ادامه آمار یکساله دولت سیزدهم؛ آقای رئیس جمهور «رشد اقتصادی 5 درصدی» از کجا آمد؟!

ادامه آمار یکساله دولت سیزدهم؛  آقای رئیس جمهور «رشد اقتصادی 5 درصدی» از کجا آمد؟!

روز جدید : رئیس جمهور پیش از ظهر شنبه 28 خردادماه مصادف با اولین سالگرد انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مردم پیشوا، کرچک و ورامین که در ورزشگاه جهان پهلوان تهتی این شهر تجمع کردند، سخنرانی کرد. انتخابات ریاست جمهوری 1400. آنچه در عرصه اقتصادی دنبال می کنیم این است که مردم، بازار و فعالان اقتصادی شاهد آرامش و رشد اقتصادی باشند. وی با بیان اینکه دولت برای سال 1401 رشد 8 درصدی را در نظر گرفته بود، یک چهارم رشد اقتصادی است. یک درصد، سال 1400 را با رشد اقتصادی 5 درصدی به پایان رساندیم.

رئیس جمهور کشورمان پیش از ظهر شنبه 28 خرداد مصادف با اولین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 در جمعی از مردم پیشوا، کرچک و ورامین که در ورزشگاه جهان پهلوان تهتی این شهر تجمع کرده بودند، سخنرانی کرد.

وی با بیان اینکه آنچه ما در عرصه اقتصادی دنبال می کنیم این است که مردم، بازار و فعالان اقتصادی شاهد آرامش و رشد اقتصادی باشند، افزود: دولت برای سال 1401 رشد 8 درصدی را در نظر گرفته است. رشد اقتصادی یک چهارم بوده است. سال 1400 را با 5 درصد رشد اقتصادی به پایان رساندیم.

در همین راستا بانک مرکزی یک روز پیش از سخنان رئیس جمهور گزارش داد: رشد اقتصادی کشور (به قیمت ثابت در سال 1395) در سال 1400 به 4.4 درصد رسید. دستیابی به رشد اقتصادی 4.4 درصدی در سال 1400 همراه با رشد اقتصادی 4.1 درصدی در سال 1399 نشان دهنده تمایل به بهبود فعالیت های اقتصادی در کشور با وجود تداوم تحریم های اقتصادی است.

از اختلاف 6 دهم درصدی آمار بانک مرکزی دولت با شخص رئیس جمهور که بگذریم، باید نگاهی دقیق به این ارقام و به طور کلی نحوه محاسبه رشد اقتصادی داشته باشیم. حتی اگر بپذیریم که درست است، آقای رئیس جمهور نباید آن را مبنای شرایط کشور قرار دهد، زیرا رشد اقتصادی از سال 53 یا 54 و همچنین سال های پایانی دولت اول روحانی چنین چیزی را نشان نمی دهد. یک چیز.

به طور سنتی، کل رشد اقتصادی به عنوان تولید ناخالص ملی (GNP) یا تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه گیری می شود. با این حال، گاهی اوقات از معیارهای جایگزین استفاده می شود. با این حال، رشد اقتصادی تحت تأثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود که حتی ممکن است به شرایط استرس زا مرتبط باشد.

رشد اقتصادی اگرچه یکی از مهم ترین شاخص های اقتصاد سالم است، اما به شرطی که مستمر و ناشی از ارتقای بهره وری در همه حوزه ها از جمله تولید باشد، یکی از بزرگترین آثار رشد بلندمدت کشور مثبت بودن آن است. بر درآمد ملی و اشتغال تأثیر می گذارد. که استاندارد زندگی را بالا می برد. بنابراین این موضوع که با افزایش تولید همراه است موجب اشتغال بیشتر و افزایش ثروت کشور و جمعیت آن می شود.

اکنون رشدی که تنها در یک سال به دلیل افزایش درآمدهای نفتی حتی با دور زدن تحریم‌ها یا آزادسازی دارایی‌های تحریمی محاسبه می‌شود، برای کل اقتصاد ارزش اقتصادی ندارد و تنها آماری است که در سر ما می‌چرخد. تورم و عدم ثبات اقتصادی، رشد عملا بی معنی است و امیدواریم دولت حداقل از آمارهای خود راضی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید