آیا اینترنت پرسرعت می خواهید؟ برو به محله و کوچه مسئولان!

آیا اینترنت پرسرعت می خواهید؟  برو به محله و کوچه مسئولان!

روز جدید : وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به انتقادات گسترده از کاهش سرعت اینترنت، اخبار منتشر شده در این زمینه را جعلی خواند. با این حال برخی معتقدند که طرح محدودسازی اینترنت در دست اجراست.

سرعت اینترنت که در دوران ریاست جمهوری به شدت کاهش یافته بود، در هفته های اخیر به حدی کاهش یافته است که برخی معتقدند اینترنت به طور کامل نابود شده است. اگرچه مقامات دولتی خبر افول اینترنت را جعلی و جعلی می دانند، اما بسیاری معتقدند که برنامه ایران برای حفاظت و محدودیت اینترنت به صورت مخفیانه انجام می شود.

در حالی که مصرف کنندگان از کاهش سرعت اینترنت به شدت ناراضی هستند، عیسی زارع پور در اینستاگرام اعلام کرد که یکی از رایج ترین تقلب ها در فضای مجازی «اخبار جعلی» است. و بر اساس آن قضاوت یا تصمیم گیری کنید. اگر بخواهم در روزهای اخیر مثال بزنم این دو شکل است. شکل زیر “گراف ترافیک گوگل است که طی دو هفته گذشته کاهش یافته است و به هیچ وجه کل ترافیک گوگل را نشان نمی دهد.”

آیا اینترنت پرسرعت می خواهید؟  / برو به کوچه وزیر ارتباطات!

وی ادامه داد: در حالی که در فضای مجازی و برای نشان دادن حقیقت دروغ از آن به عنوان «نمودار ترافیک تمامی سرویس های گوگل در ایران» و حتی به عنوان «وضعیت پهنای باند بین المللی در کشور» استفاده شد.آیا اینترنت پرسرعت می خواهید؟  / برو به کوچه وزیر ارتباطات!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تصویر بالا نمودار واقعی ترافیک یکی از پرکاربردترین سرویس های گوگل یعنی «جستجوی گوگل» است، در عین حال در صورت انتخاب و بررسی سایر سرویس ها، نمودار به صورت زیر است. همینطور است و در دو ماه گذشته هیچ تغییری نکرده است. یکی از راه های مقابله با اخبار جعلی افزایش «تفکر انتقادی» است. تفکر انتقادی به ما کمک می کند قبل از پذیرش هر چیزی در فضای مجازی از خود درباره منبع، گوینده و هدف بپرسیم.

اظهارات وزیر ارتباطات این است که تاخیر اینترنت در کشور بسیار محسوس است و به هیچ وجه قابل انکار نیست. اکنون که وزیر ارتباطات این انتقاد را کذب می داند، سخنان ضد و نقیض احمدی نژاد را به یاد می آورد که در واکنش به گرانی برخی کالاها و اجناس گفته بود در کوچه و خیابان خانه ما ارزان است!! حالا شاید در محله و کوچه وزیر ارتباطات و دیگر دولتمردان سرعت اینترنت بالاست اما متاسفانه مردم به خانه و محله مسئولان دسترسی ندارند!

آیا فیلتر اینستاگرام در ایران گنجانده شده است؟

آیا اینترنت پرسرعت می خواهید؟  / برو به کوچه وزیر ارتباطات!

«پینگ» معیاری برای محاسبه زمان اتصال دو دستگاه در شبکه است. با سرعت پینگ، می دانیم که چقدر طول می کشد تا یک بسته داده از یک دستگاه هوشمند، مانند رایانه، به سرور منتقل شود و برگردد.

مصطفی آرانی روزنامه نگار با استناد به این آمار نوشت: اینستاگرام به این صورت فیلتر شده است. خیلی ساده، اگر بخواهم توضیح دهم که با آن چه کردند: ما یک بزرگراه سه خطه به نام اینترنت داریم. کسانی که می خواهند به این مکان بروند مجبور به ترک باند می شوند و هر روز این زمان را باریک می کنند. با این حال تعداد خودروهایی که می خواهند از این لاین خارج شوند بیشتر است. نتیجه ترافیک بیشتر و اتصال کندتر به سرورهای اینستاگرام و بازگشت اطلاعات از سرورهای اینستاگرام به تلفن همراه شما است. اما وقتی اعتراض می کنید، سرعت را در خطوط دیگر به شما نشان می دهند و می گویند که تست سرعت می گوید همه چیز عادی است.

اجرای بی سر و صدا طرح حفاظت؛ دلیل پایین بودن سرعت اینترنت

عباس عبدی، فعال سیاسی – اصلاح طلب نیز می نویسد: افت 7 پله ای رتبه اینترنت ایران در بهمن 94 به این دلیل بود که از افزایش ماهانه ظرفیت جلوگیری کردند. کندی اینترنت ربطی به زیرساخت ندارد. این وضعیت ناشی از اجرای ضمنی «طرح حفاظتی» قبل از «لازم الاجرا شدن قانون» است.

مشکل سرعت یا قیمت است!

سجاد بنابی معاون سابق توسعه منابع انسانی و مدیریت منابع اخیرا در توییتر خود نوشت: در دنیا با افزایش مصرف اینترنت، قیمت یک گیگابایت برای مصرف کنندگان رو به کاهش است.

رتبه ایران در اینترنت 5G برابر با افغانستان است

نظرسنجی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در سال 2021 درباره فعالیت تنظیم کننده های ارتباطات در سراسر جهان نشان می دهد که ایران در توسعه نسل پنجم ارتباطات و اقتصاد دیجیتال در مقایسه با کشورهای منطقه عملکرد خوبی نداشته است. بر اساس این آمار، ایران امتیاز 48.46 از 100 را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با ترکیه با امتیاز 66 یا سایر کشورهای همتراز با ایران، قابل تامل است.

برخی کارشناسان با انتقاد از عملکرد رگولاتوری می گویند بسیاری از مشکلات کنونی صنعت ICT و کندی نفوذ فناوری های جدید به دلیل عملکرد ضعیف این نهاد است و اگر مانند بسیاری از کشورها، رگولاتوری ایران استقلال کافی از دولت، شاید وضعیت خیلی بهتر باشد.

خسواری کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات: مقررات فعلی ایران چه از نظر آرایی و چه از نظر مالی کاملاً وابسته به دولت است و حتی رئیس این سازمان به عنوان معاون وزیر ارتباطات فعالیت می کند.

حضور اتحادیه های صنفی که از اعضای فعال این صنعت هستند به همراه نماینده مصرف کنندگان و نهادهای مرتبط در این کمیسیون برای رعایت صحیح منافع همه طرف ها ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید