آیا در حال حاضر قصد افزایش قیمت بنزین را ندارید؟!

آیا در حال حاضر قصد افزایش قیمت بنزین را ندارید؟!

روز جدید : ممکن است قیمت بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر باشد، اما در مقابل اقدامات بسیاری از سوی دولت ها برای کاهش مصرف بنزین انجام شده است تا مردم بتوانند از پس هزینه های انرژی برآیند. در ایران علی رغم ادعای دولت ها مبنی بر پرداخت یارانه های گزاف برای عرضه بنزین به مردم؛ اما هر چند سال یکبار بحث تغییر قیمت و افزایش آن مطرح می شود! مثلا چندی پیش معاون سازمان برنامه و بودجه قیمت واقعی بنزین را 20 هزار تن اعلام کرد و یکی از نمایندگان معتقد است قیمت واقعی بنزین برابر با یک دلار است! این اظهارات در شرایطی بیان شد که نظام اقتصادی ایران در نتیجه تصمیمات تحریمی دولت ها با تورم دو رقمی و چند ارزی مواجه است. از سوی دیگر راندمان پایین پالایشگاه ها و مصرف سوخت بالای خودروها و عدم برنامه ریزی صحیح از مسائل است. سیستم یارانه مدیریت می شود. هراز برای جبران کسری های خود هرازگاهی قیمت مهم ترین قسمت یارانه را افزایش می دهد. نمایندگان پارلمان اروپا که از پیشنهاد افزایش قیمت بنزین خبر داده اند که می تواند در مجلس رد یا تصویب شود، رسوایی تغییر قیمت بنزین بار دیگر تشدید شده است.

قیمت واقعی بنزین یک دلار است

در همین رابطه «عبدالعلی رحیمی مظفری» عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه قیمت بنزین در سال آینده تغییری نمی کند، گفت: اگرچه در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت بنزین وجود دارد، اما لازم به ذکر است در این پیشنهاد بحث افزایش قیمت ها مطرح شده است که قابل قبول یا رد است.وی افزود: اگر بنزین یک سرمایه ملی است باید بین همه مردم توزیع شود و توزیع بنزین بین افرادی که دارند. ماشین‌ها دور از عادلانه هستند.” نماینده مردم فارس در مجمع نمایندگان فارس گفت: متاسفانه شرایط به گونه ای نیست که بتوان موضوع بنزین را به طور کامل حل کرد. رایگان و لیتری 3 هزار تومان نیز تعلق می گیرد.

کنترل تورم؛ بهترین تصمیم

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی به آرمانملی گفت: قیمت بنزین یا برق یا یارانه در حوزه انرژی موضوعی است که در سال های اخیر مطرح شده و دولت ها هر لحظه آن را افزایش می دهند و چند سال بعد باید دوباره آن را افزایش دهند. افزایش قیمت ها ادامه داد: دولت ها شروع به افزایش قیمت کرده اند، وی ادامه داد: سوال اینجاست که این سیاست تا چه زمانی می تواند افزایش یابد، به عنوان مثال امسال مانند سال های گذشته و سال آینده نیز این امر تکرار خواهد شد. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که اعتقاد بر این است که قیمت ها باید تغییر کند، باید علت آن را جست و جو کنیم؛ افزایش قیمت بنزین یا انرژی غیرفعال شده است؛ باید دید چرا برای پاسخ به این سوال، یک سوال دیگر لازم است. سوال شود و آن این است که اگر تورم در ایران مانند 90 درصد کشور، در دنیا زیر 5 درصد بود یا اگر پول ملی اینقدر ضعیف نبود باز هم باید قیمت بنزین را افزایش می داد؟ این کارشناس اقتصادی توضیح داد: یا اگر بخش برق ما اینقدر انرژی از دست نمی دهد یا خودروسازان خودرویی تولید می کنند که مانند خودروهای استاندارد در دنیا بنزین مصرف می کند، آیا دوباره باید به همان میزان بنزین تولید کنیم؟ در تمام پالایشگاه های استاندارد دنیا، تولید بنزین برای نفت خام افزایش یافته است، آیا باز هم باید به سمت ساخت پالایشگاه برویم یا عرضه بنزین را بیشتر کنیم؟ این را به این دلیل گفتم که اگر تورم زیر 5 درصد بود، اگر ماشین استاندارد و پالایشگاه و … بود. البته لازم نبود هر چند سال یکبار قیمت کریرها را افزایش دهیم.

نقش مردم در اقتصاد؟!

هاکشناس افزود: این تورم دو رقمی است آیا مردم می توانند کاری را که نمی دانند انجام دهند؟ آیا مردم مقصر هستند که خودروهای داخلی بیش از استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند؟ به عبارت دیگر سیاست های پولی و اقتصادی دولت در مرکز افزایش قیمت ها قرار دارد. وی ادامه داد: سوال این است که اگر دولت ها مقصر تورم هستند، آیا مردم باید هزینه آن را در قالب افزایش قیمت پرداخت کنند؟ و سوالی که در ابتدا پرسیدم این است که این روند چقدر می تواند ادامه داشته باشد؟ این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که این روند و گفتمان در زمینه تغییر قیمت بنزین صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. آیا می توان فهمید که دولت و مجلس در حال ایجاد فضا برای افزایش قیمت بنزین هستند که افزایش قیمت ها در دوره های قبل به همین صورت بوده است؟ وی گفت: این یک بحث است اما نمی دانم به این زودی قیمت بنزین تغییر می کند، زیرا به هیچ وجه از نظر اجتماعی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه چنین تمایلی به افزایش قیمت ندارد. قیمت انرژی.”

جامعه هیچ قدرتی ندارد

این وکیل دادگستری در خصوص دلایل مطرح شدن چنین موضوعاتی در کشور در مقاطع زمانی خاص گفت: دلیل طرح این موضوعات این است که در نهایت هزینه تولید بنزین با درآمد حاصل از فروش آن برابری نمی کند. وی در پاسخ به این سوال که این مشکل در تمام سال های تولید بنزین وجود داشته است، چرا با برنامه ریزی یارانه بنزین را کاهش نمی دهیم یا قیمت ها را استاندارد نمی کنیم؟ وی توضیح داد: مشکل کار هم همین است، در واقع مشکل کار بعد از طرح تثبیت قیمت ها در مجلس در سال 85 به وجود آمد. پیش از این بسته به نرخ تورم قیمت ها هر سال به طور متوسط ​​10 درصد افزایش می یافت، اما هر از چند گاهی طرحی برای تثبیت قیمت ها ارائه می شد که هر سه تا چهار سال یکبار افزایش قیمت ها را به همراه داشت. این کارشناس اقتصادی افزود: تا زمانی که تورم دو رقمی در اقتصاد ایران وجود داشته باشد، افزایش قیمت همه کالاها از نان گرفته تا بنزین و مسکن و خودرو اجتناب ناپذیر خواهد بود. وی گفت: بعید می دانم در کوتاه مدت این اتفاق بیفتد و پیش بینی من این است که حداقل امسال و تا پایان نیمه اول سال آینده این اتفاق نخواهد افتاد. جامعه تمایلی به افزایش قیمت ها ندارد. تغییرات در قیمت انرژی بر همه بخش ها تأثیر می گذارد و تجربه قبلی با افزایش قیمت بنزین این را تأیید می کند. در شرایط کنونی با توجه به شرایط متلاطم اقتصادی و تورم بالا، چنین تصمیمی می تواند منجر به افزایش تورم و در نهایت قیمت ها شود که می تواند اعتراضات را برانگیزد، زیرا فشار اقتصادی بسیار شدیدی بر مردم وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید