آسیب های اقتصادی معین اینترنت / اهمیت اقتصاد دیجیتال در تراکنش های اجتماعی


ساعت: 09:57
تاریخ انتشار: 1301/07/10
کد خبر: 1900369

این روزها قطعی اینترنت و فیلترهای شبکه های اجتماعی که به بستری برای درآمدزایی و فعالیت های استارت آپی تبدیل شده است، فعالان کسب و کار در این بستر را نگران کرده و باعث آسیب اقتصادی به این فعالان اقتصادی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; گزارش های کاربران و مشاهدات شخصی نشان می دهد که از 30 شهریور 1401 اینترنت در تهران و شهرستان ها با قطع و وقفه های زیادی مواجه شده است و از ساعت 16 روز جمعه 10 مهرماه: اینترنت همراه (ماهواره اول و ایرانسل) قطع و دسترسی به آن قطع شده است. فقط در کل تهران امکان پذیر بود دسترسی به سایت های داخلی امکان پذیر بود.


اگر اینترنت قطع شود چه ضرری به اقتصاد کشور وارد می شود؟

بر اساس آمار منتشر شده در سال گذشته، بیش از 10 میلیون کسب و کار کوچک در بستر شبکه اجتماعی وجود دارد و NetBlocks که وظیفه نظارت بر ترافیک جهانی اینترنت و ارزیابی آسیب های ناشی از قطع آن در کشورهای مختلف را بر عهده دارد، بیش از 1.5 دلار تخمین زده است. هر ساعت میلیون ها خسارت اقتصادی قطعی و قطعی اینترنت گزارش کرده است

بیشتر بخوانید:
هرج و مرج چه آسیبی به اقتصاد خرد و کلان کشور وارد می کند؟

بر اساس داده‌های 9 شهریور و مانیتورینگ اینترنت ایران، این مجموعه (NetBlocks) در گزارش خود اعلام کرد: این قطعی بزرگترین قطعی اینترنت ایران از سال 2019 است.

البته صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت، عیسی زارع پور در مورد احتمال اختلال و محدودیت در شبکه ملی اینترنت در ایران به دلیل برخی تصمیمات امنیتی و ساعاتی بعد با شروع این محدودیت ها صحبت کرد. همزمان توییت هایی از سوی حامیان طرح دفاع منتشر شد، توییت هایی مانند روح الله مومن نسب که شکست طرح دفاعی را نتیجه این ناآرامی های روزهای اخیر می داند.

محدودیت های اصلی اینترنت از عصر چهارشنبه بود که همراه اول و سپس سایر اپراتورهای تلفن همراه پوشش LTA را حذف کردند. سپس نوبت به یک قطعی جدی در اینستاگرام، یکی دیگر از شبکه های اجتماعی محبوب رسید.


فیلتر شکن، گزینه ای که برای همه در دسترس نیست

اکنون کسب و کارهای فضای مجازی ایرانی نیز برای دسترسی به این اپلیکیشن ها به فیلترشکن نیاز داشتند. فرصتی که در دسترس همه نیست.

گروه‌های مختلف اقتصادی در سال‌های اخیر ارقامی را از بیش از یک میلیون تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در پوشش شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام در ایران اعلام کردند و گردش مالی را بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد کردند. گزارش هایی که آنها اعلام کردند، حدود 10 میلیون نفر برای درآمد به اینستاگرام وابسته هستند.

تمام این مدت قطع اینترنت محدود به این دو پلتفرم نبود بلکه علاوه بر آنها اپلیکیشن های لینکدین، گوگل پلی و اپ استور و همچنین وبسایت استارلینک در ایران فیلتر شدند که ارتباط این سایت ها و اپلیکیشن ها نیز قطع شد.


درآمد بیش از 10 میلیون نفر از فضای کسب و کار مجازی/محدودیت ها حذف می شود

بهتر است در نظر داشته باشید که آسیب های ناشی از قطع اینترنت این به کسب و کار اینستاگرام محدود نخواهد شد. اما وزیر کشور در گفت و گو با صداوسیما در خصوص ادامه این محدودیت ها گفت: شورشیان اجرای این محدودیت ها را به چالش می کشند. طبیعتاً در صورتی که دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اطمینان داشته باشند که چنین وضعیتی در اختیار شورشیان قرار نخواهد گرفت، این محدودیت ها برداشته می شود.

رضا الفت نصیب، یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه سراسری کسب و کارهای مجازی نیز در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: به گفته دبیر شورای فضای مجازی بیش از دو میلیون و 400 هزار کسب و کار در حوزه فروش و تبلیغات در این سایت فعالیت می کنند. اینستاگرام به تنهایی. مرکز آمار نیز گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد بیش از 10 میلیون نفر از این فضا امرار معاش می کنند. اینها کم نیستند و واقعیت آشکار این است که مردم ساعات زیادی از روز را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. طبیعتا انتقال بخشی از کسب و کار به این فضا مهم است. در نتیجه قطعی اینترنت در سراسر کشور در ایران، این موضوع به شدت به چرخه تجارت رسانه های اجتماعی ضربه می زند.

وی تصریح کرد: بسیاری از شرکت های بزرگ در این زمینه هزینه های زیادی کرده اند و یکی از ورودی های خود را به عنوان ضمیمه اینستاگرام، تلگرام و واتس اپ قرار داده اند و مدت زمان لازم برای اتصال مجدد به این شبکه ها باعث آسیب بیشتر به این مشاغل و شبکه های اجتماعی می شود. آسیب . .

از سوی دیگر، طول زمان قطع اینترنت جدای از ضررهای اقتصادی هنگفت، می تواند بسیاری از این ارتباطات را نیز مختل کند. محدودیت‌ها می‌توانند افراد را به منابع ناامن برای دانلود و به‌روزرسانی برنامه‌ها سوق دهند، و اینجاست که بدافزارها می‌توانند به دستگاه‌های افراد حمله کنند.


اهمیت اقتصاد دیجیتال در تجارت اجتماعی

در شرایط کنونی و با توجه به اقتصاد جهانی این روزها، اقتصاد دیجیتال جایگاه ویژه ای در جهان به خود اختصاص داده است و سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی ایران حدود 7.2 درصد است، البته در برخی از کشورهای جهان این امر عدد به 30 درصد می رسد.

این درصدها نشان دهنده اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشورهاست. علاوه بر این، اقتصاد دیجیتال معادل 15.5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است که طی 15 سال گذشته دو و نیم برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی جهانی رشد کرده است.

امروز کشور ما از نظر اشتغال دیجیتال و بر همین اساس به اقتصاد دیجیتال نیازمند توسعه است. اگر محدودیت ها در اینترنت ادامه یابد، نمی توانیم به آینده اقتصاد دیجیتال امیدوار باشیم. ما باید اینترنت را ابزاری برای توسعه بدانیم. اینترنت امکان ارتباط تجاری و حرفه ای را فراهم می کند و بسیاری از کارآفرینان می توانند فعالیت های خود را در این فضا ارائه دهند. مسئولان امروز باید به این موضوع فکر کنند قطعی مکرر اینترنت و بی ثباتی اتصال این شبکه می تواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد دیجیتال کشور وارد کند.


تاثیرات نهایی اینترنت بر استارت‌آپ‌ها

اکوسیستم استارت آپی مانند اسنپ، دیجی کالا، باکس، علی بابا، بازار، طرب، دیوار، آپ و … که حول محور فناوری شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارند نیز در سال های اخیر در کشور گسترش یافته است. بسیاری از استارت آپ ها کسب و کار خود را از طریق اینترنت می سازند و ادامه می دهند. قطع اینترنت و نامشخص بودن سیاست ها در این حوزه می تواند جان این استارت آپ ها را تهدید کند و باعث ایجاد بحران در بسیاری از مشاغل ایجاد شده توسط استارت آپ ها شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاید بتوان با قطع دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی از منظر امنیتی، در کوتاه مدت بر بحران کشور فائق آمد. اما در درازمدت، قطع منابع درآمد بخشی از مردم جز افزایش نارضایتی و تزریق اعتراض به جامعه، کاری از پیش نخواهد برد. بنابراین، صرف نظر از اثرات غیرمستقیم امنیتی ناشی از اختلال در شبکه های اجتماعی، اینترنت و اقتصاد اصلی فناوری اطلاعات در کشور، قطعاً در زمان ناآرامی های اجتماعی، برخی افراد وقتی راهی برای دریافت اخبار دولتی نمی بینند. کشور در پیشرفت خود، راه جدید دریافت اخبار شبکه ها است. آنها ماهواره های مختلفی را انتخاب می کنند.

به هر حال جدای از خانه نشینی مردم به عنوان یکی از راهکارهای کنترل التهابات اجتماعی، دلیل حضور برخی افراد برای گرفتن خبر از خیابان نیز خود به خود کارایی خود را از دست می دهد و مسئولان باید این موارد را در نظر داشته باشند و سپس اقدام کنید.تصمیم گیری و اقدام عملی مطابق با قطع اینترنت را در دستور کار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید