آیا کمبود نفت وجود دارد؟

آیا کمبود نفت وجود دارد؟

روز جدید : اوکراین یکی از تامین کنندگان اصلی روغن آفتابگردان به ایران است اما وقوع جنگ در این کشور از این نظر برای ما چالشی نخواهد بود زیرا می توانیم این نیاز را از کشورهای دیگر تامین کنیم. .

ابوالحسن خلیلی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ روسیه و اوکراین ما را در تامین روغن آفتابگردان به چالش می کشد؟ وی گفت: منابع نفتی ما متعدد است و تشدید تنش ها در اوکراین منجر به کمبودی نخواهد شد که در کشور با کمبود مواجه شود.

وی ذخایر استراتژیک روغن کشور را قابل توجه دانست و گفت: در حال حاضر قیمت جهانی دانه های روغنی و سایر غلات افزایش یافته است که این موضوع نه تنها بازار ما را به چالش می کشد و یک معضل جهانی است.

خلیلی با معرفی منابع نفتی در ایران گفت: روسیه، اوکراین و مالزی جزو کشورهای ما برای تامین نفت هستند. دانه های روغنی نیز از برزیل، کانادا و روغن آفتابگردان از آرژانتین و اوکراین وارد می شود.

تولید کمتر از 10 درصد نفت کشور

همچنین در همین راستا داریوش محمودی، دبیر سابق انجمن روغن نباتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: در شرایط فعلی ذخایر ما قابل توجه است و می توانیم نیازهای خود را در ماه های آینده تامین کنیم. ما برای تامین روغن آفتابگردان به اوکراین وابسته هستیم که از منابع دیگر امکان پذیر به نظر می رسد.

وی گفت: ما می توانیم به توانایی روسیه در تامین روغن آفتابگردان توجه بیشتری داشته باشیم. به نظر من در این شرایط نباید به این مسائل نگاه کرد، زیرا این باعث ایجاد تصویر منفی یا مثبت در بازار و ایجاد التهاب در بازار می شود.

محمودی با ارائه مسیرهای اصلی واردات روغن گفت: روغن آفتابگردان از روسیه و اوکراین، روغن پالم از مالزی، روغن سویا از آمریکای جنوبی وارد می شود.

وی گفت: کمتر از 10 درصد نفت مورد نیاز ما در کشور تولید می شود. ما برای نفت به کشورهای دیگر وابسته هستیم».

دبیر سابق انجمن روغن نباتی در پاسخ به این سوال که آیا برای واردات روغن آفتابگردان می توانیم ترکیه را با اوکراین جایگزین کنیم؟ وی گفت: در شرایط فعلی ممکن است این امر امکان پذیر باشد اما باید توجه داشت که ترکیه تولیدکننده نیست و از اوکراین دانه های روغنی وارد و تصفیه می کند.

به گفته وی؛ چالش عرضه جهانی روغن آفتابگردان است و شکی نیست که قیمت جهانی سویا و روغن پالم همچنان در حال افزایش است.

محمودی در نهایت ذخایر استراتژیک نفت را قابل توجه دانست و افزود: سیاست دولت در زمینه توزیع و تامین ارز برای واردات نفت باید تسریع شود. به نظر من بهتر است نفت را با ارز آزاد وارد کنند و تاجران آن را وارد کنند نه اینکه منتظر دریافت ارز باشند.

دیدگاهتان را بنویسید