ارائه 120 برنامه اقدام / تسهیل گری تحول آفرین فرهنگی و هنری برای نهادینه سازی عدالت فرهنگی

ارائه 120 برنامه اقدام / تسهیل گری تحول آفرین فرهنگی و هنری برای نهادینه سازی عدالت فرهنگی

به گزارش روزنو، از ابتدای کار دولت مردمی برای ساختن ایران قدرتمند؛ همه می دانند که فرهنگ زیربنای تمدن و زیرساخت جامعه است، بنابراین ارزیابی دولت سیزدهم در این حوزه برای دستیابی به یک راهبرد بی نقص مهم بود.

در این مدت وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی با انجام بیش از 50 سفر استانی با تاکید بر برقراری عدالت فرهنگی همزمان با رگه های جدید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یکی از پربارترین وزرای دولت سیزدهم به کار گرفت. گسترش ویروس کرونا و مناطق پیرامونی آن که عملکرد قابل توجهی را نشان داد.

آنچه امروز مهم است این است که افکار عمومی همواره پیگیر کار مسئولان باشد. این وزارتخانه به‌عنوان نهاد حاکم، طبق وعده‌های خود، طی مدت کمتر از یک سال، گزارش این اقدامات را به صورت فشرده در اختیار مردم و مردم قرار می‌دهد تا با ارائه گزارش تفصیلی به وعده‌های داده شده عمل کنند. عملکرد آنها در این دوره در معرض قضاوت مردم قرار می گیرد.

نهادینه سازی بخشی از مفهوم واقعی گسترش عدالت فرهنگی با اجرای برنامه ها و اقدامات فرهنگی و هنری در برخی نقاط پهناور ایران اسلامی، توسعه دیپلماسی فرهنگی هنری، معافیت مالیاتی هنرمندان، توجه ویژه به حوزه های فرهنگی و هنری، مواجهه با مردم. فرهنگ، هنر و رسانه، ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، توجه ویژه به حوزه زیارتی (داخلی و خارجی)، برگزاری موفق جشنواره های فجر، کمک به توسعه فرهنگی، هنر در فضای مجازی. از جمله برنامه هایی بود که در سال گذشته توجه و اقدام دولت سیزدهم در وزارت ارشاد قرار گرفت.

احیای شأن سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم مهمترین دستور کار این وزارتخانه بود که با اقداماتی از جمله تدوین و ابلاغ سند تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال بود. حوزه های تابعه، تشکیل شورای اجرای سند تحول دولت مردمی و تشکیل کارگروه فرهنگی دولت، تشکیل شورای هنری، تشکیل شورای عالی سینما، اختصاص دو درصد بودجه دستگاه های اجرایی به فعالیت های فرهنگی در بودجه 1401 و بررسی وظایف و اولویت های شورای فرهنگ عمومی.

این وزارتخانه با تشکیل پایگاه رسانه‌ای طرح عمومی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نقش عمده‌ای در اقناع افکار عمومی نسبت به وضعیت موجود و لزوم بازنگری و اصلاح نحوه توزیع یارانه‌ها داشت.

رسیدگی به موضوع کمبود کاغذ و چاپ با سیاست‌های حمایتی و نظارتی در حوزه چاپ، اصلاح مقررات سینمایی و تشکیل هیئت راهبردی اکران سینمایی در کنار اصلاح ساختار مدیریت فرهنگی سینما از دیگر اقدامات مهم این وزارتخانه است. . ایجاد اردوگاه محرومیت زدایی فرهنگی و هنری دسترسی عمومی به امکانات فرهنگی و امکان برخورداری از آموزش رایگان هنری را ایجاد کرد. موضوع بازنگری در نظام رسانه ای و تقویت قدرت قصه گویی برای ایجاد اقتدار رسانه ای و تغییر ترکیب نظام رسانه ای از تدافعی به تهاجمی از دیگر رویکردهای مهم این وزارتخانه محسوب می شود و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.

تقویت زیرساخت های فرهنگی در سراسر کشور، نصف کردن هزینه اینترنت، سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات، تقویت و حمایت از ترویج فرهنگ و هنر، تاکید بر تقویت توسعه پیوندهای فرهنگی با کشورهای مقصد، ساماندهی اقتصاد فرهنگ و هنر، از سرگیری روند ساخت و تجهیز پروژه های نیمه تمام فرهنگی و هنری، توجه و تاکید و تلاش برای رونق و تقویت اقتصاد هنر از جمله برنامه ها و وعده هایی بود که وزیر فرهنگ و رهبری از ابتدای سال بر آن تاکید کرد. مسئولیت وی تا زمانی که فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال گذشته به میزان زیادی در این وزارتخانه اجرا شده است.

تلاش برای خودکفایی در صنعت نشر و کاغذ با هدف صادرات این محصول تا پایان سال 1401، برگزاری دو نمایشگاه مجازی کتاب و سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تلاش برای تولید کتاب ارزان، با تاکید بر نهضت مطالعه یکی از عناوین اصلی وزارت فرهنگ، تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و توجه جدی دولتمردان به ارتقای این حوزه، برگزاری جشنواره های فجر اعم از فیلم، تئاتر، شعر، موسیقی، تجسمی، کمی و کیفی است. رشد جشنواره های فجر، اضافه شدن ادارات جدید مانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، راه اندازی سینمای سیار، الحاق بخش ویژه مداحی و سرودهای انقلابی به موسیقی فجر، تمرکززدایی از مهمترین راهبرد وزارت فرهنگ، پیگیری نیاز ارتباط فرهنگی برای پروژه های مختلف در کشور، تقویت همکاری های دوجانبه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراکز سمینار در چارچوب تفاهم نامه؛ امضای تفاهم نامه وزارتخانه در موضوعات مختلف با نهادها و مراکز مختلف، ایجاد کمپ محرومیت زدایی در حوزه فرهنگ و هنر به منظور بهره مندی عادلانه مردم از امکانات فرهنگی و هنری کشور از جمله این موارد است. این اقدامات

نهادینه سازی عدالت فرهنگی و مبارزه با بی عدالتی در سراسر کشور، انعقاد تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن خبرنگاران در کشور و تلاش برای افزایش امکانات به نفع اصحاب رسانه، تحقق بخشی از اهداف فرهنگی با 26 هزار کانون مساجد فرهنگی هنری، تلاش وزارت فرهنگ برای تشکیل 500 هزار جلسه خانگی قرآن، اعطای بیش از 5000 میلیارد ریال تسهیلات کمکی، بیمه هنرمندان، تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر معافیت مالیاتی هنرمندان و افزایش اعضای 90 هزار نفری صندوق اعتباری هنر، صدور بیش از 75 هزار کارت هنری، اجرای واکسیناسیون اهالی فرهنگ و هنر با ردیابی صندوق اعتباری هنرز از گذشته تا امروز، تعویق بازپرداخت مشارکت ها و تمدید مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات کرونا از دیگر اقدامات است.

همچنین با مساعدت و پیگیری صندوق اعتباری هنر در دوره جدید فعالیت خود، با حضور سید مجید پور احمدی مدیرعامل این صندوق، شاهد جذب 4600 هنرمند، نویسنده و روزنامه نگار به سازمان تامین اجتماعی و پرداخت بیش از 60 درصد حق بیمه سالانه اعضا (معادل 135 میلیارد تومان). در سال 1400 همراه با ثبت نام بیمه تکمیلی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای سال جاری و آینده همراه با پرداخت یارانه بیمه تکمیلی درمان به دلیل افزایش تعرفه حق بیمه (مجموع حق بیمه پرداختی این سال 78 میلیارد تومان است.) اعطای وام اساسی و ضروری، تفاهم نامه با بانک امل، طرح یادمان، طرح شمیم ​​و جوان، ایجاد هسته های کارآفرینی و اعطای تسهیلات اشتغال زایی، ارائه سه بسته حمایتی کمک بلاعوض به مبلغ 350 میلیون تومان، تسهیلات اولیه درمان و معیشت، ودیعه 3 مرحله بلاعوض، پرداخت 5 میلیون تومان به خانواده هنرمندان متوفی، پرداخت کمک مستمری فوق العاده به بیش از 2600 نفر، 60 درصد یارانه بیمه درمانی و تقویت صندوق هنر و صنایع خلاق اجرای بیمه بیکاری هنرمندان از جمله اقدامات. حوزه وزارتی مهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهسو استاوا ب.

عضو کابینه دولت مردمی یکی از عناوین برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مبارزه جدی با بی عدالتی و تبعیض و توجه به مناطق فقیرنشین و سرلوحه قرار دادن عدالت فرهنگی در سرلوحه فعالیت های این وزارتخانه برشمرد. .

تحقق عهد با فعالیت جهادی در جهت رونق اقتصاد فرهنگی، رشد کمی و کیفی جشنواره های فجر، ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، تقویت توسعه روابط فرهنگی و هنری با کشورهای مقصد، تسریع در روند برگزاری. پروژه های ساختمانی و تجهیز نصف شدن فعالیت های فرهنگی و هنری و نصف شدن هزینه اینترنت برای دسترسی رایگان به اطلاعات نیز از دیگر دستاوردهای این دولت در کمتر از یک سال فعالیت خود است.

دیدگاهتان را بنویسید