آزمون و خطا با سرنوشت مردم

آزمون و خطا با سرنوشت مردم

آرزو بخشنده: مجلس در 7 آبان ماه مصوبه ای درباره سن جدید بازنشستگی در ایران به تصویب رساند. نمایندگان شورای اسلامی در این جلسه بندهای الحاقی بند X و بند ز ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند و بر این اساس سن بازنشستگی بیمه شدگان برای اقشار مختلف جامعه افزایش می یابد. مصوب شورای نگهبان. حالا رای نمایندگان مجلس به مصوبه مهمی برای افزایش سن بازنشستگی به فاجعه ای تلخ تبدیل شده است. اعتراف طنزآمیز و مشکوک نمایندگان به اشتباه در برداشت از مصوبات نه تنها بازخوردهای مهمی در افکار عمومی دارد، بلکه منجر به تعمیم این ذهنیت می شود که شاید اشتباه نمایندگان مجلس مربوط به مصوبات دیگری باشد. در ماه های اخیر در خصوص برنامه هفتم از دست نمایندگان انقلابی مجلس بیرون آمد، گذشت، گسترش یافت.

نامه فراکسیون کارگری به شورای نگهبان

اعضای فراکسیون کارگری مجلس در روز 13 آذر در اقدامی نادر از شورای نگهبان خواستند مصوبه اخیر مجلس در مورد سن و سابقه بازنشستگی را به دلایل منطقی، قانونی و توصیه های مکرر هیات رئیسه و اعضای شورای نگهبان رد کند. فراکسیون کارگری و بدون رعایت حقوق حداکثری کارگران و اصلاح عادلانه حقوق بیمه ای بر اساس برنامه هفتم توسعه در صورت تصویب شورای نگهبان ضربه جبران ناپذیری به جامعه کارگری کشور وارد می کند.

در ادامه این متن آمده است: «هم اکنون فراکسیون کارگری در ادامه اعتراضات قبلی با اشاره به پیامدها و بازخوردهای منفی آن، یک بار دیگر نارضایتی و اعتراض قاطع خود را نسبت به این تصمیم اعلام و در نهایت به اعضای ولی فقیه متوسل می شود. شورای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. رد این مصوبه شرایط را برای بررسی و بازنگری در این موضوع فراهم می کند.» این درخواست بیشتر شبیه یک موضع گیری پس از واقع بر اساس روند یک فراکسیون تخصصی بود که حمایت از حقوق بیمه شدگان را دنبال می کند. و کارگرانی که می خواستند نارضایتی جدید خود را نشان دهند.

قدردانی تلخ تر از کناره گیری است

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و نمایندگانی یکی پس از دیگری به مخالفان متعدد این مصوبه اضافه شدند که زندگی میلیون ها نفر را در برنامه هفتم تحت تاثیر قرار داد. اظهارات معتبی ذالونوری، جعفر قدری و احمد امیرآبادی فراهانی در روزهای گذشته نشان داد که برداشت نمایندگان قطعنامه تا چه اندازه با واقعیات و محتوای آن فاصله دارد. البته نباید از فضای سیاسی مجلس یازدهم در روزهای منتهی به انتخابات غافل شد. اظهارات عجیب نمایندگان مردم مبنی بر گاف و اعتراف به بی اطلاعی از مصوبات در حالی مطرح می شود که نزدیکی به انتخابات اسفندماه این اشتباه را برای آنها به کابوس تبدیل کرده است. میتبی ذوالنوری با اعتراف به دلیل انصراف خود از رای مثبت خود درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: برخی از نمایندگان متوجه نشدند و از جمله من رای آوردند.نایب رئیس مجلس با بیان اینکه پس از توضیحات مکرر کلیباف برای جبران اشتباه خود اعلام کرد: مشکل و نامه ای به دبیر شورای نگهبان نوشت و این مصوبه را ناشی از اشتباه خود و برخی دیگر از نمایندگان دارای ایرادات شرعی دانست. جعفر قادری، یکی دیگر از نمایندگان مجلس اذعان می کند: «در کمیسیون تلفیق مراقب بودم که افزایش پنج ساله سن بازنشستگی را تصویب نکنم. نمی دانم دیشب چگونه این پیشنهاد در کمیته تصویب شد. الان حواسم نیست که وقتی این پیشنهاد آمد چطور رای دادم، اما معمولا خیلی از نمایندگان مردم طوری رای می‌دهند که وقتی می‌بینند دولت و کمیته تلفیق با این پیشنهاد موافق هستند، رای مثبت می‌دهند.» نماینده شیراز و ورزگان ضمن اهتمام به جلوگیری از تصویب افزایش سن بازنشستگی، می گوید که قبلا پیشنهاداتی را برای افزایش سن بازنشستگی ارائه کرده است. باتجربه ترین چهره های بهارستان در تشریح رای مثبت به این مصوبه گفتند که در زمان تصویب آن مخالف بوده است اما زمانی که می خواهد به عنوان مخالف صحبت کند توسط نماینده دیگری متقاعد شده و رای او تغییر می کند. .

مردم در فضای آزمایشگاهی مجلس انقلاب

در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نسبت به آنچه اصلاحات پارامتریک در صندوق های تامین اجتماعی نامیدند هشدار دادند، مجلس یازدهم بررسی بخش های مرتبط با کارگران و حقوق بگیران را در دستور کار قرار داد.

ورود کمیسیون تلفیق به مسائل مربوط به صندوق های بازنشستگی در حالی صورت گرفت که دولت و خبرگزاری های دولتی قبلاً به طور مشترک تفسیرهای دولتی را منتشر کردند که اغلب دستور العمل سخت و غیرمعمولی را برای اصلاحات برای درمان وضعیت اسفناک صندوق های بازنشستگی تجویز می کردند. . اما اعترافات نمایندگان به سرانجامی متفاوت منجر شد و در همین راستا از «سمیا گلپور» رئیس مرکز عالی اصناف در خصوص دلایل این نحوه برخورد با یک مصوبه مهم جویا شدیم. وی با همدلی می گوید: در حالی که تحریم های اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی داریم و کارگران با دستمزدی کمتر از حداقل های مصوب کار می کنند، بهبود شرایط صندوق بازنشستگی منوط به افزایش سن بازنشستگی و فشار بر کارگران این ذهنیت است. دولت برای جبران کسری بودجه ناشی از فشار به صندوق ها به جای حل مشکل، قشر زحمتکش و مستمری بگیران را تحت فشار قرار می دهد.متاسفانه در مجلس با نمایندگان مردمی مواجه هستیم که از این طرح دفاع کردند و اکنون به ندرت پیش می آید. راه می گویند که آنها این سوالات و مشکلات ناشی از تصمیم افزایش مستمری ها را درک نکرده اند.

سامیه گلپور در این گفت‌وگو با همدلی می‌افزاید: «این سوال پیش می‌آید که تا چه اندازه می‌توانیم به درک و نگاه کارشناسی نمایندگان در حوزه مصوبات و قوانین تکیه کنیم؟» این مشکل نتیجه دیگری هم دارد و آن اینکه چقدر اعتبار علمی و کارشناسی است. از نمایندگان متزلزل شده است. اساساً مردم تا چه اندازه می توانند از نظر علمی و کارشناسی به مصوبات مجلس نگاه کنند؟ اما می بینیم که ظرف چند روز نظر خود را نسبت به قطعنامه مهمی در مجلس نمایندگان تغییر دادند. در حالی که اگر روی مصوبات کار کارشناسی شده بود نباید نمایندگان مردم در مدت کوتاهی اینقدر پشیمان می شدند که نفهمیدیم و رای ندادیم! نشان می دهد که ممکن است نمایندگان در آستانه انتخابات به کار تبلیغاتی روی آورده باشند و فشار افکار عمومی که چرا باید قشرهای مزدبگیر و کارگری تاوان ناکارآمدی های موجود را بدهند، آنها را ابراز تاسف کرد. حالا نمایندگان مردم در کنار مردم قرار گرفتند و دست به دامن مردم شدند تا حتی به قیمت زیر سوال بردن فعالیت هایشان در مجلس، در کرسی های مجلس بمانند که در مجلس به طور کارشناسی به این موضوع پرداختند و به او معرفی کردند و می گویند: «ساعتی. از وقت و انرژی مجلس به هزینه مردم صرف بررسی این موضوع شده و طی چند ماه گذشته نمایندگان بر سر این تصمیم به طیفی از موافقان و مخالفان تقسیم شده اند. نظر دادند اما ناگهان می گویند نمی دانیم چه چیزی را تایید کرده ایم. این حادثه تلخ قطعا جز بی اعتمادی افکار عمومی را به دنبال نخواهد داشت. آنها چه در حال کار و چه در آستانه بازنشستگی برای گروه زیادی از مردم استرس زیادی ایجاد کرده اند و در نهایت پشیمان شده اند. بی شک استرس و سردرگمی ایجاد شده برای مردم را نمی توان نادیده گرفت.» وی خطاب به نمایندگانی که ابراز تأسف کردند، گفت: «مردم، زحمتکشان و مستمری بگیران را در محیط آزمایشگاهی مجلس قرار نمی دهند که به راحتی بتوان یک مصوبه مهم را تصویب کرد و بعد از گذشت چند مورد. روزها گفتند نه اشتباه بود.

نمایندگان با این ادبیات تنش بزرگی را به گروهی وارد کردند که در حال حاضر با کمبود قدرت خرید و مشکلات عظیم معیشتی و نداشتن دستمزد کافی مواجه هستند. اقدامات مجلس که نمی تواند گامی در جهت بهبود معیشت قشر کم درآمد جامعه باشد، فقط نمک بر زخم است. البته مردم هوشیار هستند و نشان می دهند که انتخاب افراد خبره برای وکالت چقدر اهمیت دارد.» وی با اشاره به اینکه این گونه تأییدات و انصراف ها مصداق قماربازی و سردرگمی مردم است، می گوید: «تصمیماتی که مسائل اساسی شرع را زیر سؤال می برد. و روابط کار و نادیده گرفتن کنوانسیون های سازمان بین المللی کار قطعاً پیامدهایی برای تصمیم گیرندگان در آینده خواهد داشت.»