آیا تصمیم خطرناک اروپا و آمریکا علیه ایران نزدیک است؟

آیا تصمیم خطرناک اروپا و آمریکا علیه ایران نزدیک است؟

روزنامه ساندی تلگراف انگلیس در گزارشی به نقل از منابع ارشد دولتی مدعی شد که دولت این کشور در حال تجدید نظر در رویکرد خود نسبت به برجام است.

این خبر پس از آن منتشر شد که فرزند علیرضا اکبری، پسر علی، به اتهام فساد مالی در کشور و اقدامات گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای سازمان اطلاعات دولت انگلیس، دارای تابعیت دوگانه ایرانی-انگلیسی است.

ایران چقدر با تولید بمب اتمی فاصله دارد؟

روزنامه ساندی تلگراف در گزارش ادعایی خود به نقل از منابع بلندپایه دولت انگلیس که نام و سمتشان ذکر نشد، نوشت: در پی اعدام علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع ایران که تابعیت ایرانی-انگلیسی داشت و به اتهام جاسوسی محکوم شد. “بریتانیا ممکن است حمایت خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را لغو کند.”

به گفته این منابع، از آنجایی که اوضاع از آغاز مذاکرات احیای هسته ای تغییر قابل توجهی کرده است، لندن در حال تجدید نظر در موضع خود در قبال این توافق و مشارکت در آن است.

یک منبع دولتی در این خصوص گفت: از زمانی که درگیر مذاکرات (مذاکرات برای از سرگیری برجام) هستیم، چشم انداز و پیشنهادات کاملاً تغییر کرده است که عمدتاً ناشی از رفتار ایران است.

این منابع آگاه همچنین خاطرنشان می‌کنند که روابط لندن با تهران در ماه‌های اخیر به دلیل سیاست دولت ایران در مورد اعتراضات داخلی دچار تنش‌های شدیدی شده است و انگلیس اکنون در حال بررسی همه گزینه‌ها برای پاسخ به اعدام علیرضا اکبری است.
گسترش تنش به مناطق دیگر

روابط ایران و اروپا در سه ماه گذشته به طور فزاینده ای تیره شده است و این افزایش تنش به مشکلات داخلی ایران و مسائل پهپادها مرتبط است.

بنابراین، فرضیه جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به طور کلی بروکسل مبنی بر اینکه آنها می توانند برجام را جدا از سایر موضوعات و همچنین مسائل مربوط به پهپادها دنبال کنند، کاملا زیر سوال می رود.

در واقع آنها معتقد بودند که تحریم های اعمال شده توسط بروکسل و تروئیکای اروپایی هیچ تاثیری بر روند احیای برجام نخواهد داشت. جوزپ بورل پیشتر در 24 نوامبر در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال ادعایی تسلیحات ایران به روسیه در جنگ اوکراین و تاثیر این موضوع بر توافق هسته ای گفت: اینها موضوعات متفاوتی است. برجام مسئولیت شورای امنیت سازمان ملل است و من به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات برای مذاکره مجدد درباره توافق برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران عمل می کنم. این مذاکرات دشواری ها و بن بست های زیادی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان ادامه دارد.

«مذاکرات هسته‌ای ربطی به موضوعات دیگری که قطعاً به ما مربوط می‌شود، ندارد. همچنین این مقام اروپایی در نهم آذرماه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران، ضمن تشریح مواضع و رویکردهای اتحادیه اروپا در قبال ایران در ماه های اخیر، موضوع برجام و مذاکرات هسته ای را جدا از سایر موضوعات در دستور کار قرار داد. دو کشور و تصمیم گرفتند که اتحادیه بر پیشبرد و پایان مذاکرات در وین تاکید داشته باشد.

بنابراین امروز شاهد آن هستیم که برخلاف دیدگاه بروکسل، تنش در یک منطقه در همان منطقه باقی نمی ماند، بلکه به مناطق دیگر سرایت می کند!

در سه ماه گذشته موضوعاتی مانند آغاز ناآرامی ها در ایران و بحث ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده از آنها در جنگ اوکراین و سپس صدور قطعنامه های مختلف علیه تهران نه تنها روابط دو کشور در این حوزه ها را تحت الشعاع قرار داده است. برجام بیش از گذشته در بلاتکلیفی باقی خواهد ماند و حتی نقطه کور آن نیز کورتر خواهد شد.
بدبینانه ترین سناریو

در خصوص ارتباط موضوع پهپادها به عدم تمدید برجام، باید به این نکته اشاره کرد که موضوع پهپاد باعث شده است که ایران متهم به نقض قطعنامه 2231 شود و ادعای غرب مبنی بر نقض این قطعنامه احتمالاً بر برجام تأثیر خواهد گذاشت. .

قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام حمایت می‌کند و در صورت اجرای عذرخواهی‌های غرب، snapback فعال می‌شود و تحریم‌ها برمی‌گردد و طبیعتاً در چنین شرایطی ایران تحت فصل هفتم قرار می‌گیرد.

غربی ها می گویند که بر اساس بند چهارم ضمیمه B قطعنامه 2231 و به دلیل آنچه دخالت ایران در جنگ اوکراین نامیده می شود، ادعا می کنند که ایران این قطعنامه را نقض کرده است و با به راه انداختن ماشه، همه موارد را باز می گردانند. تحریم‌هایی که بر اساس قطعنامه 2231 لغو شدند. در همین حال، غربی‌ها می‌گویند ایران پادمان‌ها و تعهدات پادمانی بیشتری را که در سال 2015 پذیرفته بود، زیر پا گذاشته است.

در عین حال، نقش بریتانیا را نیز باید در نظر گرفت. زیرا بریتانیا یکی از کشورهای 1+4 و عضو شورای امنیت است و می تواند ادعا کند که به تنهایی امکان بازگشت سریع را دارد.

در عین حال، سایر کشورهای اروپایی شرکت کننده در مذاکرات برجام به شدت با روند موجود موافق نیستند. همانطور که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیشتر گفته بود برجام را نمی توان با این چارچوب ادامه داد و باید به دنبال چارچوب جدیدی بود و از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان یکی از شخصیت هایی است که توجیهات حقوق بشری ابتدایی را با جدیت دنبال کرد. .

در نتیجه، امروز برجام بیش از هر زمان دیگری در خطر است. زیرا به استثنای آمریکا، کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری از احتمال از سرگیری مذاکرات برجام ابراز ناامیدی کرده اند.

آنچه این روزها به ذهن متبادر می شود، فضای بین سال های 2010 تا 2013 است. سال ها تنش بین تهران و غرب.

در آن سال‌هایی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بود، ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌داد، غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کرده بود و توافقی حاصل نشد.

به همین دلیل شاهد تحریم های شورای امنیت علیه ایران از یک سو و تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا از سوی دیگر بودیم. دوره افزایش تنش بین ایران، آمریکا و اروپا.

در شرایط کنونی دور از تصور نیست که دوره تنش تکرار شود، البته این بدبینانه ترین سناریوی ممکن است و به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه سیاست خارجی، اگرچه احتمالات نباید وجود داشته باشد. از دست رفته، برای دیپلماسی هرگز دیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید