آیا تغذیه در درمان اگزما تاثیر دارد؟

آیا تغذیه در درمان اگزما تاثیر دارد؟

این متخصص پوست و مو گفت: اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که با طیف وسیعی از علائم خود را نشان می دهد.

معصومه روحانی ناسب، متخصص پوست و مو در برنامه «ساختمان پزشکان» رادیو جوان درباره پوست گفت: پوست فقط لایه بیرونی پوشاننده بدن نیست؛ پوست فقط لایه بیرونی بدن نیست. بلکه عملکردهای پوست بسیار زیاد است. پوست یک لایه محافظ در برابر عوامل خارجی، نور خورشید، سنتز ویتامین D و محرک های محیطی است. علاوه بر این، پوست یک لایه محافظ در برابر میکروب ها و بسیاری از عملکردهای دیگر است و مهم ترین عملکرد پوست زیبایی و ظاهر فرد است. همانطور که ما از سلامت ذهن و قلب مراقبت می کنیم، پوست نیز به اندازه عملکرد آن مهم است.

این متخصص پوست و مو در برنامه ساخت پزشکان جوان رادیو درباره اگزما توضیح داد: اگزما یک بیماری التهابی پوستی است که با طیف وسیعی از علائم خود را نشان می دهد. خشکی پوست شایع ترین حالتی است که علائم دیگری ایجاد می کند. به عنوان مثال: احساس سوزش، خارش و قرمزی که شایع ترین علامت خارش است. اگزما می تواند حاد، تحت حاد یا مزمن باشد. اگزما گاهی حادتر است و خیلی سریع ایجاد می شود. اگر به دلیل عوامل تحریک کننده مانند؛ اگر پوست با مواد شوینده، رنگ یا نازک کننده تماس پیدا کند، این بیماری می تواند شدیدتر شده و علائم اضافی ایجاد کند. به عنوان مثال تاول، اسکار و غیره ایجاد می شود.

روحانی نسب، متخصص پوست و مو افزود: در صورت مواجه شدن با این علائم بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنیم. بنابراین، این پزشک است که تعیین می کند که آیا این علائم مربوط به اگزما یا بیماری پوستی دیگری است. اگزما انواع مختلفی دارد و شایع ترین نوع آن اگزمای آتوپیک است و بسیاری از افرادی که از اگزما رنج می برند در این دسته قرار می گیرند. از اوایل کودکی شروع به تجلی می کند و می تواند در کودکی باشد، تا جوانی و گاهی تا پیری ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: اگزما معمولا در فصول سرد سال تشدید می شود. بنابراین وقتی هوا سرد می شود، پوست خشک تر و رطوبت کمتری دارد و تمایل به عود و عود اگزما بیشتر است. اما در فصل بهار فصل گرده افشانی گل ها و گیاهان و همچنین تعریق بیشتر است زیرا وقتی انسان عرق می کند اگزما شعله ور می شود. رفتن به استخر و تماس پوستی با کلر موجود در آب باعث افزایش اگزما می شود. بسیاری از مشتریان ما در فصل بهار از اگزمای پلک رنج می برند.

متخصص پوست و مو در برنامه ساخت رادیو پزشکان جوان درباره بیماری زونا توضیح داد: استرس بیماری های پوستی را تشدید می کند و همچنین در شرایط استرس و سایر عوامل محیطی، بخشی از سیستم ایمنی بدن تغییر کرده و تحت تاثیر قرار می گیرد. هرپس زوستر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا است و عفونت اولیه نیست. زونا برای کسی که آبله مرغان داشته است مسری نیست و جای نگرانی نیست.

وی بیان کرد: یکی از عوامل موثر در عود اگزما می تواند تغذیه باشد. ما به بیماران توصیه می کنیم از غذاهای محرک، ادویه ها، کیوی، آناناس، توت فرنگی استفاده نکنند. اما در بسیاری از موارد اگزما حتی پس از حذف این عوامل تغذیه ای نیز ادامه دارد، یعنی ربطی به تغذیه ندارد و همچنین علل دیگری مانند نوع مواد شوینده، چرب بودن، نوع پوشش نیز در عود اگزما موثر است. . اگزما درمان قطعی ندارد، اما می توان آن را کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید