آذربایجان فرهنگ قهرمانی و خشونت آمیز ایران را به نام خود در یونسکو ثبت می کند/شکست متولیان باعث تخریب میراث فرهنگی می شود.


ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915628

وقتی مقامات ایرانی به خواب می روند;

ثبت فرهنگ رزمی و خشونت آمیز آذربایجان در یونسکو انتقادات زیادی را در این کشور به دنبال داشته است. نایب رئیس هیئت کشتی و پاورلیفتینگ سیستان و بلوچستان در همین راستا انفعال فدراسیون ورزش های پاورلیفتینگ کشور را دلیل این ثبت نام اشتباه عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته روزگار ما زورخانه و فرهنگ زورخانه ریشه بسیار قدیمی دارد و در عصر کنونی بیش از آن که بر جنبه ورزشی آن تاکید شده است، جنبه فرهنگی آن محل توجه است و از این نظر به عنوان باستانی شناخته می شود. “در فرهنگ عمومی.

زورخانه یا ورزش باستانی یا ورزش کشتی و آداب و رسوم مربوط به آن از گذشته های دور در مرزهای تاریخی و فرهنگی ایران رواج داشته است.


سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز پنجشنبه از ثبت «فرهنگ قهرمانانه و هنرهای رزمی» به نام جمهوری آذربایجان در فهرست میراث ناملموس انسانی، میراث معنوی و طبیعی خبر داد. ایران در سال 2010 مذهب پهلوی و زورخانه ای را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس جهانی یونسکو به ثبت رساند.


یونسکو در توییتر خود این خبر را تایید و به جمهوری آذربایجان تبریک گفت و در این توییت نوشت: «فرهنگ کشتی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و کشتی» به تازگی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. به آذربایجان تبریک می گویم.



رشته سنتی و اصیل ایران به نام آذربایجان ثبت شده است

ثبت پرونده «فرهنگ کشتی، بازی‌های سنتی زورخانه‌ای، ورزش و پهلوانی» به نام آذربایجان در یونسکو انتقادات زیادی را در کشور به دنبال داشت و در این زمینه سیدرضا موسوی در گفتگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: فدراسیون ورزش زورخانه ای کشور گفت: حدود سه سال کشتی به نام ایران ثبت می شد، اما سال گذشته آذربایجان از یونسکو درخواست کرد که ورزش زورخانه ای را به نام آن کشور ثبت کند و در این مدت فدراسیون زورخانه هیچ اقدامی انجام نداد. اقدام برای مشورت برای جلوگیری از این اقدام.


وی با بیان اینکه آذربایجان حتی از اختیارات رسمی هم برخوردار نیست، تصریح کرد: در سال های اخیر سران فدراسیون از این دستاورد مهم غفلت کرده اند تا اینکه در نهایت آذربایجان از این غفلت تاریخی بهره برد و این میراث گرانبها را به نام خود ثبت کرد. منشأ آنها آذربایجان نیست و حتی یک گودال زورخانه در آن کشور وجود ندارد.


نایب رئیس هیئت کشتی و وزنه برداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: در آذربایجان وزنه برداری به هیچ وجه شناخته شده نیست و در فرهنگ عمومی این کشور جایگاهی ندارد در حالی که این رشته اولین رشته ورزشی در ایران است که ریشه دارد. در فرهنگ و سنت ایران آن را دارد.


موسوی با بیان اینکه حتی ورزشکاران آذربایجان نیز توسط ایران تربیت می شوند، خیام یکی از ورزشکاران مطرح آذربایجان است، تمام دوره های آموزشی، تمرینات و مسابقاتی که در آن شرکت کرده در ایران بوده است.


وی ادامه داد: یونسکو طی دو سال گذشته در اقدامی عجیب روز ورزش باستانی را به ایران تبریک نگفت.


نایب رئیس هیات کشتی و پاورلیفتینگ سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ایران سالانه هزینه های زیادی را صرف بین المللی شدن ورزش پاورلیفتینگ می کند و اگر شکایت کنند شاید در نهایت آذربایجان را به سمت پاورلیفتینگ مانند چوگان سوق دهد. شریک ایران شوید.


وی گفت: ورزش زورخانه ای زاهدان به سال 1320 برمی گردد و در حال حاضر سه زورخانه در شهرستان وجود دارد که برای شورای ورزش زورخانه، سه زورخانه در دانشگاه و یک زورخانه در زندان است که در مجموع هفت زورخانه در این شهرستان وجود دارد. شهر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید