آیا برپایی قرارگاه «تنظیم رسانه»/ جدال صدا و سیما با رهبری نهایی است؟!

ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786288

تاریخچه اختلاف صدا و سیما و دستورالعمل نظارت بر شبکه سینمای خانگی مستلزم متولی بیشتر این دو نهاد است تا با اختیارات خود در زمینه مقررات رسانه ای به این اختلاف دیرینه پایان دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سابقه نظارت بر تولید شبکه سینمای خانگی و اختلافاتی که در سال های اخیر بین وزارت ارشاد و صدا و سیما بر سر متولی این حوزه با تغییرات اخیر در دولت و مدیریت صدا و سیما به وجود آمده است، به نظر می رسد. به زودی به مرحله ارشاد رسید و با تفاهمی که با صدا و سیما صورت می گیرد، این ماجرا به خیر ختم می شود.

اسماعیلی، وزیر جهت‌یابی معتقد است: «وزارت ارشاد وظایف ذاتی دارد و قانون تغییر نکرده است. تعدادی از رسانه های جدید امروز ظهور کرده اند که مبهم شده اند. موضع من به عنوان وزیر ارشاد مشخص است، اما به هر حال این موضوع باید با اجماع و مشارکت بین دستگاه های ذیربط حل شود..»

اما به نظر می رسد رئیس جدید صدا و سیما تفاهم با وزارت ارشاد را چندان جدی نمی گیرد و این را می توان از دیدار اخیر وی با اعضای کمیسیون فرهنگ مجلس استنباط کرد; نصیرایی سخنگوی این کمیسیون گفت: این حوزه یکی از دغدغه های جدی ماست و نیاز است صدا و سیما به صورت ساختارمند به آن رسیدگی شود. لایحه قانونی که قرار بود در کمیسیون مربوطه در مجلس ارائه شود همچنان به کار خود ادامه می دهد و در کمیسیون در حال رصد و بررسی است و در آینده نزدیک جمع بندی می شود. ساترا به مدیریت این فضا و سریال خانگی ادامه خواهد داد و مسئولیت نظارت بر آنها بر عهده پخش کننده خواهد بود..»

حالا روزنامه خراسان با تیتر «آبزرور رسما رقیب شد» در گزارشی ویدیوی جدید صدا و سیما و جزئیات آن را اعلام کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: پلتفرم Telebion که قبلاً به عنوان پلتفرم پخش شناخته می شد، اخیراً سرویس جدیدی به نام Telebion Plus را راه اندازی کرده است که یک پلت فرم ویدیویی تمام عیار است. این پلتفرم که فیلم ها و سریال های روز ایران و جهان را منتشر می کند، جدیدترین رقیب پلتفرم های ویدئویی مانند فیلیمو و نما است که ظاهر شده اما با یک تفاوت مهم؛ “این اشتراک رایگان است.”

شاید موضوع نظارت و صدور مجوز تولید باید کمی فراتر از رقابت رسانه ای تلویزیون و شبکه سینمای خانگی بررسی شود. صدا و سیما بر اساس قانون اساسی مدعی است که متولی نظارت بر تولید صوت و تصویر را بر عهده دارد و وزارت ارشاد نیز با توجه به اینکه قانون «جامع صوتی و تصویری» را به وضوح تعریف نکرده است، مدعی است که این وزارتخانه باید مثل گذشته ملاقات کنند.. شبکه نمایش خانگی را تماشا کنید.

اینجاست که کارشناسان فرهنگی و رسانه ای موضوع «تنظیم رسانه» و ایجاد ستادی برای نظارت و نظارت بر «صوت و تصویر جامع» فراتر از صدا و سیما و وزارت ارشاد را مطرح می کنند.

ساترا به منظور تنظیم رسانه راه اندازی شد اما به دلیل اینکه در ساختار زیر نظر اپراتور است و از سوی دیگر به دلیل برخی خلاءهای قانونی، نظارت آن بر شبکه سینمای خانگی با حاشیه و جنجال رسانه ای مواجه شده است. وجود پایگاهی خارج از صدا و سیما و مدیریت با اختیارات اعطا شده می تواند مشکلات نظارت و مجوزهای تولید را حل کند و قطعاً چه کسانی در این پایگاه باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند یا جزئیات عملکردی آن چگونه باشد. اجماع و تصمیم گیری از سوی نخبگان رسانه فرهنگی کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید