آیا زنی می تواند برف «پارادایس» را ببیند؟

آیا زنی می تواند برف «پارادایس» را ببیند؟

روز جدید وی در گزارشی به انتقاد از عملکرد ۱۱ ماهه شهرداری تهران می پردازد: شهردار در آستانه انتقاد از شورای شهر همسو!

تابلوها و بیلبوردهای شهری «دستاوردهای 200 روزه شهردار تهران» به طور کامل از سطح شهر جمع آوری نشده است، اعضای شورای شهر چندین بار در صحن شورا از عملکرد علیرضا زاکانی و تیم جدید شهرداری تهران انتقاد کردند تا آنچه را شیرین کنند. عملکرد یکساله اش را می گوید در شهرداری هر روز تلخ تر می شود. 20 شهریور سال گذشته پس از اعطای ریاست زاکانی به لگایش، با رای اکثریت شورای شهر ششم به عنوان «رئیس جمهور» پایتخت معرفی شد. اما به گفته منتقدان او قصد داشت تهران را به کلان شهر نمونه جهان اسلام و «ام الکرای جهان اسلام» تبدیل کند که برای 11 ماه تصدی خود، نام «هیچ» یا حداقل رتبه ها می تواند. در مقابل رکورد او قرار گیرد. مصداق این سخنان سخنرانی اعضای شورای شهر که از نظر فکری و جناحی با علیرضا زاکانی در ارتباط هستند، در زمانی است که وی دستاوردهای 200 روزه خود را در تهران با هزینه چند میلیاردی این نهاد عریض و طویل شهری ارائه کرد. در زمینی به مساحت 1250 هکتار احداث شده است کمربند سبز تهران مفتخر به احداث و بهره برداری از 32 میدان میوه و تره بار، احداث و بهره برداری از 3 ایستگاه مترو و … می باشد که این اتفاقات در شورای شهر پنجم و شهردار وقت نیز رخ داده است. تهران پیروز حناچی و مورد انتقاد قرار گرفتند.اعضای فعلی شورای شهر و شهرداری قرار گرفتند. اما قرار دادن بیلبوردها با موجی از حملات تند منتقدان زاکانی همراه شد. منتقدانی که معتقد بودند حتی اگر همه 60 هزار نیروی شهرداری بیل و کلنگ بگیرند و وارد گودال عملیات اجرایی شوند، نمی توانند در عرض 200 روز ایستگاه بسازند و به بهره برداری برسانند یا 1250 هکتار فضای سبز در کمربند مقدس تهران ایجاد کنند. ! آنها معتقد بودند پروژه هایی که در آن زمان به بهره برداری رسید، همان پروژه های نیمی از دوره های قبلی حاکمیت شهر بود که در دوره او به پایان رسید و اکنون زاکانی به سادگی در حال قطع نوار است. انتقاداتی که زاکانی هرگز به آنها پاسخ نداد!

بازار املاک ماکارا

در شرایطی اعضای شورای شهر ششم شهردار سابق و شورای شهر پنجم را متهم به «فروش شهر» برای ایجاد تعادل در بودجه و هزینه های شهرداری تهران کردند که حدود یک ماه پیش حبیب کاشانی، خزانه دار این شورا انتقاد کرد. وضعیت مالی شهرداری چندی قبل و بعد از شنیدن سخنان شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای زاکانی قبلاً در نماز جمعه این سخنان را گفته بود، گفت: اما سوال من این است که چه اقدامات عملی انجام شده است. شما (تهدیدها) از کاهش زمان پروانه ها صحبت می کنید و آیا کسی برای صدور مجوز هم اقدام می کند؟، سپس به گزارش عملکرد مالی دو ماهه اول سال 1401 اشاره کرد و به شهردار تهران مراجعه کرد: گزارش مالی فروردین و اردیبهشت درآمد 3 هزار و 270 میلیارد تومانی و کسری 6 هزار میلیارد تومانی را نشان می دهد.» اوضاع به قدری بد است که یک ساختمان و زمین را به یک شرکت به مبلغ 1600 میلیارد فروختید. تومان برای حقوق خرداد ماه و پیش بینی می کنم در ماه های آینده با این رویه حتما شهر آفتاب را حتی شهروندان و حتی همشهریان بفروشید.

اما این سخنان به قدری بازتاب گسترده داشت که رئیس شورای اسلامی شهر تهران را وادار به واکنش کرد. مهدی چمران در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر فروش برخی املاک به شهرداری تهران برای پرداخت حقوق پرسنل، گفت: از کسانی که این موضوع را مطرح کرده اند خواسته ایم در صورت داشتن سند ارائه کنند. در سال های گذشته شهرداری می توانست بخشی از املاک خود را بفروشد. به نظر من فروش ملک در این مدت بسیار کمتر است. البته املاک فروخته شده درج شده و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه می شود. رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سندی در این زمینه به دست ما نرسیده است.

سکوت در برابر شکایات

اما این پایان انتقادات شهرداری تهران نبود. ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهرانیز با صراحتا به وجود فساد در شهرداری تهران اعتراف کرد و با اشاره به اینکه تاکنون اقدام عملی برای مبارزه با فساد در شهرداری انجام نشده است، گفت: متاسفانه بررسی گزارش ها صورت گرفته است. سازمان بازرسی کل کشور و بررسی های انجام شده توسط نهادهای رسمی نشان می دهد که شهرداری تهران در یک دهه اخیر در بین تمامی نهادهایی که به طور مستقیم به مردم خدمت می کنند، همواره جزو سه نهاد برتر از نظر نارضایتی عمومی، عدم پاسخگویی مناسب و تعداد زیادی از شکایات البته این سوال مربوط به این دوره شهرداری تهران نیست و به عملکرد دوره های قبلی شهرداری اشاره دارد. امانی با اشاره به شناسایی 120 گلوگاه فساد در شهرداری گفت: این در حالی است که یکی از شعارهای آقای زاکانی قبل از شهردار شدن، برخورد با فساد اداری در شهرداری بود.

شهر همیشه “خوب” است

آخرین انتقاد از عملکرد زاکانی از سوی مهدی اهریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا، پس از شنیدن گزارش حسابرسی شرکت شهربان و حریمبان مطرح شد و تاکید کرد که مجموعه مدیریت شهری باید حاکمیت شهر را بررسی کند. وی اعلام کرد: دوستان در دفاع از عملکرد شهربان اشاره می کنند که شهر چالشی ندارد! بله، اگر همه چیز را رها کنیم و اهمیتی ندهیم، چالشی نخواهیم داشت. ظاهراً زندگی آرامی با دست فروشان است و کارکنان حریمبان و شهربان مشغول انجام وظایف خود هستند. اگر مدتی را در اطراف غرفه ها بگذرانید، می دانید که وقتی می گوییم آنها کار خود را انجام می دهند، این به چه معناست؟ ! چشمانمان را باز کن
واقعیت های جامعه بسته است و شهر «آزاد» و «مهجور» است. این حالت چهارراه یکنواخت و گسترده است. من می گویم اگر در برخی نقاط شهر کودک کار و دستفروش می بینید، یعنی هنوز چالش هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: دوستان اشاره کرده اند که برنامه ای برای مهار این چالش ها وجود دارد، اما من می گویم این شهر که پایتخت و
ام القری جهان اسلام است، مدیریت های زیادی را به خود دیده و به دلیل مدیریت متروک دوره قبل، شرایط سختی را پشت سر گذاشته است که واقعا جای تاسف دارد. وی با اشاره به گزارش مدیرعامل شهربان و حریمبان گفت: می گویید چالش نداریم؟ این آمار حداقل برای من قابل قبول نیست. مثلاً در چهارراه نظام آباد حدفاصل مرز منطقه هفتم و هشتم کشاورزان گوسفند می فروشند و برای خود گوسفند درست می کنند. پلیس پیشرو نیز کار خود را رها کرده است و در خیابان ها و محله ها ون ها، دستفروشان، سد معبر و بسیاری از مشاغل مزاحم را می بینید. مهجوریت یعنی آنچه در وضعیت مترو و سطح خیابان ها می بینیم. اهریان افزود: شاید خیلی از دوستان تذکر مرا نفهمند و سیل تذکرات بعد از این دیدار به سمتم سرازیر شود، اما از کسی شکایتی ندارم. ما در این سالن سوگند یاد کردیم. وضعیت مدیریت شهری چگونه است؟ آقایان مسئولیت بپذیرید، چه کار می کنید؟ امیدوارم دیگران از این صحبت ها متوجه شوند و در مدیریت شهری به آن فکر کنند».

به هر حال به نظر می رسد این رویه به معنای آن است که موج انتقادات از معرفی شهردار جدید پایتخت به پایان نرسیده است، اما در هفته های آینده باید منتظر حملات تندتری به سوء مدیریت زاکانی در شهر 13 میلیونی باشیم. مردم. انتقاداتی که مدتی است رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و به نظر می رسد حتی ممکن است به استیضاح یا استعفای شهردار نیز منجر شود! اما تاکنون هیچ پاسخ و واکنشی از زاکانی در خصوص این موارد نشنیده ایم. همانطور که در چند هفته گذشته اتفاق افتاده، گزارش‌های تایید نشده‌ای مبنی بر خروج احتمالی زاکانی از مقر بهشت ​​و تحویل کلید به شخص دیگری منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید