از منظر اسلام زن می تواند رکن اصلی خانواده باشد

ساعت: 14:20
تاریخ ارسال: 1301/10/21
کد خبر: 1922351

رئیس قوه قضائیه با تشریح ابعاد وجود عظیم حضرت صدیقه طاهره(س)، گفت: اسلام بزرگوار بستری را فراهم کرده است که زن بتواند در همه ابعاد به انسان کامل تبدیل شود. از دیدگاه اسلام زن می تواند رکن اصلی مهم ترین جامعه یعنی خانواده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن صبح امروز چهارشنبه (21 آذر) با 700 قاضی و مسئول زن شاغل در دستگاه قضایی دیدار و سخنرانی کرد. در این جلسه وی با برشمردن دغدغه خود برای ارتقای جایگاه زنان در قوه قضائیه، تصریح کرد: به معاونت تحقیقات راهبردی و قضایی و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه دستور می دهم نظرات و پیشنهادات شما خانم ها و آقایان را برای ایجاد ساختار مورد توجه قرار دهند. و مکانیزمی برای بهبود وضعیت و رسیدگی به وضعیت زنان در قوه قضاییه.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به دغدغه‌هایی چون «ساعت کار زنان شاغل در قوه قضائیه»، «محیط حضور و فعالیت زنان در مراکز قضایی»، «نحوه تردد زنان به قوه قضائیه» و «استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها» اشاره کرد. دانش و توانایی زنان در نظام قضایی

وی تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود که ساعات کار بانوان در مراکز و مراجع قضایی به گونه ای باشد که در بازگشت به خانه انرژی و نشاط لازم را برای رسیدگی به مسئولیت های خانوادگی و سایر امور از جمله ادامه تحصیل شما داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: فضای حضور و فعالیت زنان در مراکز و مراجع قضایی باید متناسب با شأن و منزلت آنان باشد و من نگرانی جدی در این خصوص دارم.

قاضی القدات تصریح کرد: زنان جامعه ما به ویژه زنان شاغل در دستگاه قضایی از توانمندی های بالایی بهره می برند و در برخی از امور و ابعاد از جمله وقت شناسی، نظم و صبر و شکیبایی و… از مردان برتر و برتر هستند. بنابراین باید اقداماتی برای حداکثرسازی ظرفیت، دانش و توانایی زنان شاغل در قوه قضائیه انجام شود.

وی در این خصوص اظهار داشت: همکار که در یک نهاد یا مرکز قضایی سمت و مسئولیتی دارد می تواند دغدغه های خانم مراجعه کننده به دستگاه قضایی را بهتر درک کند; به عنوان مثال، موکلی که ادعای آزار و اذیت دارد یا در محیط خانوادگی یا غیر خانوادگی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، بهتر و دقیق‌تر می‌تواند توضیحات خود را به یک افسر زن دادگاه بیان و توضیح دهد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین ابعاد بزرگ وجودی حضرت صدیقه طاهره(س) پرداخت و تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در همه ابعاد و عرصه ها به ویژه در حفظ حقوق، الگوی بشریت به ویژه زنان است. و مسائل آموزشی، انسانی و اجتماعی. اسلام عزیز بستری را فراهم کرده است که زن در همه ابعاد به یک انسان کامل تبدیل شود. از دیدگاه اسلام زن می تواند رکن اصلی مهم ترین جامعه یعنی خانواده باشد.

وی با اشاره به ظلم هایی که جاهلیت مدرن با نشات گرفته از فرهنگ غربی به زنان اجازه می دهد که رنج ببرند، گفت: در جاهلیت مدرن غربی بیشترین ظلم و تحقیر را در حق زنان شاهد هستیم. در نگاه این نادانی مدرن، زن ابزاری برای توسعه تجارت و دستیابی به اهداف سیاسی و طعمه ای برای اهداف اطلاعاتی است.

وی در پایان با اشاره به تلاش دشمنان برای هجوم به جامعه ما در حوزه حجاب گفت: اسلام عزیز در قالب عفاف و حجاب سازوکاری برای پاسداری از گوهر گرانبهای یک زن و حفظ عطوفت در کنار هم ساخته است. نجابت، لطافت و زیبایی زنان و در نتیجه زنان می توانند در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی بدرخشند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه «محمد باکر الفت» معاون منابع انسانی و فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه 15 هزار زن در مجموعه واحدهای قضایی و ستاد قوه قضائیه شاغل هستند، گفت: با توجه به دستورات و تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر توزیع عادلانه مناصب و مناصب در قوه قضائیه از رویکردهای اولیه معاونت منابع انسانی و فرهنگی قوه قضاییه است.

الفت تصریح کرد: توزیع عادلانه پست ها و پست ها بین زنان و مردان شاغل در بسیاری از دستگاه های کشور مانند دستگاه قضایی نیست و دستگاه قضایی در این زمینه موفقیت های زیادی کسب کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه 50 درصد متقاضیان استخدام کارکنان اداری قوه قضائیه در سال 1400 را زنان تشکیل می دهند، بر این اساس 50 درصد منصوب شدگان به این آزمون را زنان تشکیل می دهند.

معاون منابع انسانی و فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: زنان شاغل در قوه قضائیه در دو بخش اداری و قضایی سمت دارند و نسبت حضور و فعالیت زنان در مناصب قضایی نسبت به تعداد کل قضات آمار قابل توجهی است. . همچنین زنان شاغل در بخش‌های اداری دستگاه قضایی در پست‌های مدیریتی، کارشناسی و مشاوره‌ای منشأ خدمات بسیاری به دستگاه قضایی و مراجعین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید