آیا ایران می تواند در سال 2022 روابط خود با غرب را عادی کند؟

آیا ایران می تواند در سال 2022 روابط خود با غرب را عادی کند؟

روز جدید : دهه ها خصومت و بی اعتمادی بین تهران و واشنگتن عمیق است و توسط نیروهای سیاسی قدرتمند در هر دو کشور تقویت شده است. ما انتظار نداریم در چند سال آینده شاهد تغییر قابل توجهی در روابط ایران و آمریکا باشیم.

خبرگزاری دویچه وله گزارش داد، اگرچه ایران و ایالات متحده هر دو علاقه مند به از سرگیری توافق هسته ای هستند، دهه ها بی اعتمادی عمیق و خصومت بین دو کشور به این معنی است که هر دو طرف این روابط بعید به نظر می رسند. برای عادی سازی در آینده نزدیک.

دویچه وله می نویسد: «اگرچه رئیس جمهور و تیم او می گویند به دلایل اقتصادی می خواهند توافق هسته ای را نجات دهند، اما عادی سازی روابط با غرب به ویژه با آمریکا را که به گفته اصولگرایان هدفش تغییر رژیم در تهران است، رد می کنند. “

حسن احمدیان، استادیار دانشگاه تهران در خاورمیانه و شمال آفریقا می گوید: «ایالات متحده رویکردی کاملا ایدئولوژیک در قبال ایران داشته و به آن متعهد باقی مانده است، مگر در دوره کوتاه ریاست جمهوری اوباما».

احمدیان می گوید ایران در دهه های اخیر تلاش هایی برای عادی سازی روابط با ایالات متحده انجام داده است. به خصوص در دوره هاشمی رفسنجانی که تلاش می کرد راه را برای ورود شرکت های آمریکایی به ایران هموار کند و پیشنهادات جذابی را به چند شرکت بزرگ برای کار در ایران ارائه می کرد. وی گفت: با این حال، به لطف تلاش‌های لابی ضد ایرانی در واشنگتن، کنگره آمریکا قانون تحریم‌های نفتی علیه ایران را در سال 1995 تصویب کرد که هدف آن سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران بود. احمدیان گفت: این قانون در سال 96 به امضا رسیده است.

در دوره خاتمی امید وجود داشت که ابتکار او برای گفت‌وگوی تمدن‌ها و همکاری‌های غیررسمی ایران و آمریکا در افغانستان راه را برای عادی‌سازی هموار کند، اما دولت بوش ایران را عضوی از محور شرارت معرفی کرد. “

وی خاطرنشان کرد که علیرغم موضع متفاوت او در قبال ایران، اوباما سرمایه سیاسی کافی برای تغییر دائمی استراتژی آمریکا در قبال تهران را ندارد.

نگار مرتضوی، روزنامه نگار و سیاسی ایرانی مقیم ایران می گوید: “به نظر می رسد پرزیدنت بایدن به طور جدی علاقه مند به حل مسئله هسته ای با ایران از طریق دیپلماسی باشد و به دنبال درگیری نظامی دیگری در خاورمیانه نیست. با این حال، برخلاف دولت اوباما.” به نظر می رسد دولت بایدن استراتژی دیپلماتیک بلندمدتی با ایران نداشته باشد.

وی افزود: در حالی که هر دو طرف علاقمند به احیای برجام هستند، فکر می‌کنم این سقف تعامل آنها خواهد بود، زیرا دهه‌ها خصومت و بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن عمیق است و توسط نیروهای سیاسی قدرتمند هر دو کشور حمایت می‌شود. ما انتظار نداریم در چند سال آینده شاهد تغییر قابل توجهی در روابط ایران و آمریکا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید