آژه ای: مهمترین موضوع در مورد حادثه متروپل شناسایی مقصران بود

آژه ای: مهمترین موضوع در مورد حادثه متروپل شناسایی مقصران بود

رئیس کل دادگستری در خصوص غرامت به کشته شدگان و مجروحان حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: آیا باید به آنها «غرامت مادام العمر» داده می شد یا به کسانی که باید «ارش» پرداخت می شد، اقدامات لازم انجام شده است. ، متوجه این مشکل شوید.

حجت الاسلام محسنی آژه ای امروز دوشنبه (اول خرداد) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی ضمن تبریک آغاز ماه ذی القعده، آغاز دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) سوم خرداد سالروز تصرف خرمشهر را گرامی داشت و اظهار داشت: تصرف خرمشهر یک نقطه است. این یک نقطه عطف در دفاع مقدس بود و باعث شد که نگاه جهانیان به نبرد حق علیه باطل بین ما و رژیم صدام تغییر کند. این واقعه باشکوه را می‌توان تجلی و تحقق وعده‌ی قرآنی «کم من فیات کلایله قالبت فیات کثیرا به اذن الله» دانست. زیرا تمام نظام حاکم از شرق و غرب به تجهیز و تسلیح صدام و پیروان صدام مشغول بود، اما ایمان و اراده رزمندگان اسلام بر قدرت دنیوی آنان چیره شد.

وی همچنین با تقدیر و تشکر از نیروی دریایی 86 ارتش که حدود 8 ماه مقتدرانه و پیروزمندانه جهان را طی کرد و بیش از 65 هزار کیلومتر را طی کرد و به میهن اسلامی بازگشت و همان اراده رزمندگان اسلام را دانست. در فتح خرمشهر

رئیس قوه قضائیه در ادامه شهادت چند تن از مرزبانان فرج در منطقه سراوان به دست تروریست ها و جنایتکاران را در حضور خانواده ها و نیروهای و فرماندهی فرج تسلیت گفت و بر دستگیری، محاکمه و مجازات عوامل و عوامل دخیل در این اقدام تروریستی تاکید کرد. در اسرع وقت.

رئیس قوه قضائیه در ادامه جلسه امروز با اشاره به دومین روز خردادماه اولین سالگرد حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در استان خوزستان، اقدامات بزرگ قضایی انجام شده در این زمینه را بررسی کرد. پس از این حادثه دلخراش از جهات مختلف، تلاش جهادگران و شایسته تقدیر است و در این راستا از مسئولان قضایی استان خوزستان تشکر ویژه کرد.

حجت الاسلام محسنی آژه ای در تشریح مطلب فوق گفت: حادثه ریزش ساختمان متروپل که منجر به فوت 43 نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر شد، در واقع حادثه تلخ و تاسف باری بود. ; با این وجود، اقدامات قضایی انجام شده در این زمینه بسیار مجدانه و فوق العاده بود. حجم کار این دسته و پرونده های مطرح شده در آن بسیار زیاد بود. در این راستا پرونده های کیفری و قضایی در رده های مختلف تشکیل شد و با کارهای جهادی انجام شده در مدت 2 ماه مشکل در بحث کیفری تکمیل شد که از برخی جهات در اولویت قرار گرفت.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به ارائه و تشریح ابعاد مختلف رسیدگی کیفری و قضایی در حادثه ریزش ساختمان متروپل پرداخت و گفت: در رسیدگی کیفری موضوع، اخذ نظر پزشکی قانونی ضروری بود. برای همه قربانیان این حادثه و مجروحان. در همین راستا پزشکی قانونی در مدت کوتاهی نظرات خود را به صورت علمی و دقیق اعلام کرده است. از سوی دیگر بررسی های جامع فنی، مهندسی و کارشناسی درباره علل ریزش ساختمان باید در دستور کار قرار می گرفت تا مشخص شود مقصر و مقصر کیست.

رئیس قوه قضاییه با اشاره مجدد به کار شبانه روزی دستگاه قضایی استان خوزستان در برخورد با حادثه متروپل، به ابعاد دیگر حجم بالای کار در این مقوله اشاره کرد و گفت: در بحث رسیدگی درخواست والدین 43 قربانی این حادثه و شناسایی آنها و آیا در بین آنها فرد نابالغی وجود دارد یا خیر؟ در صورت وجود صغیر قیم وجود دارد یا خیر؟ و تصمیمی که باید توسط ولی و شخص مجاز از طرف او در رابطه با قیم صغار بدون همراه اتخاذ شود. همه اینها کار بزرگ و گسترده ای را می طلبید که توسط دستگاه قضایی استان خوزستان انجام شد.

وی افزود: در بعد حقوقی باید وراثت در انحصار قرار می گرفت و اهلیت تعیین می شد. ضمناً گاهی لازم است پزشکی قانونی در مورد مصدومان این حادثه نظر بدهد. در مورد اینکه آیا آسیب صورت دائمی است؟ آیا می توان آن را بهبود بخشید یا خیر؟ طبیعتا این کارها هم نیاز به زمان داشت.

وی تصریح کرد: علاوه بر این جو برخی از شهرهای استان خوزستان پس از حادثه متروپل شعله ور شد و بدخواهان نظاره گر بهره برداری از این فضا بودند، بنابراین اطلاع رسانی دقیق و شفاف از سوی مرکز استان و مرکز رسانه انجام شود.

حجت الاسلام محسنی آژه ای مهم ترین محور رسیدگی به حادثه متروپل را شناسایی مقصران عنوان کرد و اظهار داشت: بررسی موضوع از زمان صدور پروانه این ساختمان آغاز شده است. . سپس تخطی از حدود مجاز شد; تغییراتی که گاهاً در مسئولان مربوطه شهرداری متبوع از زمان صدور پروانه تا زمان ریزش ساختمان رخ داده است. تعریف مسئولیت و نقش نظام مهندسی و شرکت مشاور فنی و غیره. مواردی بود که نیاز به کار اکتشافی و اکتشافی و فنی و همه جانبه کارشناسی داشت. همه اینها در حدود 2 ماه انجام شد و احضاریه هایی به کسانی که توسط دادسرا در این حادثه مقصر شناخته شدند ابلاغ شد.

رئیس قوه قضائیه افزود: پس از احضار پرونده به دادگاه رفت و در مرحله اول مراحل مختلف رسیدگی با دقت و شفافیت وکلا پیگیری شد. سپس پس از وصول لوایح اعتراض از متهمان و وکلای آنان و گاه به تأخیر انداختن رسیدگی، موضوع در دادگاه تجدیدنظر مراحل مختلف را طی کرد. اما تا قطعی شدن حکم و صدور حکم، کار دسته جمعی شبانه روزی در مجموعه دادگستری خوزستان در حال انجام است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تشریح ابعاد حقوقی رسیدگی به پرونده متروپل پرداخت و گفت: در بعد حقوقی موضوع با چند دسته پرونده مواجه بودیم؛ پرونده ای که در این زمینه به آن پرداخته شد. اولاً کسانی که ادعا می کنند با صاحب پروژه قراردادی برای اخذ سایت تجاری بسته اند. دوم کسانی که در زمان وقوع حادثه در ساختمان مستقر بوده و خسارت دیده اند و سوم بازدیدکنندگان و مشتریانی که در جریان حادثه مجروح شده یا خسارت مالی دیده اند. کار روی پرونده در این قسمت هنوز تمام نشده است. البته نزدیک به 80 درصد کار در این رده نیز انجام شده و دستوراتی صادر شده است. البته ممکن است این دستورات هنوز محقق نشود. اما از بعد حقوقی امر، از نظر کارشناسی و اختلافات حقوقی که بین طرفین به وجود می آید، کاری دشوار و زمان بر است; خصوصاً اتهامات سنگین در این حادثه جان خود را از دست داد و از نظر مسائل حقوقی باید با کمک ورثه او کارها پیش رفت.

وی افزود: در خصوص پرداخت غرامت به کشته شدگان و مجروحان این حادثه; اقدامات لازم انجام شد، هم برای کسانی که قرار بود «ادای تمام جان» به آنها داده شود و هم برای کسانی که «ارش» به آنها پرداخت می شد.

حجت الاسلام محسنی آژه ای در ادامه با اشاره به کار کارشناسی و آسیب شناسی انجام شده در قوه قضائیه در خصوص ریزش حادثه متروپل گفت: ما در دستگاه قضایی در حد توان خود کارشناسی و آسیب شناسی لازم را انجام داده ایم. از جنبه های مختلف از جمله نوع قراردادها، نوع نظارت و… روی این حادثه کار کرد و این کارشناسی و آسیب شناسی ها را در اختیار دستگاه های ذیربط در دستگاه های اجرایی قرار دادیم. امیدواریم آنها نیز این مقوله را رعایت کنند تا در آینده شاهد چنین حوادث ناگوار و تلخی نباشیم.

وی تصریح کرد: در خصوص موضوع برخورد با حادثه «متروپل» قوه قضائیه مسئله محوری را در دستور کار قرار داد و بررسی این حادثه یکی از مصادیق رویکرد مشکل مداری دستگاه قضایی است. در همین راستا مرکز رسانه قوه قضائیه در سالگرد این حادثه به ابعاد مختلف رسیدگی به این موضوع بپردازد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سفر غیررسمی و اعلام نشده اخیر خود به استان خراسان شمالی گفت: چهارشنبه هفته گذشته که برای شرکت در همایش دادستان های سراسر کشور در مشهد بودم، بدون اخطار و شبانه آنجا را ترک کردم. . مرکز استان خراسان شمالی شد. دلیل اصلی سفر غیررسمی ام این بود که خبری مبنی بر عدم تصویب مصوبات سفر شورای عالی قضایی به استان خراسان شمالی در دی ماه 1397 دریافت و تصمیم به انجام این سفر گرفتم. متأسفانه برخی از مصوبات سفر شورای عالی قضایی در سال 1378 به استان مذکور، اعم از بخش‌های مربوط به وظایف استاندار و یا بخش‌هایی که بودجه عمومی و غیرعمومی قوه قضائیه را کنترل می‌کنند، محقق نشد. بنابراین تاکید کرده ام که نامه این موضوع اوایل هفته جاری به من تحویل داده شود تا دستورات لازم را صادر کنم. از سوی دیگر، تنها بخش کوچکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی در تیرماه 1401 در موضوع تجهیز مراکز قضایی محقق شد که البته هنوز زمان برای تحقق آن باقی است.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: ما مسئولان باید در سفرهای استانی با در نظر گرفتن امکانات به مردم استان قول هایی بدهیم و مصوبه هایی را تصویب کنیم. ضمناً اگر قول داده ایم و تصمیم گرفته ایم، باید حداکثر تلاش و کوشش را برای تحقق و تحقق آن به کار گیریم، زیرا مردم از ما انتظار دارند به وعده های خود عمل کنیم. مردم فرقی نمی‌کنند که ما به این نصیحت‌ها و وعده‌ها عمل نکرده‌ایم، چون نتوانسته‌ایم، یا در این راه کوتاهی کرده‌ایم. آنها به حق خواستار تحقق وعده ها هستند.

دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان و دانشگاه با اشاره به برنامه ها و سفرهای خود به استان خراسان شمالی در زندان مرکزی بجنورد و همچنین حضور وسواس گونه در یکی از مساجد و دیدار با مردم وی گفت: برخی از مردم استان خراسان شمالی در دیدارهای حضوری که با آنها داشتم، از وضعیت برخی از مراحل دادگستری آن استان گلایه داشتند که باید سریعاً به نگرانی مردم در این زمینه رسیدگی شود. لازم است ادارات مختلف قضایی از جمله دیوان عالی کشور اقدامات بازرسی و بازرسی محاکم و مراجع قضایی استان مذکور را افزایش دهند.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: برای کاهش زندانیان در استان خراسان شمالی باید اقدامات آسیب شناسی و فرهنگی مناسب با کمک سایر نهادهای متولی در استان انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید