ارائه دستاوردهای حقوق بشر ایران به سازمان های بین المللی

ساعت: 18:00
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1783034

دبیر ستاد حقوق بشر در ایران گفت: ستاد حقوق بشر به زودی دستاوردهای حوزه حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران را تدوین و برای تمامی سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی در تهران ارسال خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم قریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، امروز (سه‌شنبه) در نشست سفرای بیش از ۶۵ کشور و سران سازمان‌های بین‌المللی، گفت: «حقوق بشر» متأسفانه شاهدیم که برخی کشورها از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود استفاده می کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران گفت: ستاد حقوق بشر به زودی این دستاوردها را تدوین و برای تمامی سفارتخانه ها و سازمان های بین المللی در تهران ارسال خواهد کرد.

دبیرکل ستاد حقوق بشر تحریم های یکجانبه، تروریسم و ​​برخی نگرش های سیاسی را از موانع و محدودیت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر برشمرد و گفت: امیدواریم با همکاری طرفین و قوه قضاییه در سراسر جهان، ما می توانیم بر این موانع غلبه کنیم.»

قریب آبادی همچنین با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در اکثر کنوانسیون ها و معاهدات جهانی حقوق بشر، گفت: ما به تمام تعهدات خود پایبند هستیم و به طور منظم از اجرای تعهدات بین المللی خود به سازمان های حقوق بشری گزارش می دهیم.

وی با اشاره به بهبود ساختار ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، گفت: اعضای این ستاد را مقامات عالی رتبه از هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه حقوق بشر سایر کشورها تشکیل می دهند.

قریب آبادی افزود: علیرغم انتقادهای جدی از سوابق سیاسی حقوق بشری ایران مانند تعیین گزارشگر ویژه و صدور قطعنامه های غیرقانونی، هیچ گاه همکاری با سازوکارهای حقوق بشری را قطع نکردیم.

وی افزود: انتظار داریم همه کشورها رویکردهای سیاسی برخی کشورها را در حوزه حقوق بشر اتخاذ کنند.

قریب‌آبادی تحریم‌های یکجانبه را غیرقانونی و مغایر با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دانست و گفت: همه کشورها موظفند با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی برخورد کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در کشورمان افزود: کشورهایی که تحریم های یکجانبه را رعایت می کنند، از نظر ما شرکای کشوری هستند که این تحریم های یکجانبه را آغاز و اجرا کرده اند.

قریب آبادی با اشاره به 17 هزار شهید جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح و ثبات هزینه های زیادی پرداخت کرده است و در این شرایط چگونه همچنان متهم به نقض حقوق بشر هستیم و نیازمند گزارشگر ویژه؟» و قطعنامه های حقوق. ما انسانیت داریم اما کشورهای دیگری که چشمشان را به روی تروریست ها می بندند و تروریست ها را در کشور خودشان می پذیرند مدافع حقوق بشر هستند.

وی در پایان سخنان خود از سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف خواست تا نسبت به موضوع حقوق بشر نگاهی بی طرفانه و غیرسیاسی داشته باشند و گزارش های دقیقی از وضعیت جمهوری اسلامی ایران در پایتخت های خود ارائه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید