ادامه عملیات رهاسازی رودخانه در استان زنجان/ عدم تمایل سرمایه گذاران به احداث شهربازی در نزدیکی پل میربهادین


ساعت: 14:08
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837751

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: آزادسازی و لایروبی رودخانه ها هر ساله توسط این شرکت برنامه ریزی و اولویت بندی می شود، اما کمبود اعتبار مانع از اجرای انبوهی از اقدامات می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل افشاری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده رهاسازی رودخانه ها همه ساله در استان انجام می شود، گفت: برای رهاسازی رودخانه ها و پاکسازی مسیر آنها اولویت هایی در نظر گرفته شده است که ابتدا رسیدگی به شکایت و تصمیم گیری، اولویت بعدی خواهد بود. پاکسازی و لایروبی مسیرهای اکتشاف و مشخص شده باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته شکایاتی درباره سدهای گلابر و سجاسرود وجود داشت و رهاسازی انجام شد، افزود: امسال رهاسازی رودخانه ها و بستر رودخانه ها از بستر آبرود آغاز شد.

مدیر عامل ATC زنجان گفت: سال گذشته طرح ATC تخلیه 30 هکتار از بستر رودخانه ها و لایروبی 30 کیلومتر از رودخانه ها بود. اما رهاسازی در 201 هکتار و لایروبی در 33.5 کیلومتر رودخانه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: کارهای زیادی باید انجام شود، اما به دلیل عدم تخصیص منابع، امکان ادامه فعالیت وجود ندارد و همچنان مدیون پیمانکارانی هستیم که در پاکسازی بستر و سال گذشته کمک کردند. بنابراین، این امر باعث شد شرکت بیش از یک اقدام نکند.

افشاری با اشاره به اینکه در رودخانه ای مانند زنجانرود ساخت و ساز مرتفع است اما خارج از تلاقی بستر رودخانه ها این سازه ها ساخته می شود، تصریح کرد: طبق ضوابط، بستر رودخانه مساحت متفاوتی دارد بنابراین این بستر ۱۰۰ متر است. تا 200 متر متغیر است و معمولاً 10 متر برای جریان است، اما باز هم مخالفت هایی وجود دارد و این سکوهای اعلامی در حال بررسی است و ممکن است تغییر کند.

وی گفت: گاهی اعلام می شود ساخت و ساز در مسیر زنجانرود زیاد است اما باید گفت بسیاری از باغات بستر و حاشیه زنجانرود قبل از ابلاغ قانون و مستندسازی بوده است، بنابراین اگر اینها را بگوییم. باغ ها در بستر رودخانه ساخته شده اند. با توجه به وجود سند اسناد رسمی، ابتدا باید هزینه این زمین را پرداخت کنیم و سپس نسبت به معافیت اقدام کنیم که به دلیل کمبود اعتبار عملا غیرممکن است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در ادامه گفت: سال گذشته بخشی از شهر زنجانرود اطراف پل میرباح الدین لایروبی شد اما به دلیل کمبود اعتبار امکان حفاری کل بستر رودخانه وجود نداشت، اما ارگان های دیگری مانند شهرداری، فرهنگ میراث نیز باید تلاش کنند تا وضعیت شهر و زنجانرود از وضعیت فعلی خارج شود.

وی گفت: با وجود اینکه طرحی برای احداث پارک ساحلی در اطراف پل میربهادین تعریف شده است، اما هنوز سرمایه گذاری در این منطقه صورت نگرفته است، هرچند سرمایه گذار چندین بار بازدید کرده اما از سرمایه گذاری خودداری کرده است.

افشاری با اشاره به اینکه بحث رودخانه زنجانرود و حفاظت از پل میربهادین فقط لایروبی نیست، گفت:

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید