آزادسازی نبل و الزهرا به گفته سردار اسدی; شیعیان چگونه از محاصره تروریست های تکفیری رهایی یافتند؟

ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805925

سردار محمدجعفر اسدی فرمانده سابق مستشاران نظامی ایران در سوریه به تشریح چگونگی عملیات آزادسازی دو شهر شیعه نشین نبل و الزهرا در بهمن 94 پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار محمدجعفر اسدی از مستشاران ایران در سوریه در زمان جنگ با داعش بود. در جریان آزادسازی روستاهای شیعه نشین نبل و الزهرا در نزدیکی شهر حلب، فرمانده نیروهای مستشاری ایران بود و به نوعی فرماندهی عملیات را بر عهده داشت.

وی در خصوص این عملیات که در 15 و 16 بخمن سال 94 انجام شد، گفت: ابتدا باید دو شهر شیعه نشین فوکس و کفریا در استان ادلب را آزاد می کردیم و برنامه ریزی های زیادی در این زمینه انجام دادیم. استکبار جهانی نیز بسیار است. ترکیه و … نیز وارد عمل شدند، در همین حین با غافلگیری دشمن، نبل و الزهرا را آزاد کردیم».

وی افزود: پیش از آن دو عملیات برای آزادسازی نبل و الزهرا انجام شد که موفق نشدیم. سردار سلیمانی تصمیم گرفت اکنون که نیروهای دشمن در منطقه ادلب متمرکز شده اند، زمان آزادسازی نبل و الزهرا فرا رسیده است.

سردار اسدی گفت: شهید استوار محمودآبادی و بسیاری از مردم برای آزادی نبل و الزهرا تلاش زیادی کرده اند. بالاخره موفق شدیم به روستای مرصع الخان برسیم و پس از آن وارد نبل و الزهرا شدیم. آتش دشمن بر سر نیروهای خودی این روستا سنگین بود. در شب عملیات قرار شد سردار چهارباغی با توپخانه مسیر را پاکسازی کند و سپس نیروها را به هر دو شهر منتقل کند.

وی گفت: همه کارها انجام شد و حاج قاسم شخصاً یک روز قبل از عملیات موارد را بررسی کرد. برخی مناطق را گشت و شناسایی کرد و برگشت. او در ساعات آخر خسته و خسته شده بود. یکی دو ساعت قبل از عمل گفت من میرم کمی استراحت کنم بگو کی میخوای شروع کنی.

سردار اسدی گفت زمان شروع عملیات است. سردار چهارباغی (فرمانده توپخانه) رفت تا حاج حاجم را بیدار کند، اما او برگشت و گفت: خیلی خوب خوابیده بود و نمی خواستم او را بیدار کنم. گفتم ناراحت است. گفت عیبی ندارد. اتصال بی سیم را برداشتم، کد عملیات را گفتم و عملیات شروع شد. در ابتدای عملیات حاج قاسم از خواب بیدار شد و پرسید: چه شده است؟ گفتم عملیات را شروع کردیم. گفت: باید با من تماس می گرفتی. گفتم: آقای چهارباغی آمد، اما نخواست شما را بیدار کند.

وی با بیان اینکه عملیات به خوبی انجام شد، ادامه داد: شب بعد در اولین تاریکی صبح به همراه پسرانم برای رفتن به نبل و الزهرا سوار ماشین شدیم. دو مرد جوان جلوی راه ایستادند. دستانشان را بالا بردند. می خواستند به نبل و الزهرا بروند. آنها را سوار کردیم و با آدرسی که دادند تحویلشان دادیم.

سردار اسدی افزود: از آنها پیاده شدیم و می خواستیم برویم که یکی از دو جوان جلوی ماشین ایستاد و اجازه خروج را به ما نداد. گفتیم کار داریم و باید برویم. او به ما گفت که رفتن اشتباه است. باید بیای خونه ما رفتیم پایین و رفتیم جلوی در. وقتی در باز شد، مادر چهار سال بعد فرزندانش را دید. گریه کرد و فرزندانش را بوسید. او حتی ماشین ما را که به فرزندانش تحویل داده بودیم بوسید.

فرمانده حرم دفاع کرد: مردم نبل و الزهرا از آزادسازی آنجا ناامید شدند. یک نفر به من گفت که شب عملیات در سنگر نشسته بودیم. به یکی از بچه های نبل و الزهرا که فضایلش بالا رفته است گفتم فضایل را کوتاه کن که می خواهیم به نبل و الزهرا برویم. پاسخ داد: خوشحالم تا به زانو برسیم به این دو شهر نمی رسیم. آزادسازی نبل و الزهرا با تلاش سردار سلیمانی محقق شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید