آمارهای عجیب برای کاهش مصرف میوه در بین ایرانیان

آمارهای عجیب برای کاهش مصرف میوه در بین ایرانیان

روز جدید رئیس گروه آنکولوژی وزارت بهداشت گفت: 80 درصد مردم به میزان مطلوب میوه و سبزی مصرف نمی کنند.

علی قنبری مطلق:

* مهم ترین عوامل ایجاد سرطان افزایش سن جمعیت و نسبت جمعیت سالمند به جمعیت جوان است که در کشور ما و سایر کشورها اتفاق می افتد. ما در کشورمان جمعیت جوانی داریم که در سال های آینده پیر می شوند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، این امر منجر به افزایش بروز سرطان در ایران در دو دهه آینده نسبت به میانگین جهانی خواهد شد.

* علاوه بر افزایش سن می توان به تغییر سبک زندگی و کم تحرکی اشاره کرد. تقریباً 60 درصد مردم گیر کرده اند، چاقی عامل دیگری است که 60 درصد از مردم اضافه وزن دارند، مصرف کم میوه و سبزی عامل دیگر و بیش از 80 درصد جمعیت 5 وعده میوه و سبزی هستند. مصرف نکردن به مقدار دلخواه و سیگار و الکل را می توان از دیگر عوامل ایجاد سرطان نام برد که باعث افزایش بروز این بیماری ها می شود.

* بهبود رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و خوردن غذاهای سالم از جمله راه های پیشگیری از سرطان است. موضوع مهم دیگر، تشخیص زودهنگام سرطان است که به ویژه برای سرطان های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ اهمیت دارد و با تشخیص زودهنگام این گونه سرطان ها قابل برنامه ریزی و کاهش است.

از بین همه عوامل، عوامل تغذیه ای احتمالاً نقش بیشتری در بروز سرطان دارند. به عنوان مثال خوردن غذاهای پرکالری، فست فودها و روش های پخت نادرست مانند غذاهای کبابی، سرخ شده و سوخته از عواملی هستند که در بروز سرطان نقش بیشتری دارند. مهم ترین نکته این است که 50 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند و مهم ترین عاملی که در پیشگیری از سرطان نقش دارد، اتخاذ یک سبک زندگی سالم است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در انسان کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید