آیا حذف ارز ترجیحی شرایط اقتصادی را پیچیده می کند؟

ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1805694

آنچه این روزها در برخی رسانه ها بازتاب گسترده ای دارد، افزایش چشمگیر فقر در صورت حذف ارز ترجیحی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، این روزها بازار نقدی و حمایت از حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 بسیار داغ است اما آنچه مورد توجه همگان است این است که توزیع ارز ترجیحی تاثیری در معیشت مردم ندارد. ، با وجود نتایج. حمایت از اقشار ضعیف جامعه با تخصیص میلیاردها دلار ارز ترجیحی ضرورت اصلاح آن را برای همگان روشن کرد و نمی تواند از اقشار ضعیف جامعه حمایت کند. این در حالی است که بر اساس اسناد دریافتی، سیاست ارزهای ترجیحی موجب افزایش هزینه های تولید و افزایش قیمت در بازار شده است.

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نشان می‌دهد که ادامه روند تخصیص 4200 حجم ارز منجر به تورم 5.2 برابری می‌شود و در صورت حذف تورم کمتری خواهد داشت، همچنین به دلیل کمبود منابع کافی برای تخصیص ارز ترجیحی. 4200 تن در سه ماهه باقی مانده سال ادامه دارد، دولت باید 250000 میلیارد تن چاپ کند که تورم 108 درصدی را بر اقتصاد تحمیل می کند تا دولت بتواند به بخش های مهم اقتصاد و مصرف یارانه مستقیم بدهد و از تورم جلوگیری کند. ناشی از حذف 4200 جلد.

اما آنچه این روزها در برخی رسانه ها بازتاب گسترده ای دارد این است که در صورت رفع ارز ترجیحی فقر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، در حالی که بسیاری از این رسانه ها پیش از این اذعان داشته اند که برخی از ارز ترجیحی 4200 تنی رانت های هنگفتی دریافت کرده اند. دولت ارز ترجیحی را برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد، مردم آن را به صورت رایگان تهیه کردند، اما این روزها شروع به ایجاد رعب و ناامیدی در بین مردم کردند.

با توجه به تناقضات این رسانه ها می توان نتیجه گرفت که موضع جدید در مورد ارز ترجیحی بیشتر جنبه سیاسی دارد، بنابراین بهتر است سیاست گذار اقتصادی بر اساس واقعیت های اقتصادی نسبت به اصلاح نرخ ارز تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید