آمریکا باید اولین گام را برای رفع تحریم ها بردارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک دیپلمات غربی در مصاحبه با پولیتیکو گفت که ایالات متحده با توجه به خروج از برجام باید اولین گام را برای ازسرگیری اجرای کامل توافق بردارد.

آخرین دور مذاکرات برای لغو تحریم ها اندکی پس از دوشنبه در وین آغاز شد. هنگامی که مذاکرات آغاز شد، رسانه های غربی شروع به تزریق فوریت کاذب به مذاکرات کردند.

بازی ضرب الاجل؛ این بار آخر ژانویه

دیپلمات‌های غربی تلاش می‌کنند تیم ایرانی را تحت فشار بگذارند تا با خواسته‌هایشان در 28 دسامبر، زمانی که دور اول مذاکرات تحریم‌ها در دولت سیدابراهیم رئیسی آغاز شد، موافقت کند.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین گفتند که نتیجه برای تهران مهمتر از زمان است. تهران در تلاش است تا برجام را که از همان روزهای اول اجرایی شدن به توافقی عاری از منافع اقتصادی برای کشور ایران به دلیل سیاست های خاص آمریکا و غرب به توافقی دوجانبه و متوازن تبدیل کند.

پولیتیکو به نقل از برخی «مقامات نزدیک به مذاکرات» گفت که این پنجره تا اواخر ژانویه یا اوایل فوریه بسته خواهد بود. البته پولیتیکو به نقل از منابع دیگر می گوید که تاریخ مشخصی برای زمان توافق تعیین نشده است.

این آخرین تاریخی است که منابع غربی برای ضرب الاجل رسیدن به توافق اعلام می کنند. رسانه های غربی در دور قبلی مذاکرات گفته بودند که ایران تا پایان دسامبر فرصت دارد درباره توافق تصمیم گیری کند.

دیپلمات‌های بریتانیا، آلمان و فرانسه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که نمی‌خواهند «مهلت‌های نادرست» برای مذاکرات تعیین کنند و افزودند که «چند هفته» تا رسیدن به توافق وجود دارد، نه چند ماه.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایران باید «فوریت واقعی» را به مذاکرات وین اضافه کند.

پولیتیکو به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌گوید که هنوز کاملاً مطمئن نیستند که آیا ایران به پیشبرد مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاقه دارد یا صرفاً وقت خود را برای پیگیری برنامه هسته‌ای خود تلف می‌کند.

یک دیپلمات ارشد غربی گفت که به دلیل کمبود زمان، مذاکرات این هفته باید “تمام مسائل را به صورت موازی مورد بحث قرار دهد”.

اختلافات در وین

پولیتیکو همچنان به برخی از موارد مناقشه بین ایران و غرب پرداخته است. یکی از تفاوت هایی که قبلاً در منابع دیگر ذکر شده، موضوع سانتریفیوژهای مدرن ایران است.

پولیتیکو به چند دیپلمات غربی اشاره می کند که می گویند برخی کشورها ترجیح می دهند ایران سانتریفیوژهای مدرن خود را نابود کند، در حالی که تهران ترجیح می دهد آنها را حفظ کند.

موضوع بررسی تحریم ها یکی دیگر از موضوعات بحث برانگیز است. اگرچه تعهدات هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی رصد می شود، اما هیچ نهادی برای نظارت بر لغو موثر و کارآمد تحریم های غرب وجود ندارد.

دیپلمات های غربی می گویند که انتظار دارند ایران این هفته با پیشنهادهای جدید به وین بیاید. به گفته پولیتیکو، یکی از راه‌های حل این مشکل می‌تواند خدمات کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای صدور دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه تجارت با ایران باشد.

یک دیپلمات غربی به پولیتیکو گفت که از آنجایی که ایالات متحده به طور یکجانبه از برجام خارج شد، واشنگتن ممکن است نیاز به برداشتن “گام اول اساسی” و کاهش برخی تحریم ها علیه تهران داشته باشد.

نکته بحث برانگیز دیگر، درخواست ایران برای تضمین غرب برای باقی ماندن در برجام است، با توجه به اینکه قانونگذاران جمهوری خواه در کنگره آمریکا بار دیگر تهدید کرده اند در صورت به قدرت رسیدن برجام را سرنگون خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید