آثار بیماری زالو در برخی استان ها/ خطر شیوع زالو را جدی بگیرید


ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905587

در حال حاضر بیماری هاری در 20 استان کشور بومی است و در 6 ماهه نخست امسال 3 هزار و 723 مورد هاری در کشور شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ سالک یک بیماری انگلی است که در ایران سالانه بین 15 تا 25 هزار مورد ابتلا به این بیماری ثبت می شود. این بیماری در 20 استان کشور از جمله خراسان، کرمان و اصفهان به ثبت رسیده است. پزشکان بدون مرز بیماری سالک را یکی از خطرناک ترین و نادیده گرفته ترین بیماری های استوایی می دانند.


بیماری سالک این یک بیماری تک یاخته ای است که تظاهرات بالینی بسیار گسترده ای دارد و چگونگی بروز این تظاهرات بالینی به نوع گونه ناقل بیماری و پاسخ سیستم ایمنی بدن بستگی دارد. این بیماری می تواند ناشی از نیش یکی از گونه های پشه زمینی باشد.

مهمترین دلیل شیوع این بیماری در کشور مربوط به تغییرات اقلیمی است. اما مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها به ویژه حاشیه شهرها در این زمینه تاثیری ندارد. همچنین پرورش و کنترل سگ های ولگرد بسیار دشوار است. هم عواملی مانند نوع خاک، وجود موش‌ها و پشه‌ها و ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی که به مناطق آلوده به سالک نقل مکان کرده‌اند، شرایط را برای شیوع این بیماری ایجاد می‌کنند..

شناسایی 16 هزار و 307 مورد جستجوگر در کشور در سال گذشته

سال گذشته 16 هزار و 307 مورد جذام در کشور شناسایی شد که استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، سمنان، خراسان رضوی و گلستان بیشترین موارد ابتلا به این بیماری را داشتند..

بیماری سالک در 20 استان کشور بومی است و مراکز محلی سالک وجود دارد. در سال 1398، 14 هزار و 171 بیمار مبتلا به سالیسیلیک اسید در کشور شناسایی شد و نسبت به سال 1387 که برنامه جدید کنترل و مراقبت از این بیماری تدوین و اجرا شد، شاهد کاهش تعداد مبتلایان هستیم..

شناسه جستجوگر در 20 استان

بهزاد امیری رئیس اداره بیماری های منتقله از طریق دام وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر در 20 استان کشور یک بیماری بومی وجود دارد که با توجه به اینکه مواردی از این بیماری در ورامین نیز مشاهده شده است. احتمالا یکی از استان های تهران است. همچنین به عنوان یکی از استان های انتقال محلی بیماری شناخته می شود.

وی با بیان اینکه انتقال محلی این بیماری به معنای درگیر بودن استان ها در این بیماری نیست، تصریح کرد: در 10 سال اخیر شاهد کاهش ابتلا به این بیماری در کشور بوده ایم اما همچنان بیماری مشخص است. به عنوان یکی از معضلات بهداشتی در جامعه..

امیری با اشاره به اینکه شیوع بیماری سالک در استان اصفهان زیاد است، گفت: در مورد روند افزایش یا کاهش سالک نمی توان اظهار نظر کرد، زیرا با توجه به اینکه این بیماری توسط پشه منتقل می شود که تا پایان مشاهده می شود. خرداد ماه، اما ظهور ضایعات این بیماری چند ماه طول می کشد، بنابراین باید تا پایان سال منتظر باشیم تا وضعیت افزایش یا کاهش بیماری در کشور مشخص شود..

شناسایی 3 هزار و 723 پرونده متقاضی در 6 ماهه امسال

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته 16 هزار و 307 مورد جذام در کشور شناسایی شد، گفت: در شش ماهه نخست امسال 3 هزار و 723 مورد جذام در کشور شناسایی شد. کشور بوده است

وی در ادامه با بیان اینکه خدمات تشخیصی و درمانی این بیماری در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان ارائه می شود، گفت: ابتدا برای تشخیص بیماری از زخم ایجاد شده در بدن انسان که بهبود نیافته بود نمونه برداری و تشخیص داده شد. بعد از 10 روز علت زخم چیست؟

رئیس گروه مدیریت بیماری های منتقله از حیوانات وزارت بهداشت ادامه داد: پس از تشخیص، سه گزینه درمانی در اختیار پزشک قرار می گیرد. در روش اول اگر زخم کوچک و موضعی باشد با دستگاهی محل مورد نظر را با نیتروژن مایع خنک می کنند تا انگل از بین برود. در روش دوم که ترموتراپی نامیده می شود، حرارت به محل زخم اعمال می شود. روش سوم و استاندارد که در موسسات درمانی اعمال می شود، استفاده از داروی گلوکانتیم به صورت آمپول است که در محل زخم تزریق می شود.

پیشگیری و کنترل بیماری سالک

به گزارش دانا، از آنجایی که این انگل از طریق نیش پشه منتقل می شود. یکی از مهم ترین راه های پیشگیری مبارزه با پشه ها و جلوگیری از ورود آنها به محل سکونت است و در این راستا اقداماتی مانند محافظت از بدن در برابر گزش پشه، پوشاندن نقاط در معرض بدن، قرار دادن توری های فلزی با سوراخ های ریز انجام می شود. بر درها لازم است و پنجره ها و خوابیدن در پشه بند، محافظت از زخم سالک و پوشاندن آن با گاز استریل، مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد..

یکی دیگر از راه های پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت محیط و بهبود محیط است. در این راستا می توان با جمع آوری و دفع مستمر زباله با استفاده از ظروف دربسته و جمع آوری فضولات حیوانات و جلوگیری از تجمع آن در محیط های خانگی یا نزدیک محل سکونت روستا، اقداماتی از جمله رعایت بهداشت محیط را انجام داد. بهبود محیط زیست با ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارها و سایر قسمت های محل زندگی افراد و حیوانات و دور از زیستگاه پشه های زمینی و مناطق آلوده به سالاک به ویژه در عصر و اوایل شب..

دیدگاهتان را بنویسید