آوردن ضامن بزرگترین مانع برای پرداخت وام خوداشتغالی است

در شهرستان دزفول با وجود ظرفیت های فراوان، اما به دلیل بی توجهی مسئولان و ضعف دستگاه های اجرایی در حل مشکل اشتغال، بسیاری از مردم از بیکاری و کمبود درآمد رنج می برند و با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

از این رو تعداد زیادی از افراد برای رهایی از معضل بیکاری به سراغ مشاغل فنی و خوداشتغالی می روند، اما حقیقت این است که در زمینه مشاغل فنی و خانگی موانع زیادی وجود دارد که خوداشتغالی را با مشکل مواجه می کند.

نبود ضمانت بازار کار، عدم حمایت مالی دولت و ادارات و از همه مهمتر قوانین سختگیرانه و دست و پاگیر بانک ها در اعطای تسهیلات از مهم ترین موانع است.


دسترسی به امکانات رفاهی برای همه افراد ممکن نیست

یکی از دانشجویان شاغل فنی که موفق به دریافت کمک مالی نشده است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از افراد جامعه به دلیل بیکاری و نداشتن درآمد به سمت حرفه فنی می روند و هزینه و تلاش زیادی برای یادگیری یک رشته صرف می کنند. اما در واقع برخی از این افراد به دلیل نداشتن سرمایه و حمایت مالی موفق به راه اندازی کسب و کار در این زمینه نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در برخی حوزه ها مستلزم هزینه های زیادی است، افزود: بی شک امکان تسهیل گری برای همه مردم وجود ندارد زیرا برخی از متقاضیان نمی توانند ضامن معرفی و مشکلات بانکی را حل کنند.

این دانش آموز همچنین گفت: حذف گارانتی بهترین کمکی است که می تواند این مشکل را حل کند چرا که بیش از هر چیز مشکل گارانتی گرفتن دنده را سخت می کند.


دولت نمی تواند بیکاران را نجات دهد

یکی دیگر از متقاضیان دریافت تسهیلات خوداشتغالی گفت: اگرچه برخی افراد نمی توانند یک ضامن بیاورند، اما بانک ها با اعمال قوانین سخت گیرانه در خصوص ضمانت، دو ضامن حتی با مبلغ اندک را شرط اعطای تسهیلات خود می دانند.

وی با اشاره به ضعف و کم کاری مسئولان در رفع معضل بیکاری در شهرستان ادامه می دهد: بسیاری از جوانانی که به دنبال کار و درآمد هستند نه شانس استخدام در دستگاه های دولتی را دارند و نه فرصت راه اندازی خصوصی. کسب و کار، بنابراین باید بگویم که دولت هیچ برنامه ای برای نجات این افراد از بیکاری طولانی مدت ندارد.


وارد کردن دو ضامن باطل به جای یک ضامن معتبر

مجتبی ظفری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دزفول در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: برخلاف تصور افرادی که فکر می کنند وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال است، باید بگویم که ما تنها مرجع نظارتی در حوزه کار و اشتغال هستند.

وی به ضوابط خاص بانک ها در اعطای تسهیلات اشاره کرد و افزود: ما همواره در موضوع تسهیلات بانکی در کنار شاکیان بوده ایم و برای دفاع از این موضوع با بانک ها درگیری داشته ایم.

رئیس اداره کار دزفول تصریح کرد: در صورتی که متقاضی نتواند ضامن معتبر به بانک معرفی کند باید دو ضامن باطل ارائه کند زیرا ضامن معتبر فردی است که از نظر شرایط بانکی و حقوق ماهیانه پذیرفته می شود. دریافت می کند، برابر با مبلغ اقساط است.در بانک فضای آزاد وجود دارد.

ظفری با بیان اینکه طبق قانون برای مبلغ 50 میلیون تومان یک ضامن و برای مبالغ کمتر چک و سفته کفایت می کند، تصریح کرد: اما بانک سخت گیری کرد و برای اینکه در وصول مشکلی ایجاد نشود. ادعا می کند دو ضامن کارمند شرط ارائه تسهیلات می باشد.

وی با اشاره به سخت گیری بیش از حد بانک های دزفول از سایر شهرهای خوزستان، ادامه داد: دریافت وجه بدون ضمانت امکان پذیر نیست چرا که ضمانت نامه مهمترین شرط اخذ وام خوداشتغالی است.

رئیس اداره کار دزفول با بیان اینکه سال گذشته 5 میلیارد تومان وام مشاغل مسکن در شهرستان دزفول پرداخت شد، افزود: برنامه ما این است که امسال جوانان و تحصیلکرده ها را دستگیر کنیم و به آنها کمک کنیم چرا که جوانان این شهرستان بیکار هستند. . آنها به تسهیلات بانکی بیشتری نیاز دارند.


بدون ضمانت لازم امکان درخواست تسهیلات وجود ندارد

احمد بهکار مرام رئیس امور شعب بانک ملی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: راه دریافت تسهیلات این است که افراد از طریق سازمان و ارگان های مربوطه مانند کمیته امداد یا بنیاد برکت که مسئولیت آن را بر عهده دارند. ایجاد شغل سامانه ثبت نام و در بانک های فعال معرفی می شود.

وی حجم تسهیلات را از یک تا صد میلیون تومان عنوان کرد و افزود: تسهیلات 50 میلیون تومانی به یک ضامن و بالاتر از آن دو ضامن بسته به اعتبار ضمانت نامه نیاز است.

رئیس امور شعب بانک ملی خوزستان با تاکید بر اینکه ضامن باید دارای حساب فعال و جاری باشد تا بتواند ضمانت نامه خود را تایید کند، اظهار داشت: نرخ این تسهیلات 4 درصد و با بازپرداخت متوسط ​​سه ساله است.

بهکرمرام با اشاره به اینکه برخی افراد به دلیل شرایط سخت بانکی از دریافت وام خودداری می کنند، گفت: افرادی که در هر زمانی از سال خواهان وام از بانک ها هستند باید ضمانت لازم را برای قانع شدن بانک ارائه کنند زیرا پول دریافتی از اعتماد خود مردم است. این یک بانک است.

در حالی که مسئولان شهری از ایجاد فرصت برای مشاغل فنی و خوداشتغالی برای حل معضل بیکاری صحبت می کنند، اما در واقع نمی توان شرایط را برای همه مردم فراهم کرد زیرا با شرایط سخت و پیچیده ای مواجه هستند.

بنابراین اگر ارائه خدمتی به مردم سخت است، دیگر نباید آن را خدمت نامید، زیرا بسیاری از افراد با مشکلات مالی و شرایط سخت معیشتی فرصت معرفی ضامن و حل مشکلات بانکی را ندارند.

بنابراین دولت باید ضمانت نامه را حذف کند یا برای رفع این مشکل با توجه به فقرا، متقاضیان بهزیستی و کمیته امداد، زنان و دختران بی سرپرست در ارائه خدمات بانکی اقدامات بهتری انجام دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید