آمریکا: ما همچنان به توافق در وین امیدواریم

آمریکا: ما همچنان به توافق در وین امیدواریم

روز جدید :سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالات درباره تعلیق مذاکرات در وین پاسخ داد و موضع فعلی آمریکا در این زمینه را تشریح کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی مذاکرات در وین و اینکه چه چیزی منجر به ادامه این روند شد، گفت: ما هنوز انتظار سفر به وین را نداریم. ما با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا که پیام ها را مخابره می کند در تماس مستقیم هستیم. ما هنوز امیدواریم که توافق حاصل شود، اما تنها در صورتی می توان به توافق رسید که ایران آماده نهایی کردن توافق باشد، مثلاً بدون طرح مسائلی که خارج از محدوده است. اگر چنین است، ما معتقدیم که می توانیم در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به بازگشت متقابل به برجام دست یابیم و بنا به دلایلی همچنان هدف ما این است. امروز وزیر امور خارجه را شنیدید. در اصل، این هدف ماست، زیرا رئیس جمهور متعهد است اطمینان حاصل کند که ایران در موقعیتی برای دستیابی به سلاح هسته ای قرار نگیرد.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه، پرایس گفت: «واقعیت این است که زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اوایل سال 2016 تا مه 2018 به طور کامل عملیاتی شد، ایران برای همیشه ممنوع شد و دستیابی به سلاح هسته‌ای تأیید شد». زمانی که آژانس به طور کامل اجرا شد، زمان اجتناب از سلاح های هسته ای، زمانی که ایران باید مواد شکافت پذیر کافی برای سلاح های هسته ای تولید می کرد، حدود 12 ماه بود. اما اکنون وزیر امور خارجه گفت زمان فرار چند ماه نیست بلکه متاسفانه چند هفته است. این برای ما به عنوان یک مشکل طولانی مدت قابل قبول نیست. به همین دلیل است که ما هنوز در تلاش هستیم تا ببینیم آیا می توانیم به نتیجه برسیم یا خیر. اما همانطور که قبلاً گفتیم، برای جهانی که در آن زندگی می کنیم و برای جهانی که در آن باید به دنبال ابزارها و روش های دیگری باشیم که مطابق با تعهد رئیس جمهور باشد، به یک اندازه آماده هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «چالش اکنون این است که ما هر دو جهان را دیده‌ایم. ما جهانی با نتایج کامل را دیدیم، جهانی که در آن ایران عملاً وسوسه شده و برای همیشه از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای به دلیل اجتناب طولانی‌مدت منع شده است، و جهانی بدون راه‌حل را دیدیم. بنابراین این یک تجربه ذهنی نیست.

وی افزود: در دنیایی که برجام تعلیق شده است، نه تنها شاهد پیشرفت چشمگیر برنامه هسته ای ایران با نصب سانتریفیوژها، انباشت مواد هسته ای و دستاوردهای فراوانی که ناقض تعهدات برجام است، هستیم، بلکه ایران نیز شاهد پیشرفت چشمگیر برنامه هسته ای ایران با نصب سانتریفیوژها هستیم. با مصونیت بیشتر عمل می کند. ما شاهد تقویت نیروهای نیابتی ایرانیان و حمایت از گروه ها و بازیگران فاسد در منطقه هستیم. ما شاهد ادامه برنامه هسته ای ایرانی ها هستیم. ما شاهد بوده ایم که ایرانی ها همچنان یک نیروی بی ثبات کننده عمیق در منطقه هستند.

پرایس گفت: «ما معتقدیم که اگر بتوانیم برنامه هسته‌ای ایران را دوباره محدود کنیم، اگر بتوانیم از پیروزی ایران جلوگیری کنیم، بزرگترین چالشی که می‌توانیم با آن روبرو شویم و بزرگترین چالشی است که می‌توانیم در منطقه با آن روبرو شویم، چیست. در این صورت می‌توانیم در موقعیت مؤثرتر و بهتری برای رویارویی با سایر چالش‌های پیش روی ایران قرار بگیریم. بنابراین، ما هنوز با آن نقطه فاصله داریم. مشخص نیست بتوانیم به آنجا برسیم یا نه، اما ارزیابی ما این است که بازگشت متقابل به برجام می تواند برای ما سود زیادی داشته باشد و تا زمانی که به نفع ما باشد، این بازگشت را پیگیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا برای رسیدن به این هدف چقدر حاضر است منتظر بماند، گفت: تا زمانی که به نفع ما باشد، طرح بازگشت دوجانبه به برجام را ادامه خواهیم داد. واقعیت این است که زمان پرواز ایران اکنون کمتر از آن چیزی است که ما می خواهیم. اگر بخواهیم به برجام برگردیم، به ویژه اگر ایران دوباره مشمول سخت‌ترین قوانین حقیقت‌یابی و نظارت شود، این زمان برای فرار طولانی‌تر خواهد بود. بنابراین، در حالی که منافع بازگشت متقابل به الحاق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای عدم اشاعه، بهتر از آن چیزی است که قبلاً وجود دارد، احتمالاً به نفع ما خواهد بود. اما ممکن است به دلیل مذاکرات با وجود وجود هر دو طرف نتوانیم به آنجا برسیم. [ایران و آمریکا]چندین کشور وجود دارند و مسائل پیچیده ای وجود دارد که برخی از آنها حل نشده باقی مانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی متقاعد شده اند که تهدید ایران علیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا است، یا خیر، گفت: «هنوز می توان در این مورد خیلی صحبت کرد، اما برایان هوک، فرستاده ویژه سابق ایالات متحده در ایران، گفت: ما متعهد هستیم که بسیار جدی باشیم.” [ وزارت امور خارجه آمریکا]از خود در برابر تهدید محافظت کنید. فکر می‌کنم می‌توانید بفهمید که چرا، اگر فردی در معرض تهدید خارجی قرار می‌گیرد، احتمالاً نمی‌خواهیم آشکارا در مورد آن صحبت کنیم تا توجه را به آن جلب نکنیم و اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم از شدت آن تهدید بکاهیم.

در بخشی دیگر از این نشست خبری، مقامات اسرائیلی در پاسخ به سوالی که اخیرا توسط اسرائیل تایمز منتشر شد، اعلام کردند که مقامات آمریکایی اساسا از شکست مذاکرات وین آگاه بوده و به زودی این موضوع را اعلام خواهند کرد. وی گفت: ما به دنبال بازگشت متقابل به پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل خواهیم بود تا زمانی که این به نفع ملی ما باشد.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند اسرائیل اغراق می‌کند، گفت: «به نظر می‌رسد به گزارش مطبوعاتی به نقل از مقامات اسرائیلی ناشناس اشاره می‌کنید که اغلب به اطلاعاتی می‌انجامد که می‌تواند کاملاً نادرست باشد.

وی با بیان اینکه چگونه طبق گفته دولت آمریکا زمان خلع سلاح هسته ای ایران می تواند ماه ها جلوتر از کاهش سرعت برنامه هسته ای ایران باشد، گفت: لحظه تخلیه یک ارزیابی است، ارزیابی بر اساس دانش فنی ما. همچنین بر اساس منابع غیرعمومی است، بنابراین در این مورد صحبت های زیادی وجود دارد، اما به نظر من منطقی نیست که بگوییم ایرانی ها در حال حاضر در برنامه هسته ای خود محدود هستند یا احساس محدودیت می کنند. همچنان در حال آزمایش پتانسیل نگهداری متقابل است تا با برجام، محدودیت‌هایی که برجام بر سانتریفیوژها اعمال می‌کند، تجمع مواد هسته‌ای، انباشت آب سنگین، و به یک معنا همه این‌ها یک راه فرار بالقوه خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید