آخرین مهلت رسیدگی دادستانی تهران به ساخت و ساز غیرمجاز


ساعت: 13:19
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823333

دادستان و شورای انقلاب تهران به دبیرخانه شورای دارایی استان تهران دستور داد: به منظور رسیدگی به ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از تعرض به اراضی دولتی و منابع طبیعی، شهر تهران تا دو ماه آینده شناسایی می شود. حریم روستاها باید حذف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالحی در اولین جلسه دبیرخانه شورا در سال جاری، با اشاره به تمرکز قوه قضائیه بر اجرای طرح کاداستر کلیه اراضی ملی تا پایان اردیبهشت ماه، اظهار داشت: با توجه به اینکه این طرح در سال 95 در دستور کار قرار گرفته است. وی از مسئولان اراضی استان خواست نقشه های اراضی را در اختیار اداره کل ثبت و ثبت اسناد و املاک استان تهران قرار دهند تا اقدامات لازم برای اجرای طرح کاداستر تا پایان اردیبهشت ماه انجام شود.

وی گفت: اجرای طرح کاداستر در استان تهران نسبت به سایر استان ها پیشرفت چندانی نداشته است. اعضای شورای حفاظت از گنجینه های اراضی ملی و منابع طبیعی استان متعهد شدند تا پایان اردیبهشت بر اجرای این طرح در اراضی ملی استان تهران نظارت داشته باشند.

دادستان تهران با اشاره به موضوع همپوشانی مناطق و ناامن بودن مناطق شهری و روستایی در استان تهران و به ویژه کلانشهر تهران، گفت: مشکل تداخل مناطق در استان تهران نسبت به سایر استان ها حادتر است و این موضوع منجر به این موضوع شده است. سوء استفاده کنندگان از زمین و باعث تعرض به اراضی ملی و اراضی کشاورزی می شود.

وی به دبیرخانه شورا دستور داد با کمک همه دستگاه‌های استان تهران، ظرف یک هفته پایگاه عملیاتی برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی استان تهران ایجاد و همه دستگاه‌ها را موظف به راه‌اندازی یک پایگاه ویژه کند. پایگاه عملیاتی اجرای طرح کاداستر.

دبیر شورای دارایی استان تهران بر ایجاد گشت های مشترک با هماهنگی شورای دارایی و حضور تمامی دستگاه های مسئول نظارت بر اراضی و منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: کشورهای عضو شورا باید برای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی با یکدیگر همکاری کنند. صد در صد و با ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک و انجام گشت های نظارتی مشترک در برخورد با جرایم و تخلفات به صورت هماهنگ عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات قانونی موجود برای ورود سازمان های متولی به منظور صیانت از حقوق بیت المال نسبت به اراضی و منابع طبیعی، بسیاری از پرونده ها نیازی به دستور قضایی ندارند؛ اما در صورت عدم نیاز به صدور حکم قضایی از سوی سازمان های متولی در این زمینه اقدام می شود. وی تاکید کرد: رویه اشتباهی وجود دارد که باید به دستور ضابط قضایی صادر شود، در حالی که در بسیاری از موارد دستگاه های مسئول می توانند از ظرفیت قانونی برای برخورد مستقیم با تخلفات استفاده کنند.

دادستان تهران با اشاره به تبعات اجتماعی و هزینه های سنگین اجرای برخی از تصمیمات پایان تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی گفت: ابزار غیر مجاز.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان مسئول باید با نظارت به موقع از ساخت و ساز و کاشت درختان غیرقانونی برای سکونت غیرمجاز جلوگیری کنند، تاکید کرد:

نظارت بر تغییرات غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی، استفاده از سامانه های هوشمند نظارت و تعیین مالکیت اراضی شهری توسط اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران. از دیگر نکات مورد توجه دادستان تهران در اولین جلسه دبیرخانه المال امسال در استان تهران است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا



دیدگاهتان را بنویسید