آسیب شناسی استراتژی توسعه صنعتی در ایران

«آنچه واضح است این است که امروز، دو دهه پس از شروع مطالعه راهبرد توسعه صنعتی، احساس می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگری از چشم‌انداز 20 ساله (از نظر توسعه صنعتی) دور می‌شویم، اما آیا این روند رو به رشد است؟ از اهداف منجر به اتخاذ تدابیری برای غلبه بر وضعیت رو به وخامت شد؟

در این گزارش آمده است: پس از گذشت نزدیک به دو دهه از اولین تلاش برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی، شاهد آن هستیم که علیرغم وجود مواد قانونی فراوان و وجود این ماده در سه برنامه توسعه اخیر کشور (برنامه چهارم تا ششم توسعه) ) )، مطالعات متعددی برای تدوین استراتژی انجام شده است، اما هیچ یک از آنها اجرا نشده است. سوال مهم این گزارش این است که آیا مشکل به دلیل کیفیت پایین اسناد تهیه شده است یا تغییر شرایط خارجی اجازه معرفی و گره گشایی این اسناد را نداده است؟

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: دلایل زیادی وجود دارد که معتقدیم رویدادهای خارجی مقصر این وضعیت هستند، اعمال تحریم ها عملاً افق برنامه ریزی را محدود کرده و نیازهای برنامه ریزان و متولیان کشور را تغییر داده است. اقتصاد و صنعت داده شده. علاوه بر این، نوسانات درآمدهای نفتی و متعاقب آن وصول و گسترش بودجه‌های کشور، تغییرات دوره‌ای در قوه مجریه و تغییر موضع گسترده آنها در موضوعات مختلف از جمله توسعه صنعتی و در نهایت تغییر و جابه‌جایی گسترده مدیران بسیار ناسالم است. این ثباتی را ایجاد می کند که می تواند عامل شکست تلاش های برنامه ریزی شده از جمله توسعه استراتژی توسعه صنعتی باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: تمامی موارد فوق تا حدودی از حقیقت برخوردارند، اما نتیجه این گزارش این است که با وجود تمام شوک های پیش بینی نشده ای که برنامه های با عملکرد بالا را در معرض خطر قرار می دهد. اصولاً بوروکراسی کشور از صلاحیت کافی برای تدوین برنامه متناسب با شرایط متغیر و تهدیدهای بالقوه و بالفعل کشور برخوردار نبود. به عبارت دیگر، همه کاستی‌های موجود و همه تهدیدات احتمالی ضروری است که نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور را برای داشتن راهبرد هشدار می‌دهد، در حالی که در ساختار تصمیم‌گیری کشور، طراحی استراتژیک امری تجملاتی و رسمی تلقی می‌شود. در صورت انجام مطالعه، تحلیل ها و توصیه ها به صورت خلاصه یا تکرار برخی از اقدامات گذشته خلاصه می شود و هیچ برنامه جدید و کیفی برای تغییر وضعیت نوشته نمی شود.

در گزارش معاونت پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: این گزارش نقاط ضعف سه پژوهش راهبرد توسعه صنعتی را به هفت نوع تقسیم می کند که عبارتند از: ضعف در انتخاب مبنای تحلیلی، شناسایی اهداف. تجزیه و تحلیل وضعیت موجود، توصیه‌ها اقدامات (توالی)، سازماندهی، تحلیل اقتصاد سیاسی و تحلیل تکنولوژیک.

این گزارش به تشریح توصیه‌ها می‌پردازد: بر اساس آسیب‌شناسی فوق، توصیه‌های این گزارش به شرح زیر است: اجتناب از برون‌سپاری توسعه استراتژی توسعه صنعتی: تدوین استراتژی باید به صورت بحث‌های کارشناسی عمیق باشد، بنابراین توسط هرگونه برون سپاری یا اجتناب از تقلیل تدوین استراتژی به محاسبات کمی بر اساس تعدادی شاخص. تدوین استراتژی توسط سازمان برنامه و بودجه: نهاد مسئول تدوین استراتژی توسعه صنعتی باید دارای دو ویژگی دانش برنامه ریزی و جایگاه فرابخشی باشد، در غیر این صورت توصیه های سند هیچ الزامی برای سایر دستگاه های موازی ایجاد نمی کند. . .

پیشنهادات زیر: تدوین استراتژی مبتنی بر ارزیابی دقیق از وضعیت موجود: تدوین استراتژی توسعه صنعتی باید تصویر دقیقی از وضعیت موجود ارائه دهد که ارزیابی روشنی از تأثیر سیاست‌های دولت در شرایط فعلی داشته باشد. تاثیر متغیرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاستی روندها را تجربه کنید و به روند قیمت ها و توسعه نهادی همزمان توجه کنید. تشریح شرایط و اولویت‌های کلی: استراتژی توسعه صنعتی باید دارای دو دسته سیاست باشد، سیاست‌های محیط کسب‌وکار و فعالیت‌ها و سیاست‌های مشترک صنعتی که مختص صنعت هستند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید