آیا دادگاه قبل از پایان بهار مزدا 1402 را باطل اعلام می کند؟

آیا دادگاه قبل از پایان بهار مزدا 1402 را باطل اعلام می کند؟

آمارهای تورم منتشر شده اخیر نشان می دهد که وعده “کنترل تورم” محقق نشده است. ضمن اینکه مشاهدات کارگران از قیمت کالاها و خدمات در بازار خلاف این را ثابت نمی کند.

شواهد بازار

اولین شاهد ملموس ماجرا: در اردیبهشت ماه قیمت مصوب گوشت مرغ 73 هزار تومان شد، یعنی قیمت رسمی این محصول پروتئینی اساسی در بازار از اسفند سال گذشته تا امروز ده هزار تومان افزایش یافت در حالی که بازار فعلی قیمت ها بالاتر از قیمت مصوب است. در عین حال، تولیدکنندگان تثبیت قیمت گوشت مرغ تحویلی به بازار را منوط به ارائه یارانه در سطح مناسب می دانند. در غیر این صورت ثبات قیمت ممکن نخواهد بود.

مثال واضح دوم: افزایش یک یا دو ماهه اجاره مسکن در اوایل بهار یک صعود تند است. پس از شوک وارده به بازار مسکن در زمستان سال گذشته، اکنون اثر افزایش بیش از 40 درصدی قیمت هر مترمربع آپارتمان به بازار اجاره منتقل شده است. مالکان در شهرهای بزرگ اجاره خانه را حداقل 40 درصد افزایش داده اند. در برخی موارد پیشنهاد افزایش اجاره بها تا 100 درصد پیگیری شده است. دلالان و واسطه ها در حوزه املاک با این استدلال که «از آنجایی که قیمت هر متر زمین و آپارتمان مسکونی افزایش یافته و قیمت اجاره مسکن نیز تابعی از نرخ خرید و فروش مسکن و در نتیجه اجاره بها است. بازار مسکن بهار امسال تکان خورده است» قیمت‌ها بازار را به جلو می‌برند و این باعث شده حجم عظیمی از نقدینگی به جای سرازیر شدن به سمت تولید یا صنعت از بازار مسکن خارج شود.

و سومین شاهد تورم افزایش رسمی قیمت حمل و نقل عمومی است. افزایش حداقل 40 درصدی کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو همان چیزی است که شهرنشینان به ویژه در تهران از اول اردیبهشت سال جدید شاهد آن بوده اند. امروز که از سر کار برگشتیم ده هزار تومان پول تاکسی دادیم اما فردا صبح که از خواب بیدار شدیم و رفتیم سر کار باید 14 یا حتی 15 هزار تومان برای تاکسی می دادیم و باید پول می دادیم. هزینه رفت و آمد رفت و برگشت در حمل و نقل معمولی در داخل شهر برای کارگرانی که دستمزد آنها تنها 27 درصد افزایش یافته است 40 درصد افزایش یافته است.

و شاهد دیگر زمزمه کمبود و گرانی دارو در سال جدید در حالی است که حذف داروهای ساده و پرمصرف از بیمه و به ویژه تامین اجتماعی از سال گذشته و سال قبل آغاز شد. سال گذشته بسیاری از داروهای ساده از جمله مسکن ها و مسکن ها گاهی تا 40 درصد گران شد و گسترش موج گرانی تا امسال منجر به افزایش شدید هزینه های درمانی خانواده های کم درآمد کشور شد. ، نادر، پدر شاغل یک دختر. یک مرد جوان مبتلا به ام اس با نگرانی در مورد داروهای دخترش می گوید: «در یکی دو سال اخیر، هزینه های دارو و بستری فرزندم تقریبا دو برابر شده است. مشکل اصلی جای دیگری است، گاهی اوقات داروهای دخترم به راحتی پیدا نمی شود. صبح زود بیدار می شوم و از 13 آبان تا هلال احمر… در داروخانه های شهر شلوغ می کنم…»

اینها نشانه هایی است که به چشم می خورد، کارگران و مستمری بگیرانی که حقوق ماهیانه آنها فقط 8 میلیون و چند صد هزار تومان است و با بحران مرخصی موقت و بیکاری، هیچ مزیت دیگری جز همین حقوق های ساده ندارند. حق اضافه کاری و اعزام و بسته های کمک هزینه معیشت در بسیاری از کارگاه ها از جمله کارگاه های کوچک و متوسط ​​از گذشته است.

اگرچه مرکز آمار هنوز اطلاعات کاملی در مورد تورم فروردین ماه منتشر نکرده است، اما ناکافی بودن دستمزدها و مزایا به داده های زیادی نیاز ندارد. یک چرخ در بازار و یک خرید معمولی که خیلی راحت یک هشتم یا یک پنجم حقوق یک ماه را جذب می کند، همه چیز را ثابت می کند.

تقاضا برای کارگران

در چنین شرایطی است که حسین حبیبی (فعال کارگری) با مراجعه به دادخواست ابطال دستمزد 1402 در دادگاه گفت: ابطال مزد یک ضرورت فوری است و باید سریعاً رسیدگی شود. کارگران در حال حاضر با مشکلات معیشتی روبرو هستند و نمی توانند چند ماه صبر کنند تا رای دهند. با توجه به فوریت موضوع، دیوان عدالت اداری باید قبل از پایان بهار، دستمزد 1402 را باطل کند، زیرا کارگران حداقل دستمزد امروزی نمی توانند اجاره بها پرداخت کنند یا هزینه درمان و تحصیل فرزندان خود را بپردازند.

وی تاکید می کند: انتظار کارگران این است که با یک مصوبه فوری دستمزد 1402 لغو و جلسات کارگری مجددا دستور تشکیل شود. به این ترتیب باید اجرای قانون را مطالبه کرد. به طور خاص، دستمزدها باید مجدداً بر اساس شرایط هنر تعیین شود. 41 قانون کار و به ویژه سبد معیشت خانواده های کارگری. تنها دستمزد تعیین شده بر اساس «سبد زندگی» می تواند کارگران را در موقعیت اقتصادی فعلی تثبیت کند.

کارگران از فردای صدور فرمان مزد 1402 شروع به شکایت کردند که با وجود افزایش حداقل 50 درصدی قیمت ها در سال 1401 و تورم قریب الوقوع، حداقل دستمزد را 27 درصد و سایر سطوح دستمزد را 21 درصد افزایش داد.

در مذاکرات دستمزد، اختلاف بر سر اندازه سبد معیشت 1402 روز به طول انجامید اما در نهایت همان سبد 13 میلیون تومانی در تعیین حقوق پایه لحاظ نشد. بند دوم اصل 41 بند الزامی و اجباری این قانون است و تاکید می کند که حداقل دستمزد باید بتواند هزینه های زندگی را پوشش دهد. این بند معیشت کارگران را کنترل می کند اما در مذاکرات مزد این بند قانونی نقض شد. اکنون به گفته حبیبی، دادگاه باید برای دور زدن قانون که خانواده های کارگری را از حداقل شرایط معیشتی محروم کرده است، عاجل وارد عمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید