اجرای کامل طرح تولید 1400 صنعت پتروشیمی


ساعت: 20:29
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818270

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پتروشیمی ها طرح تولید و تامین منابع ارزی کشور را برای سال 1400 اجرا کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی وزارت نفت؛ مرتضی شهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می شد در سال 1400 12 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شود که این رقم قبل از پایان سال به دست آمد. سال و پتروشیمی تا پایان سال 1400 مبلغ 12.5 میلیارد دلار به نیما تحویل داده شد و ظرفیت اسمی تولید محصولات پتروشیمی در سال 1400 90 میلیون تن بود و برنامه تولید سال به طور کامل محقق شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در حال حاضر سالانه بالغ بر 1.5 میلیارد دلار برای واردات محصولات پتروشیمی مورد نیاز کشور هزینه می شود که این امر علاوه بر ایجاد درآمد و اشتغال از نشت ارز نیز جلوگیری می کند.

شهمیرزایی در خصوص آخرین وضعیت اعتبارات برای اجرای برنامه هفتم و هشتم توسعه گفت: برای برنامه هفتم توسعه 68 پروژه پتروشیمی در نظر گرفته شده است که در مجموع به حدود 36 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که 8 میلیارد دلار آن برای برنامه هفتم توسعه است. تاکنون 8.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است، وی افزود: سرمایه گذاری کرده اند و به طور میانگین بین 31 تا 32 درصد پیشرفت دارند و خوشبختانه شرایط خوبی برای تامین منابع آنها وجود دارد و در عرصه بین المللی شاهد شرایط مطلوبی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: دغدغه تامین سرمایه بیشتر برای پروژه های برنامه هشتم توسعه است که حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و پروژه ها تعداد زیادی محصول با ارزش افزوده تولید خواهند کرد. وی ادامه داد: در صورت عدم تمدید برنامه هفتم، برنامه های برنامه هشتم توسعه از سال 1406 تا 1411 تکمیل می شود و با توجه به اینکه اجرای برخی از برنامه های برنامه هشتم نیز آغاز شده است، پیش بینی می شود این مشکل خاصی نداشته باشد. اما نیاز به مراقبت ویژه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید