آزمایش سرنوشت ساز تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار بی نظیر / در اینجا قاچاق نقش اصلی را بر عهده دارد

زمان: 13:14
منتشر شده در: 1400/07/28
کد خبر: 1777671

در حالی که مدت زمان ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی در کشور به پنج سال رسیده است ، حذف رقبای خارجی باعث کاهش کیفیت محصولات داخلی در سایه نقض نظارت نظارتی شده است. این زمانی است که بازار هنوز مملو از قاچاق است و قیمت های بالا مانع از خرید بسیاری شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ ؛ علیرغم ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سالهای اخیر ، کالاهای خارجی که ظاهراً به صورت قاچاق وارد کشور شده اند ، اکنون بدون کوچکترین مشکلی توسط برخی از فروشگاههای معتبر لوازم و مراکز تحویل لوازم خانگی به فروش می رسند.
اگرچه صنعت لوازم خانگی ایران در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است ، اما کارشناسان می گویند ، قاچاق محصولات خارجی به کشور همچنان تهدیدی برای روند رو به رشد این صنعت است. در همین حال ، به گفته فعالان این صنعت و بازار لوازم خانگی ، گردش کالای قاچاق در این بازار سالانه به 6 میلیارد دلار می رسد که نزدیک به 1 میلیون شغل در این صنعت را از بین برده است.
علیرغم اینکه دفتر مقام معظم رهبری اخیراً در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرده است که گشایش واردات لوازم خانگی به معنای شکستن کمر تولیدکنندگان داخلی است. اما لوازم خانگی ، صدا و تصویر مارک های کره ای ، ژاپنی و آلمانی عمدتا از طریق مراحل مرزی و مرزی وارد می شود.
091e2281 b63b 4db1 a126 cb9077f0a6a1 خبر خاکستری
کاهش کیفیت محصولات داخلی پس از ممنوعیت واردات کالاهای خارجی
حسین جعفرپور ، تاجر قدیمی و فعال بازار لوازم خانگی مازندران در این باره به خبرنگار ما گفت: از 5 سال گذشته تا به امروز ورود کالاهای خارجی به کشور ممنوع است و در حال حاضر فقط کالاهای چینی در کشور وجود دارد. به
وی افزود: این در حالی است که تجار ایرانی در تلاش هستند کالاهای درجه دو و سوم چینی را وارد کشور کنند و حتی کالاهای درجه یک چینی به بازار ایران نمی رسد و این باعث شده است تولیدکنندگان داخلی از کیفیت محصولات خود بکاهند. کالا “.
بازرس لوازم خانگی اتحادیه مازندران گفت: اکثر این شرکت ها قطعات و موتورهای لوازم خانگی را از چین وارد کرده و پس از مونتاژ به بازار ارسال می کنند.
این فعال بازار لوازم خانگی مازندران ادامه داد: وقتی پای کالاهای درجه یک و با کیفیت در بازار فعلی لوازم خانگی قطع می شود ، دیگر رقابتی وجود ندارد و تولیدکنندگان از چند قطعه دست ساز و اجناس با کیفیت عملی استفاده می کنند. کاهش یافته است.

20ea302a 2398 41d8 a8cf 50ba8aa487d8 خبر خاکستری
تمبرهای تقلبی ؛ کلاه گشاد در بازار / نظارت هنوز این روزها لنگ می زند
جعفرپور گفت: از طرفی کالاهایی با مارک های LG ، Sony ، Panasonic و Samsung به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و به صورت قاچاق وارد کشور می شود ، این کالاها نیز از سری اصلی هستند و اصلاً اصل نیستند و بیشتر کالاهای ایرانی هستند که متاسفانه وارد مارک می شوند و در واقع با تقلب ، کلاه بر سر مردم می گذارند!
وی گفت: “در حال حاضر بازار ایران متعلق به دو مارک Daewoo و SNOWA است و به دلیل قدرت آنها ، آنها در حجم زیاد اما با کیفیت پایین تولید می کنند. و باید بگوییم که بازار لوازم خانگی عمدتا در انحصار این دو برند است و هیچ نظارت جدی در این زمینه وجود ندارد.
بازرس اتحادیه لوازم خانگی مرکز مازندران ، در خصوص آخرین وضعیت قیمت بازار لوازم خانگی ، پاسخ داد: ما هنوز شاهد روند صعودی در بازار و حرکت صعودی قیمت ها هستیم. اگرچه طی سالهای گذشته شاهد افزایش قیمت ها به دلیل افزایش ارزش دلار بودیم ، اما با کاهش دلار قیمت ها کاهش نیافته است.
فعال بازار لوازم خانگی در مازندران گفت: از سال 1995 در شرایطی که کیفیت هر روز کمتر از قبل است و این نوسانات قیمت اصولی نیست ، 500 درصد افزایش در بازار لوازم خانگی داریم.
60926672 6d33 4194 9050 5c768a4efd8b خبر خاکستری
بدون خدمات / بازار پس از فروش در رکود مطلق!
جعفرپور گفت: در سال های اخیر برخی از شرکت ها آمده اند و تعدادی مارک جدید ایجاد کرده اند و با این کار ضمن افزایش اندک تولید ، کیفیت کالا را کاهش داده و خدمات پس از فروش ندارند.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی و با این قیمت های نجومی ، به ویژه در یکی دو سال اخیر که تاج معیشت خانواده ها را تحت تاثیر قرار داده است ، مردم توان خرید ندارند و بازار کاملا در رکود به سر می برد.
بازرس لوازم خانگی اتحادیه مازندران گفت: به عنوان مثال در سال 95 فردی می توانست یخچال و تلویزیون داخلی امرسون را با مبلغ 10 میلیون تومان خریداری کند ، اما در حال حاضر همین فرد نمی تواند دو قلم جهیزیه را به قیمت 50 میلیون تومان خریداری کند ؛ این بدان معناست که کالا دقیقاً 5 تا 6 برابر افزایش یافته است.
این فعال بازار لوازم خانگی در مازندران گفت: متأسفانه در حال حاضر اگر تاجران بخواهند از شرکتی خرید کنند هیچ اقدامی نمی کنند و می گویند اگر در آشپزخانه خرید می کنید باید تلویزیون یا لباسشویی ببرید. . ”
80 درصد کالاهای یخچال دار قاچاق است
جعفرپور افزود: متأسفانه کولرها و قسمتهایی که وارد بازار کشور می شوند 80 درصد قاچاق هستند ، کولرهای قاچاق بانه ، جنوب ، غرب و بندرعباس ، با کمترین کیفیت و بدون گارانتی و شناسنامه و حتی جعلی وارد بازار شده و ضبط می شوند. کل بازار. “نگه دارید ؛ فقط 0٪ کولرها و قسمتهای موجود در بازار اصلی قانونی هستند.
وی در مورد سهم کالاهای داخلی ، خارجی و قاچاق در یک فروشگاه لوازم خانگی گفت: “در بحث تبرید ، حداقل 60 درصد بازار متعلق به کالاهای قاچاق است ، 40 درصد مابقی از کشورهایی مانند چین است؛ در مورد تجهیزات سمعی و بصری و لوازم خانگی ، حدود 80 درصد بازار را کالاهای ایرانی اشغال کرده اند که بخشی از آنها از چین وارد شده و داخل آن مونتاژ می شود و 20 درصد مابقی سهم کالاهای خارجی از کشورها است. مانند سنگاپور ، مالزی ، دبی و بخشی از ترکیه وارد این کشور می شوند.
اتحادیه بازرس لوازم خانگی مازندران اذعان داشت: “یکی از مشکلات رایج به تعداد قابل توجهی از افرادی باز می گردد که در سالهای گذشته کالاهای خارجی خریداری کرده اند و اکنون به دلیل ممنوعیت واردات ، قطعاتی از این کالاها وارد نمی شوند. گیج شده و بسیاری از آنها این کالاها بلااستفاده هستند

حمایت از تولیدات محلی بدون کیفیت بی معنی است
این فعال بازار لوازم خانگی در مازندران تاکید کرد: تنها راه برای برقراری آرامش در بازار لوازم خانگی در شرایط کنونی این است که ما نیاز به حمایت از تولیدات محلی داریم ، البته محصولات با کیفیت ، ما باید کالاهای باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و نیاز داریم قبول کنند که حدود 60 درصد از مشتریان بازار لوازم خانگی توان خرید اجناس خارجی و گران را ندارند و در حال حاضر ، اگر کالاهای ایرانی سهم قابل توجهی از بازار کشور را پر کنند ، باید به بازار مورد نظر ارسال شود. کیفیت و خدمات پس از فروش
جعفرپور با اشاره به ضرورت نظارت جدی بر محصولات محلی و همچنین کالاهای وارداتی تصریح کرد: نظارت باید به گونه ای باشد که هم تجار ما کالاهای درجه یک و قطعات را وارد کنند و هم تولیدکنندگان محلی کالاهای با کیفیت تولید و به بازار عرضه کنند.
وی یادآور شد: کالاهای خارجی برای افزایش رقابت در بازار باید در بازار باشند ، در صورت ورود کالاهای با کیفیت خارجی به بازار کشور ، قطعاً رقابت در بازار افزایش یافته و کالاهای با کیفیت تولید می شود و مشتری به قدرت خرید وی وابسته است. انتخاب

70757a8e 05ab 4f27 ae34 ae336b7d85cb خبر خاکستری
طبق اعلام اتحادیه بازرس لوازم خانگی مرکز مازندران ، مشتریان اصلی بازار لوازم خانگی به دنبال اجناس با کیفیت هستند و نبود کالای با کیفیت مشکلات تجاری زیادی را ایجاد کرده است ؛ از آنجا که بسیاری از مشتریان به معامله گر و عدم وجود کالاهای با کیفیت اعتماد می کنند ، این اعتماد به شدت آسیب می بیند.
متأسفانه می بینیم که وعده ها برای مقابله با لوازم خانگی قاچاق در مبادی ورودی و سطح عرضه چندان م effectiveثر نبوده و در حال حاضر ، علاوه بر عرضه این اقلام در مغازه های شهر ، حتی برخی از لوازم خانگی قاچاق بدون بیمه در فضای مجازی تبلیغ می شود. و از طریق شرکت های حمل و نقل به خانه مشتریان تحویل داده می شود. این رویدادها نشان می دهد که اراده کافی برای مقابله با لوازم خانگی قاچاق در پایه ها و سطح عرضه وجود ندارد.
سالهاست که فعالان صنعت لوازم خانگی بارها از مقامات دولتی خواسته اند تا با اوضاع نابسامان بازار لوازم خانگی و عرضه ظاهری کالای قاچاق برخورد کنند. کالاهای خارجی هنوز عمدتا در بازار ایران هستند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید