی نیست.


رابطه تورم و نرخ ارز در چالش امروز بازار سرمایه

وی توضیح داد: بر اساس تئوری برابری قدرت خرید، اگر تورم کشور شما با تورم کشور ثالث (مثلا آمریکا) متفاوت باشد، بین 37 تا 38 درصد اختلاف قدرت خرید داشتیم. آن کشور در یک بازه زمانی یک ساله ما یک شکاف تورمی داریم، یعنی نرخ ارز شما باید در همان بازه زمانی به این میزان کاهش یابد و تا زمانی که تورم وجود دارد، نیازی به دلایل بیشتری برای تحت فشار قرار دادن نیست. بازار ارز

بیشتر بخوانید:
پیش بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزش سهام

وی در پاسخ به علت عدم رشد شاخص کل بورس در مقابل این روند گفت: دلیل اصلی این است ریسک بازار به شدت افزایش یافته استافزایش اخیر نرخ ارز ناشی از نگرانی های سیاسی بود و این نگرانی های سیاسی به میزان قابل توجهی بر دارایی های مالی تاثیر گذاشت و باعث افزایش نرخ ارز شد.

وی با اشاره به انتظارات تورمی گفت: افزایش نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر کسب و کارهایی که وابستگی بیشتری به ارز دارند داشته و ریسک غیرتجاری را برای بنگاه ها افزایش داده است. در کشوری که افزایش نرخ ارز با ریسک همراه است، اولین اثر افزایش نرخ ارز را بر دارایی های غیر سرمایه ای خواهیم دید.


مهاجرت پول از بازار سرمایه به مسکن

رادپور با اشاره به هوشیاری سرمایه گذاران بورس گفت: برای مسکن در گذشته الگوی افزایش تدریجی قیمت بوده است. اما در حال حاضر مسکن همیشه در حال افزایش قیمت است رشد بازار سهام پلکانی است با پله های قوسی که سال ها ثابت می ماند و همه دارایی ها چند برابر می شود و تبادل فقط رشد می کند.

و ادامه داد: هرکس در کشور ما در دارایی های مالی سرمایه گذاری کند، امید چندانی به حفظ ارزش دارایی هایش ندارد. اما قضیه در مورد اشتراک خودرو متفاوت است.

این کارشناس بورس توضیح داد: اخیرا شاهد بودیم که ریسک جدیدی برای ریسک های غیر تجاری اضافه شد و این دومین قطعی اینترنت در هفته های اخیر است. شرکت های مخابراتی در بازار سرمایه کم نیستند شرکت هایی که اهرم آنها حدود 30 باشد یعنی اگر 1 درصد بیشتر بفروشند 30 درصد افزایش سود خواهند داشت و اگر 13 روز نفروشند سود آنها صفر می شود و همه شرکت‌های «تکنولوژی پیشرفته» که مستقیماً به اینترنت متصل هستند، در شرایط سختی قرار دارند این اقدام دولت به دیگران نیز آسیب رسانده است. شرکت های بورس خسارت غیرمستقیم از این اقدام دور نبود.

وی افزود: بنابراین قیمت ارز بالا رفته و ریسک ها هم بالا رفته و وقتی ارز گران می شود و قیمت خودرو بالا می رود برخلاف نمادهای دیگر خطری برای آن وجود ندارد.

رادپور در پایان تاکید کرد: مشخص است که قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت همه دارایی ها به ویژه دارایی های مالی باید افزایش یابد و مشخص است که وقتی ریسک بالاست قیمت تمام دارایی ها از این خطر آن ها به خصوص دارایی مالی را دوست ندارند و در این ترازنامه بدترین اتفاقی که ممکن است برای دارایی مالی بیفتد این است که حتی می توانند درآمد شرکت را به صفر برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید