ازبکستان مونتاژ پهپادهای ایرانی در این کشور را تکذیب کرده است


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906720

وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور بیانیه ای به ادعای رسانه های اوکراینی مبنی بر مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان واکنش نشان داد و آن را دروغ خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور بیانیه ای به ادعای رسانه های اوکراینی مبنی بر مونتاژ پهپادهای ایرانی در خاک ازبکستان واکنش نشان داد و آن را دروغ خواند.

به گزارش پایگاه خبری آذر بایکان، وزارت امور خارجه ازبکستان از مقامات اوکراینی خواسته است از انتشار اتهامات بی اساس در رسانه های این کشور که به روابط دوجانبه آسیب می زند، جلوگیری کنند.

وزارت امور خارجه ازبکستان نیز در بیانیه خود اعلام کرد: ما اعلام می کنیم که جمهوری ازبکستان در زمینه نظامی-فنی با جمهوری اسلامی ایران همکاری نمی کند و تجهیزات نظامی ایران را در خاک خود مونتاژ نمی کند.

پیشتر دیمیتری گوردون، روزنامه‌نگار اوکراینی در مصاحبه‌ای ویدیویی با لئونید نوزلین، تاجر روسی-اسرائیلی، اطلاعات ادعایی درباره آغاز تولید پهپادهای نظامی ایران در ازبکستان ارائه کرده بود.

کشورهای غربی و اوکراین ایران را به ارسال پهپادهای نظامی به فدراسیون روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین متهم می کنند، اما روسیه و ایران قویا این اتهامات را رد می کنند.

اتحادیه اروپا با تکیه بر این ادعاهای اثبات نشده، در 20 اکتبر، صنایع هوانوردی شهید در ایران را که پهپادهای شهید را تولید می کند، در فهرست تحریم ها قرار داد.

به گزارش ایسنا، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت که شامگاه جمعه برگزار شد، بار دیگر این ادعاهای اثبات نشده را قاطعانه رد کرد و تاکید کرد: ما این اقدام را تلاشی برای فشار بر شورای امنیت و سازمان ملل می دانیم. دبیرخانه ما می دانیم که تمایلی به تحمیل عقیده خود به جامعه بین المللی به عنوان حقیقت نهایی دارد. ما در گذشته چنین ادعاهایی را رد کرده ایم و اکنون نیز به شدت آن را تکذیب می کنیم.

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز در نشست جمعه شب شورای امنیت تحت عنوان صلح و امنیت بین‌المللی خاطرنشان کرد: ایران همواره از صلح و پایان فوری جنگ حمایت کرده است. در اوکراین و علیرغم توافقنامه همکاری در زمینه دفاعی، به صورت دوجانبه، هرگز به طرف های متخاصم سلاح نداده است تا در جنگ اوکراین از آن استفاده کنند، چه قبل و چه بعد از درگیری.

این دیپلمات ارشد ایرانی در سازمان ملل تصریح کرد: کشورهای غربی در تلاشی مذبوحانه سعی کرده اند اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند، گمانه زنی های نادرست و تفسیرهای گمراه کننده، خودسرانه و ناقص از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را بین قطعنامه و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین منتشر کنند. در مناقشه اوکراین، برای توجیه ادعاهای بی اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران، ارتباط نادرستی برقرار کرده اند.

وی همچنین تصریح کرد: ایران جدای از جایگاه حقوقی و سیاسی، از نظر اخلاقی معتقد است که تهیه سلاح نظامی نمی تواند کمکی به پایان جنگ کند، جنگ را افزایش می دهد و آسیب و ویرانی را افزایش می دهد و باعث رنج و درد غیرنظامیان می شود. به همین دلیل است که ایران از کشورها خواسته است تا به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه عمل کنند و برای حفاظت از غیرنظامیان و سازه‌های حیاتی در برابر حملات نظامی رایزنی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید