آیا با این فرمان می خواهیم چهار میلیون خانه بسازیم؟

آیا با این فرمان می خواهیم چهار میلیون خانه بسازیم؟

روز جدیدیک سال از ارائه طرح ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی می گذرد که یکی از اولویت های دولت سیزدهم بود و طبق برنامه وزیر پیش بینی می شد دو میلیون واحد به 50 درصد پیشرفت برسد. در حالی که 430000 واحد عمدتاً در مراحل 10-20 درصد پیشرفت هستند.

از روزی که اولین مسئول مسکن کشور اعلام کرد نمی توانیم سالانه یک میلیون واحد بسازیم و ساخت چهار میلیون خانه را به دو قسمت دو میلیونی تقسیم می کنیم، این نگرانی وجود داشت که طرح نهضت ملی مسکن کند و ناکارآمد شود. .

یک سال و دو ماه از تصویب قانون جهش مسکن در 26 مرداد 1400 می گذرد، هدف ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بود. در ابتدای تصویب قانون کار به کندی پیش رفت تا اینکه پایان مهرماه سال گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که سالانه یک میلیون واحد نمی سازیم و با توجه به اینکه ساخت مسکن طول می کشد. حدود یک سال و نیم باید در دو مرحله انجام شود و چهار میلیون خانه ساخته می شود. این اظهارات وزیر تردیدهایی را در خصوص عدم امکان تحقق این ابر پروژه ایجاد کرد.

گزارش وزارت راه و شهرسازی از یک سال گذشته در طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که به وضوح چندین شغل عقب مانده است. از مقاومت ارگان های دولتی برای واگذاری زمین های خود به این پروژه گرفته تا کتمان نظام بانکی و عدم استقبال طرف تقاضای این پروژه.

دولت سیزدهم تاکنون برای یک میلیون و 525 هزار واحد زمین تهیه کرده است، اما 430 هزار واحد در واقع توسط سازمان مسکن تکمیل شده است (اما از نظر آماری). در اسفند ماه سال گذشته این تعداد 320 هزار دستگاه بود. یعنی در 6 ماه گذشته تنها 110 هزار واحد محقق شده که بخش قابل توجهی از آن را واحدهای خود در روستاها و برخی شهرک های حاشیه شهر تشکیل می دهند.

پیش بینی می شود 700 هزار واحد از طرح پرش مسکن در شهرهای جدید ساخته شود. تاکنون اولین دسته 100 هزار دستگاهی راه اندازی شده است و قرار بود سری دوم از تیرماه آغاز شود اما هنوز خبری از شروع این برنامه نیست. زیرا به گفته علیرضا جعفری – مدیرعامل شهرهای جدید، تنها حدود 50 درصد از متقاضیان در خصوص بسته اول حساب باز کرده اند.

در سمت عرضه، ظاهراً به دلیل عملکرد ضعیف دولت های گذشته در موضوع مسکن مهر، اعتماد اجتماعی به پروژه های مسکن دولتی از بین رفته است. آخرین آمار نشان می دهد که تنها 333 هزار نفر مبلغ اولیه 40 میلیون تومانی را واریز کرده اند و سازندگان مطمئن هستند که این رقم در تماس های بعدی کاهش می یابد.

بر اساس جمع بندی مسئولان وزارت راه و شهرسازی، دهک های یک تا هشت زیر پوشش نهضت ملی مسکن قرار دارند، اما به نظر می رسد سیاستی برای تقویت قدرت سمت تقاضا وجود ندارد. بر اساس صحبت های برخی از متقاضیان می گویند به سختی 40 میلیون تومان واریز کرده اند اما 40 میلیون تومان دوم را نمی توانند پرداخت کنند.

موضوع دستگیری قاسم مکارم مشاور وزیر راه و شهرسازی به اتهام اخاذی و مشکوک به تخلف از سوی برخی افراد دیگر مانند مسعود بذرزاده رئیس سابق شهرسازی جدید پرند نیز به موضوعی پرحاشیه تبدیل شده است. وزارت راه و شهرسازی. اما سایر تغییرات مدیریتی در بدنه وزارت راه و شهرسازی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن منجر نشد. البته چند روز پیش وزیر راه و فواید عمومی از آزادی مشاورش خبر داد.

به هر حال یک سال از ارائه طرح ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی می گذرد که یکی از اولویت های دولت سیزدهم بود و طبق برنامه وزیر پیش بینی می شد دو میلیون واحد به 50 درصد برسد. پیش رفتن. در حالی که 430000 واحد عمدتاً در مراحل 10-20 درصد پیشرفت هستند. سوال اینجاست که آیا می توان ارزیابی مثبتی از کارکنان وزارت راه و شهرسازی در یک سال گذشته داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید